R Robert-san01 skrev:
Absolut. Men jag antar att du inte stoltserar med abrovinkerna i SVT på bästa sändningstid?
Jag uppfattade definitivt inte som om de stoltserade med sin lyftanordning. De var nog mer måna om att få sina fönster på plats än om deras lösning sänds på TV eller inte. Det hade jag också varit.
 
Och ändå trots dessa avsteg från arbetarskydd och annat, så sitter han där och säger att det är SÅ mycket jobbigare att bygga i Sverige än andra länder pga alla regler att följa.
 
  • Gilla
  • Haha
Noseone och 3 till
  • Laddar…
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jag uppfattade definitivt inte som om de stoltserade med sin lyftanordning. De var nog mer måna om att få sina fönster på plats än om deras lösning sänds på TV eller inte. Det hade jag också varit.
Jag hade varit minst lika mån om att inte visa upp lagbrott.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Låna pengar av kompisar och föräldrar när banken säger stopp? Borde man inte dragit i nödbromsen långt tidigare?
 
  • Gilla
Thullen och 1 till
  • Laddar…
Problemet ur ett ekonomiskt perspektiv är kanske snarast läget i förhållande till priset. Jag tror att det är mycket få som har budget för hus i denna prisklass i Stockholm som ens överväger Vårby. Lidingö, Djursholm, Täby eller Nacka funkar ju. Men målgruppen blir nog väldigt begränsad med ett så dyrt hus på denna adress är jag rädd. Så som investering känns det lite skakigt IMHO. Trots utsikten.
 
  • Gilla
Ronaldo007 och 3 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Problemet ur ett ekonomiskt perspektiv är kanske snarast läget i förhållande till priset. Jag tror att det är mycket få som har budget för hus i denna prisklass i Stockholm som ens överväger Vårby. Lidingö, Djursholm, Täby eller Nacka funkar ju. Men målgruppen blir nog väldigt begränsad med ett så dyrt hus på denna adress är jag rädd. Så som investering känns det lite skakigt IMHO. Trots utsikten.
Jo, fast om de tänker bo till de grävs ner, och har möjlighet att hyra ut en lägenhet på ca 100 kvm så tror jag att kalkylen går ihop .. :)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, fast om de tänker bo till de grävs ner, och har möjlighet att hyra ut en lägenhet på ca 100 kvm så tror jag att kalkylen går ihop .. :)
Du har en poäng här. Om de aldrig tänkt sälja så går kanske kalkylen ihop. Men jag tror inte de får tillbaka pengarna vid en försäljning.
 
A
J jocke31 skrev:
Problemet ur ett ekonomiskt perspektiv är kanske snarast läget i förhållande till priset. Jag tror att det är mycket få som har budget för hus i denna prisklass i Stockholm som ens överväger Vårby. Lidingö, Djursholm, Täby eller Nacka funkar ju. Men målgruppen blir nog väldigt begränsad med ett så dyrt hus på denna adress är jag rädd. Så som investering känns det lite skakigt IMHO. Trots utsikten.
Det finns en hel del rätt dyra hus vid vattnet vid Vårby Gård. Lite lyxområde mitt i slummen.
 
  • Satellitbild över Vårby Gård med vägar och byggnader nära vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild över lyxiga hus nära vattnet vid Vårby Gård, omgivna av grönområden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Erik_Hansson skrev:
Det finns en hel del rätt dyra hus vid vattnet vid Vårby Gård. Lite lyxområde mitt i slummen
Ja, frågan är hur lätta de är att sälja bara?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Låna pengar av kompisar och föräldrar när banken säger stopp? Borde man inte dragit i nödbromsen långt tidigare?
Här finns det tydliga kulturella skillnader. Våra invandrare/nysvenskar bär med sig familje-och vänsamhörighet på ett helt annat sätt än vi ursprungliga nordbor. Man hjälper varandra i vått och torrt. Jag tycker det är fint! Är också övertygad om att programmets byggare kommer att återgälda hjälpen den dag de fått ordning på husets ekonomi.
 
  • Gilla
elloffo och 5 till
  • Laddar…
A
J jocke31 skrev:
Du har en poäng här. Om de aldrig tänkt sälja så går kanske kalkylen ihop. Men jag tror inte de får tillbaka pengarna vid en försäljning.
Nä det är väl svårt. 4-6 miljoner i snitt och ett objekt på 12 miljoner https://www.booli.se/slutpriser/varby+allé/114065/
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Det var ett intressant avsnitt, onekligen. Många har ju redan anmärkt på den totala avsaknaden av allt som kan kallas en säker arbetsplats. Tomten i sig hade ju fin utsikt men är tveksam till baksidan och det där stupet rakt ner. Dock, det är en fin baksida att anlägga en infinitypool på, och däcket nere vid vattnet är ju perfekt om man ska förtöja sin båt. Hade nog helst sluppit springa upp och ner där mer än nödvändigt.

Sen begrep jag aldrig vad de hade för sig med fönstren, nån nisse drog in 3-4 st montageskruvar i karmen med nån sorts fästband i metall, var detta tänkt att hålla fönstren på plats utanför fasaden? Det såg så ut nämligen. Det verkar ju i så fall helt stolligt. Antingen skippa persiennerna eller gör fönsterhålet större, det var ju 10 cm det felade på? Hellre det än denna ... unika lösning.

Huset i sig hade jag personligen byggt med annorlunda material, skippat det vita och svarta och valt mer skogsnära material för att få det att smälta in lite bättre. Men smaken är som baken.

Trevligt att de är öppna med ekonomin också, vissa är riktigt hemliga av sig.

Jag undrar dock om det inte hade varit bättre om tanten hade fungerat "motpol" till alla hans påhitt. Noggrannhet är bra, men om man är så pass noga som han påstod sig vara gör man inte sådana kostsamma missar med fönsterna. Kan man inte bara skicka husritningen till fönsterbolaget så får de återkomma med vilka fönster som passar och ta ansvar för att de måttar rätt? Det finns ju t.ex. en anledning till att företag som levererar granitbänkskivor oftast kommer och mäter själva... och dessa fönster lär ju ha kostat några hundra tusen... minst. Då hade jag absolut kostat på några tusenlappar för att låta nån som kan sin sak komma och mäta.
 
  • Gilla
virtq och 1 till
  • Laddar…
H hemljuvahem86 skrev:
nån nisse drog in 3-4 st montageskruvar i karmen med nån sorts fästband i metall, var detta tänkt att hålla fönstren på plats utanför fasaden?
Vanligt sätt på polska fönster vilket jag gissar på att detta va. Sen kan man ju undra varför tre stycken gick sönder?
 
Erik_Hansson skrev:
Nä det är väl svårt. 4-6 miljoner i snitt och ett objekt på 12 miljoner [länk]
Nja, du hade ju två försäljningar på 300 kvm för 12 mille ... :) (iofs samma kåk men två personer har ju slantat upp i alla fall)
 
Som många påpekat, total avsaknad av arbetarskydd, riktigt läskigt att se och jag hoppas att ingen seriös byggare lämnat pris på detta och blivit utkonkurrerad.

Verkade saknas tätskikt på balkongen, ett kort inslag på några sekunder klagar frun på att det rann in vatten i huset vid regn. Gissar att "gubbarna" löste det med mjukfog, standardlösning på kontinenten...

Fönstrena såg verkligen inte bra ut, och infästningen är katastrofal.

Alldeles för mycket elektronik inbyggt, keep it simple!

Gillar personligen inte "marmor-golvet" i hela huset, måste bli väldigt hårt och bullrig innemiljö.

Underbar utsikt, helt fantastiskt faktiskt. Tyvärr lite brant tomt och Vårby är verkligen ingen bra område.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.