M Mattis_ skrev:
Men det var ett rätt stort hus för att uttrycka det försiktigt... Tycker lite synd om den lilla röda stugan bakom.
Ja, det gjorde ett rätt stort intryck på omgivningen .. det antyds ju att de behövt processa för att få bygglov, det kan man förstå .. å andra sidan var det ju översållat av kåkar överallt runt vattnet ...
 
Darling McFluff SKJB021 skrev:
Vore ju läge att byta ut den manlige programledaren, i mitt tycke så tillför han ingenting till programmet, snarare tvärtom.
Ignorerar du avsiktligen att Gert inte bara är en "manlig programledare", utan snarare arkitekt, eller visste du bara inte om det?

I mitt tycke är han den enda som tillför programmet nåt, och borde få mer tid med paren, gärna tidigare i processen ...
 
  • Gilla
Monteras och 12 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Vad har CE-märkning med saken att göra?
Som anställd/företag och utför lyft måste du ha utrustning som är CE märkt och utbildning på den. Det är tydligt beskrivet i AFS.

För honom som privatperson så är det ok att strunta helt i skydd, märkningar osv.
 
R Robert-san01 skrev:
Som anställd/företag och utför lyft måste du ha utrustning som är CE märkt och utbildning på den. Det är tydligt beskrivet i AFS.
AFS? Alternativ föf Sverige? :thinking:

Mig veterligen är CE bara en certifiering som krävs för att få sälja produkten på en öppen marknad?
 
S scim skrev:
AFS? Alternativ föf Sverige? :thinking:
AFS = Arbetsmiljöverkets författningssamling.

I den krävs tex att det man använder ska vara CE-märkt.
En CE-märkning är mycket riktigt något som krävs för att vissa produkter ska få säljas, men det är ju inte bara att sätta på märket, det är en hel del arbete för att uppfylla kraven.

Längst ner på den här sidan hittar du alla regler vi måste följa på mitt förra jobb för att få CE-märka vårt program:
https://lakemedelsverket.se/malgrup...kerhetskrav-pa-medicinska-informationssystem/
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
wildeside
S scim skrev:
Vad har CE-märkning med saken att göra?
Lyftanordningar och lyftredskap ska vara CE-märkta när de släpps ut på marknaden eller tas i drift. Märkningen ska vara väl synlig, lättläst och beständig.CE-märket innebär att tillverkaren intygar att produkten uppfyller gällande hälso- och säkerhetskrav.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Lyftanordningar och lyftredskap ska vara CE-märkta när de släpps ut på marknaden eller tas i drift. Märkningen ska vara väl synlig, lättläst och beständig.CE-märket innebär att tillverkaren intygar att produkten uppfyller gällande hälso- och säkerhetskrav.
Ses regeln som en del av lyftanordningen då? Hur ska den kunna CE-märkas när den byggs på plats för ett specifikt ändamål (osäker om den var en del av byggnaden eller något som bara användes för lyftet)? Det jag reagerade över vid det momentet var ju snarare själva infästningen av vinschen i regeln.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tänk om SVT någon gång kunde skildra vanligt folks väg att uppfylla sina husdrömmar.
Hittills har det väl mest varit udda, hajpade, uppmärksamhetstörstande typer,
som gör allt för att få sina 15 minuter i offentligheten.
Det har väl visats program med folk som bygger allt från kolonistugor till kataloghus tidigare säsonger? Så länge de fokuserar på byggandet och inte relationer så är jag lite nöjd iaf, och dagens program var ju iaf ett steg i rätt riktning jämfört med tidigare.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Ses regeln som en del av lyftanordningen då? Hur ska den kunna CE-märkas när den byggs på plats för ett specifikt ändamål (osäker om den var en del av byggnaden eller något som bara användes för lyftet)? Det jag reagerade över vid det momentet var ju snarare själva infästningen av vinschen i regeln.
Sålänge du yrkesmässig tillverkar ett eget lyftredskap så är du per definition tillverkare av detta lyftredskap, således ska detta CE-märkas för att uppfylla kraven och det är ditt ansvar att se till att det blir gjort.

Beroende på hur monteringsanvisningarna för vinschen (som redan bör vara CE-märkt) ser ut, kan det i just detta fall vara godkänt.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
CE märkning krävs om det sätts på marknaden.
 
D Daniel 109 skrev:
CE märkning krävs om det sätts på marknaden.
 
  • Skärmdump av webbsida med information om CE-märkning av lyftanordningar och lyftredskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Jag tycker ekonomin är en intressant aspekt. Nu vet vi ju inte hur mycket pengar de har undanstoppade men man får ju en hint när det krisar för att de har två boenden. Vad händer då när man sitter på ett hus med lån på 6-8 miljoner och räntan går upp till en normal nivå. Blir det inte mycket dyrare än dubbla boenden innebär idag.

Ledsen om jag är pessimistisk men utifrån min känsla får de svårt att ha råd att bo kvar i huset livet ut som de önskat. Är det svårt nu lär ju inte pensionen göra det bättre. Men det kanske finns kapital att täcka upp med, vad vet jag.

Lite fartblinda blev de allt, kanske fick ett bra pris på elektroniken när den skulle få nämnas i tv. Tror en planering och att hålla sig till den utan känslor är klokt
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
All respekt för skyddsanordningar och certifieringar, men om man har byggt hus så vet man att det alltid dyker upp problem som måste lösas fortast möjligt på plats och då är nog de flesta (mig inkluderad) villiga att kompromissa för att hitta lösningar som funkar.
 
  • Gilla
P-o Assarsjö
  • Laddar…
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
All respekt för skyddsanordningar och certifieringar, men om man har byggt hus så vet man att det alltid dyker upp problem som måste lösas fortast möjligt på plats och då är nog de flesta (mig inkluderad) villiga att kompromissa för att hitta lösningar som funkar.
Absolut. Men jag antar att du inte stoltserar med abrovinkerna i SVT på bästa sändningstid?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
All respekt för skyddsanordningar och certifieringar, men om man har byggt hus så vet man att det alltid dyker upp problem som måste lösas fortast möjligt på plats och då är nog de flesta (mig inkluderad) villiga att kompromissa för att hitta lösningar som funkar.
Jo, men det här gick ju utanför alla regler för arbetarskydd. Ett hån för dom som jobbar för säkrare arbetsplatser. Januari i år hade dubbelt så många döda i arbetsplatsolyckor som fjolårets januari. Det här är inget som ska dribblas bort, dessutom i ett bygge för 13 miljoner...
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.