4 366 läst · 42 svar
4k läst
42 svar
Bygger kök för första gången, söker råd, feedback på layout och tips på vitvaror
Hur mycket plats är det för stolar i vardagsrummet?markuslj skrev:
Går det att ställa stolarna någon annanstans, t.ex. längs ytterväggen, och ta fram dem vid behov.
Det finns ju hopfällbara stolar men jag vet inte om det finns sådana med extra hög sitthöjd.
Icke-problem är nog fel ord, snarare omöjligt. Och anledningen till att man vill städa bakom kyl frys ibland är att det samlar sig en hel del damm då man har luft som cirkulerar och detta gör att kondensorn funkar sämre och vitvarorna drar mer ström än vad de behöver. Sedan så är det ju inte vidare fräscht med flera år gamla dammansamlingar heller.markuslj skrev:
Men problemet är kanske löst genom att moderna vitvaror bara förväntas hålla i 6år så storstädning vart 5:e år behövs inte länge
De hamnar liksom i vägen för inpassagen till rummet, känner att det skulle sabba zen rätt mycket. Jag har inte sett någon snygg lösning med barstolar längsmed ytterväggar men jag ska kolla upp lösningar för att snygga förvara barstolar. Om man hade en verkstad och lite fri tid skulle hade det varit schysst att snickra platsbyggda infällda barstolar.BirgitS skrev:
Det vore intressant att se data på hur mycket mer ström det faktiskt drar och statistik på om inbyggda vitvaror håller kortare tid. Jag har hyrt boende i hela mitt liv och flyttat ofta, har aldrig dragit ut ett kylskåp för att städa bakom. Det slog mig inte att det skulle behövas.mnils skrev:Icke-problem är nog fel ord, snarare omöjligt. Och anledningen till att man vill städa bakom kyl frys ibland är att det samlar sig en hel del damm då man har luft som cirkulerar och detta gör att kondensorn funkar sämre och vitvarorna drar mer ström än vad de behöver. Sedan så är det ju inte vidare fräscht med flera år gamla dammansamlingar heller.
Men problemet är kanske löst genom att moderna vitvaror bara förväntas hålla i 6år så storstädning vart 5:e år behövs inte länge![]()
Richard_F skrev:
Vi har nyligen gjort om vårt kök och jag kan varmt rekommendera att försöka få in en djupare bänkskiva. Vår bänkskiva är drygt 70 cm och skillnaden upplevs rätt stor jämfört med standard.
Flyttar du ut alla underskåp ca 10cm kanske även diskmaskinen går att ha i hörnet då det blir plats bakom stommarna för rören du har där. Givetvis förutsätter en djupare bänkskiva att det inte blir trångt mot kyl/frys och köksö.
Vi har även integrerad kyl/frys (2st kombiskåp, Husqvarna) och de är mindre men vi klarar oss och är nöjda med utseendet.
Kul att höra att ni är nöjda med intregrerad kyl/frys. Hade varit grymt med 70cm bänkskiva genomgående, jag kommer nog bara få till det på köksön i det här köket.Richard_F skrev:
Vi har nyligen gjort om vårt kök och jag kan varmt rekommendera att försöka få in en djupare bänkskiva. Vår bänkskiva är drygt 70 cm och skillnaden upplevs rätt stor jämfört med standard.
Flyttar du ut alla underskåp ca 10cm kanske även diskmaskinen går att ha i hörnet då det blir plats bakom stommarna för rören du har där. Givetvis förutsätter en djupare bänkskiva att det inte blir trångt mot kyl/frys och köksö.
Vi har även integrerad kyl/frys (2st kombiskåp, Husqvarna) och de är mindre men vi klarar oss och är nöjda med utseendet.
Tack för info. Ja det känns som en stor uppoffring att tappa så mycket volym för att det ska se snyggare ut. Jag är väldigt kluven i om det är rätt beslut eller inte.yoloboi skrev:Har inbyggd kyl/frys. Vilket skit det är, det är så lite plats inuti att jag upplever att min förra kyl/frys svalde mer (du vet ett sånt kombinerat skåp). Tänkte som dig innan men när köket är uttjänt blir det fristående.
Vill även varna för Electrolux, kundservicen vid strul är katastrof och det är inte så kul att stå utan utan kyl, frys, mikro, spis, fläkt eller vad det nu kan vara som krånglar.
Angående städning så handlar det inte om att göra det rent för din skull, utan för att värmen från kylen ska bort från kylen (eller frysen).
Aldrig tänkt på att det är viktigt med städning bakom. Det kommer ju vara fullt omöjligt helt enkelt. Vore intressant att se data/statistik på hur mycket det påverkar när det samlats på lite damm där.
Tack för info. Kul att höra att det är plats så det räcker för en full familj. Ser inte hur jag ska kunna få in en hel kyl och en hel frys, så det blir nog en kombi och en kompletterande mindre frys.samovar skrev:
Vi har integrerade vitvaror och ja de sväljer mindre men vi fick plats med allt från våra ganska fulla fristående kyl och frysar när vi bytte. De är nästan 10 cm smalare men något högre. Vi är iaf nöjda (familj på 4). Ventilationen går i sockeln, bakom skåpen (öppet längst bak i hyllplanen) och upp över skåpen.
Jag inser nu vikten av att ha det öppet över kyl/frys, där hade jag tänkt trycka in mer skåp och en passbit
Håller med om att det vore intressant att se data om livslängd. Kommer aldrig städa bakom mina, var ett mindre helvete att få dom på plats. 🤬markuslj skrev:
Tack för info. Ja det känns som en stor uppoffring att tappa så mycket volym för att det ska se snyggare ut. Jag är väldigt kluven i om det är rätt beslut eller inte.
Aldrig tänkt på att det är viktigt med städning bakom. Det kommer ju vara fullt omöjligt helt enkelt. Vore intressant att se data/statistik på hur mycket det påverkar när det samlats på lite damm där.
Men nog blir det snyggare!
Vi har överskåp och ventilationsgaller ovanför dock…markuslj skrev:
Tack för info. Kul att höra att det är plats så det räcker för en full familj. Ser inte hur jag ska kunna få in en hel kyl och en hel frys, så det blir nog en kombi och en kompletterande mindre frys.
Jag inser nu vikten av att ha det öppet över kyl/frys, där hade jag tänkt trycka in mer skåp och en passbitbra att man kom till den insikten i god tid.
Om ni vill ha lite extra utrymme kan ni köpa fristående kyl och frys fast små/mindre och lägga ovanpå varandra. Om man jämför Ikeas integrerade kombiskåp har den 194/62 liter kyl/frys och de små fristående finns 209/98, osäker på om det går att göra så men värt att kolla upp. Översta hyllplanet på kylen hamnar lite högt då…
Om jag har fullt djup på lådorna under kökso så kommer överhänget för barstolar bli endast 120mm. Kanske att jag kan hitta en tunnare täcksida och vinna 10mm till. Tror ändå inte att man sitter och äter där för man är så nära köksbordet. Det är mer för ett extra socialt utrymme, kanske för gäster att sitta och dricka ett glas vin medan man hackar grönsaker etc. Det kanske är en värd uppoffring att göra för att få mer förvaring. Förvaring känns mer värdefullt. Man skulle hitta barstolar med lite tunnare profil då kanske....
Jag tror inte 12 eller 13 cm överhäng spelar någon roll i praktiken.
Vilket överhäng som behövs för att sitta bekvämt (vilket ju inte verkar nödvändigt för den anledningen) bestäms av folks lårbenslängd.
Vilket överhäng som behövs för att sitta bekvämt (vilket ju inte verkar nödvändigt för den anledningen) bestäms av folks lårbenslängd.
Uppdaterar här med hur planen blev, ifall någon är nyfiken. 
Köket och vitvarorna är beställda. Börjar undersöka leverantör av arbetsbänk nu och lutar mot att det blir en mörk kompositsten eller keramik från IKEA.
Vitvaror. Efter en jäkla massa research och prat med butikspersonal landade jag i kyl/frys samt diskmaskin från Siemens (iq300 serien). Ugn och Micro från Bosh (Serie 6). Spishällen blev en Electrolux med inbyggd fläkt, och den lilla bonus-frysen i köksön blir en Beko.
Köket och vitvarorna är beställda. Börjar undersöka leverantör av arbetsbänk nu och lutar mot att det blir en mörk kompositsten eller keramik från IKEA.
Vitvaror. Efter en jäkla massa research och prat med butikspersonal landade jag i kyl/frys samt diskmaskin från Siemens (iq300 serien). Ugn och Micro från Bosh (Serie 6). Spishällen blev en Electrolux med inbyggd fläkt, och den lilla bonus-frysen i köksön blir en Beko.
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"

Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 809 kr inkl moms
Läs mer
Avråder starkt från Electrolux!!! Ändra dig nu innan du sitter i skiten. Ser fram emot när min häll ger upp så jag kan göra mitt hem fritt från Electrolux en gång för alla.markuslj skrev:
Uppdaterar här med hur planen blev, ifall någon är nyfiken.
Allvarligt! Jag trodde jag skulle få en bra häll. Fina betyg i bl.a. Råd och Rön. Den hade bra knappar, och några finfina features. Men det har bara varit krångel från dag 1. Jag tycker det är ok det blir fel ibland, om en gör rätt för sig. Där levererar tyvärr inte Electrolux kundtjänst alls.
Nerostein som levererar ikeas stenskivor är jag däremot mycket nöjd med, fina skivor till bra pris. Proffsigt montage. Tog en lång tid att få hit den men det var Ikea öppna med.