38 948 läst · 110 svar
39k läst
110 svar
Bygger stort medelhavsinspirerat stenhus - Husdrömmar
Finns många köpare med god ekonomi i dessa områden också, men husen som byggs längs sjön har ofta annan stil än i de andra områdena.J jocke31 skrev:Problemet ur ett ekonomiskt perspektiv är kanske snarast läget i förhållande till priset. Jag tror att det är mycket få som har budget för hus i denna prisklass i Stockholm som ens överväger Vårby. Lidingö, Djursholm, Täby eller Nacka funkar ju. Men målgruppen blir nog väldigt begränsad med ett så dyrt hus på denna adress är jag rädd. Så som investering känns det lite skakigt IMHO. Trots utsikten.
Kan påpeka att för en massa år bodde jag i området som nyinflyttad i Sthlm. När jag promenerade dagtid bara 2-300 meter från det dära "ståtliga huset" utsattes jag för två rånförsök.
På den tiden var jag ung och rask och la benen på ryggen och lubbade från rånarna istället
Då skrattade jag åt det hela. Nu hade jag aldrig velat bo där.
Det är inte heller så att det blivit lugnare. Tvärtom.
Sen är det fina villor där vid vattnet. Verkligen. Men du kommer passerar genom ghettot varje dag på väg till "drömmen".
På den tiden var jag ung och rask och la benen på ryggen och lubbade från rånarna istället
Då skrattade jag åt det hela. Nu hade jag aldrig velat bo där.
Det är inte heller så att det blivit lugnare. Tvärtom.
Sen är det fina villor där vid vattnet. Verkligen. Men du kommer passerar genom ghettot varje dag på väg till "drömmen".
Förmodligen. Samtidigt, om du absolut vill ha ett gigantiskt hus med sjöläge i Stockholmstrakten så måste du ju ge efter någonstans -- ~13 miljoner får du inte mycket till hus för i Danderyd eller Lidingö om du ska ha sjöläge, än mindre ett i den storleken. Tydligen så var sjöläge och storleken på huset någonting de inte ville kompromissa med (eller han iafl), och då fick det bli läget istället. Men visst, Vårby känns ju lite så där...J jocke31 skrev:Problemet ur ett ekonomiskt perspektiv är kanske snarast läget i förhållande till priset. Jag tror att det är mycket få som har budget för hus i denna prisklass i Stockholm som ens överväger Vårby. Lidingö, Djursholm, Täby eller Nacka funkar ju. Men målgruppen blir nog väldigt begränsad med ett så dyrt hus på denna adress är jag rädd. Så som investering känns det lite skakigt IMHO. Trots utsikten.
https://www.hemnet.se/salda/tomt-danderyd-ekbacken-danderyds-kommun-blomsterstigen-7-lotten-b-954513 var det närmaste en sjötomt jag kunde hitta i Danderyd, och den hade ju spräckt budgeten rejält.
Nu var det ju faktiskt lite fokus på huset och budgeten för ovanlighetens skull, så kanske kommer Husdrömmar att vara bättre i framtiden. Det spelar mig mindre roll om deltagarna bygger lyxhus, fritidshus eller någonting mer Svensson-betonat, men lite diskussion om ekonomin i bygget ser jag som en självklarhet.
Redigerat:
Nej, du får förstås inte 350 kvm sjöläge i mer attraktiva områden för de pengarna. Däremot får du troligen tillbaka pengarna när du säljer - även om huset är mindre och med sämre läge. En betydligt säkrare affär, skulle jag säga.N Nanashi skrev:Förmodligen. Samtidigt, om du absolut vill ha ett gigantiskt hus med sjöläge i Stockholmstrakten så måste du ju ge efter någonstans -- ~13 miljoner får du inte mycket till hus för i Danderyd eller Lidingö om du ska ha sjöläge, än mindre ett i den storleken. Tydligen så var sjöläge och storleken på huset någonting de inte ville kompromissa med (eller han iafl), och då fick det bli läget istället. Men visst, Vårby känns ju lite så där...
[länk] var det närmaste en sjötomt jag kunde hitta i Danderyd, och den hade ju spräckt budgeten rejält.
Hittade några andra hus med hyfsat läge på lite "finare" adresser:
https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-nacka-skuru-nacka-kommun-prinsvagen-9c-14760155
https://www.hemnet.se/bostad/villa-9rum-viggbyholm-sjosidan-taby-kommun-vartavagen-34-15810095
https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-saltsjobaden-nacka-kommun-kaptensbacken-5b-15719755
och några sålda:
https://www.hemnet.se/salda/villa-12rum-saltsjobaden-rosunda-nacka-kommun-ringvagen-24a-928972
https://www.hemnet.se/salda/villa-8rum-saltsjo-duvnas-nacka-kommun-berguvsgrand-3-915003
https://www.hemnet.se/salda/villa-9rum-brevik-lidingo-kommun-saltsjovagen-37b-913975
Men då blir det förstås till att tränga ihop sig på futtiga 200-320 kvm…
Sen visar ju dina "sålda" att priserna inte alls är så självklara inte ens i "fina" lägen när man kommer upp i dessa summor. Och vi vet ju alla att det är de sämre lägena som faller först vid prisnedgång.J jocke31 skrev:Nej, du får förstås inte 350 kvm sjöläge i mer attraktiva områden för de pengarna. Däremot får du troligen tillbaka pengarna när du säljer - även om huset är mindre och med sämre läge. En betydligt säkrare affär, skulle jag säga.
Hittade några andra hus med hyfsat läge på lite "finare" adresser:
[länk]
[länk]
[länk]
och några sålda:
[länk]
[länk]
[länk]
Men då blir det förstås till att tränga ihop sig på futtiga 200-320 kvm…
Här ville ju banken inte låna ut mer även om de lagt 13 miljoner på huset (inklusive lån från släkt och vänner). Det är ju ett tecken på att de gör en annan värdering.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 327 inlägg
Nu kom jag på vad det var som hänt i Vårby gård.... Satt hela programmet och funderade, men det var ju den där killen som plockade upp en handgranat och dog...
Är det ingen kunnig som kan kommentera fönsterinfästningen? En annan tycker ju det är en riktig låtsaskonstruktion/fuskbygge. Hade jag haft råd och samma smak hade jag ändå inte vågat köpa detta hus på grund av att det är byggt av honom och ett gäng polacker. Känns otroligt tveksamt, men prove me wrong.
De beslagen som de visar först är inga problem att montera fönster med, det är tjockare plåtbitar som är veckade för att bli starkare.S Sarlac skrev:Är det ingen kunnig som kan kommentera fönsterinfästningen? En annan tycker ju det är en riktig låtsaskonstruktion/fuskbygge. Hade jag haft råd och samma smak hade jag ändå inte vågat köpa detta hus på grund av att det är byggt av honom och ett gäng polacker. Känns otroligt tveksamt, men prove me wrong.
Jag blir dock lite rädd över "byggarnas" kunskaper när de ska skruva fast fönstren med vanliga hålband. Tur att han var där för att avstyra det hela!
Produkter som diskuteras: "hålband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Men ska det inte skummas efter man har monterat fönstret med de där beslagen?N NoOne2k skrev:
Det är inget mysigt område utan snarare bland de mest utsatta i Stockholm. Det är så att Skärholmen/Bredäng som ses som hemska ghetto av "svenskar" är områden där de som lyckas fly från Vårby och Vårby gård bor i och tycker är väldigt lugna i jämförelse.Dan_Johansson skrev:
Det har hänt en hel del hemska saker i Vårby. Visst. Jättefint vid vattnet. Men det är inte många 100 meter till misären.
Haha. ja det var min tanke med.... Fästa fönster med spikband.... Det kanske håller som temporär lösning innan man skruvar fast riktiga beslag ett par minuter senare. Men ja. Med den kvaliteten på byggare kan jag förstå han var där hela tiden och till slut brände ut sig.N NoOne2k skrev:
Man får vad man betalar för.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Kul tomt, som man nästan behöver stegar och alpinistutrustning för att gå ut på.
L Lewdis skrev:Jag tycker ekonomin är en intressant aspekt. Nu vet vi ju inte hur mycket pengar de har undanstoppade men man får ju en hint när det krisar för att de har två boenden. Vad händer då när man sitter på ett hus med lån på 6-8 miljoner och räntan går upp till en normal nivå. Blir det inte mycket dyrare än dubbla boenden innebär idag.
Ledsen om jag är pessimistisk men utifrån min känsla får de svårt att ha råd att bo kvar i huset livet ut som de önskat. Är det svårt nu lär ju inte pensionen göra det bättre. Men det kanske finns kapital att täcka upp med, vad vet jag.
Lite fartblinda blev de allt, kanske fick ett bra pris på elektroniken när den skulle få nämnas i tv. Tror en planering och att hålla sig till den utan känslor är klokt
Är väl ganska vanligt att folk lånar sig upp över öronen