28 953 läst · 94 svar
29k läst
94 svar
Byggbolag börjar använda konkurs för att undkomma extrakostnader.
Och sen stövlar facket in och kräver MBL-förhandlingar för varje enskilt uppdrag, om det så är ett entimmes-uppdrag, och på det sättet sätter både företagaren och den som säljer sin tjänst på pottkanten.mathiash77 skrev:
Då gör man som i Norr, man säger upp samtliga och driver en stund på bemanningsföretagen, då slipper man dessa representanter och försämrar ännu mer för fackliga upp tåg.Mikael_L skrev:
https://www.arbetsmarknadsnytt.se/allmanna_nyheter/malareforbundet-pa-vag-att-krossa-
Eller gör som statliga gruvjätten LKAB gör.Där tar entreprenörerna över. Omplacera dom anställda som gnäller,,,Så välkommen till nya Sverige. men som sagt detta borde vi start en ny linje om
foretag_734461.html[URL]https://www.arbetaren.se/2019/01/04/lkab-arbetare-i-protest-mot-omplaceringar/[/URL]
Ja, jag kan inte annat än hålla med om att facket har medfört oerhört mycket bra för landet.Hemmakatten skrev:
Och det gynnade till sist alla, även arbetsgivare som först skrek som stuckna grisar.
Men idag kan jag tycka att facket är lite väl buffliga och tvekar inte att trycka till de som inte förtjänar det, samtidigt som facket bromsar möjligheter för de som är allra svagast och har sämst ställning i samhället och på arbetsmarknaden.
De har inte mitt förtroende idag, fast jag har varit medlem de flesta åren i mitt liv.
Nu ska jag nog försöka lämna detta sidoämne, för egentligen brukar jag inte alls hålla på och racka ner på dom, ty jag tycker nog att alla får göra sina val och sin analys, de är ju inte så illa att man behöver typ varna för dem.
Men just i denna tråd råkade jag se en parallell, i att man kan fundera på att dela upp sitt företag i flera delar för att kunna välta omkull en del om det blir för jobbigt och svårt, synd att konka hela bolaget ifall man får för mycket problem med anställda och/eller facket.
Och sen är det ett helt riktigt faktum, så fort du tecknat kollektivavtalet, så har facket en ganska vittgående rätt att ha insyn i företaget, att krångla, att bestämma hur affärer sker osv. Även företag som egentligen sköter sig riktigt bra råkar illa ut. Jag har några exempel ur verkligheten.
Lite kul ändå hur allt drar iväg på lite sido spår, men sant pengar styr, lönsamhet sätts före.Mikael_L skrev:
Ja, jag kan inte annat än hålla med om att facket har medfört oerhört mycket bra för landet.
Och det gynnade till sist alla, även arbetsgivare som först skrek som stuckna grisar.
Men idag kan jag tycka att facket är lite väl buffliga och tvekar inte att trycka till de som inte förtjänar det, samtidigt som facket bromsar möjligheter för de som är allra svagast och har sämst ställning i samhället och på arbetsmarknaden.
De har inte mitt förtroende idag, fast jag har varit medlem de flesta åren i mitt liv.
Nu ska jag nog försöka lämna detta sidoämne, för egentligen brukar jag inte alls hålla på och racka ner på dom, ty jag tycker nog att alla får göra sina val och sin analys, de är ju inte så illa att man behöver typ varna för dem.
Men just i denna tråd råkade jag se en parallell, i att man kan fundera på att dela upp sitt företag i flera delar för att kunna välta omkull en del om det blir för jobbigt och svårt, synd att konka hela bolaget ifall man får för mycket problem med anställda och/eller facket.
Och sen är det ett helt riktigt faktum, så fort du tecknat kollektivavtalet, så har facket en ganska vittgående rätt att ha insyn i företaget, att krångla, att bestämma hur affärer sker osv. Även företag som egentligen sköter sig riktigt bra råkar illa ut. Jag har några exempel ur verkligheten.
Är själv uppvuxen i Kiruna, googlade om gruvan, så råka jag hamna på en lite kul läsning.
Den handlar om "järnvägen vintern inte kan stoppa" ofta läser man hur tågtrafiken står still i södra Sverige, Där räcker det att det kommit två snöflingor på spåret,eller blivit några minus ute så ställs trafiken in. här skriver han hur kapitalet styr så tågen går exakt i tidtabell ,aldrig sen, nästan aldrig stopp, oavsett väder och vind så går den enligt tidtabell. slutet ännu bättre, den dagen tåget får stopp så kommer generaldirektören för järnvägen få sparken. Som sagt lysande exempel på hur kapital styr.
https://bloggar.aftonbladet.se/robertcollin/2014/01/malmbanan-jarnvagen-som-vintern-inte-kan-stoppa/
Facket var något en gång i tiden. Nu sitter mest de flesta förtroendevalda och rullar tummarna på medlemmarnas bekostnad. Tacka f-n att ingen vill vara med i facket längre
Lite extra info till er som inte varit med så länge
I början på 1970-talet gick 3 stora och etablerade företag ihop med att etablera ett nytt AB, med tanken att bebygga en helt ny stadsdel i en av våra stora ( top 10) städer). Efter 2-årsbesiktningen fördröjdes åtgärderna och efterson bolsget inte hade några inkomster, men däremot utgifter för ett fåtal anställda, så försattes bolaget i konkurs ! Slutsats :Staten betalar lönegaranti och inga garantiåtgärder behövde åtgärdas. " Lose-Win" för köpare- byggbolag! Hur skulle köpare av bostadsrättslägenheter skydda sig från detta ? Nybildat AB, men med ägare av mycket välrennomerade byggbolag, ger ju en viss trygghet. Jag personligen ska inte klaga, då det redde ut sig med hyfsade villkor, men det hade kunnat bli en helt annan utgång.
I början på 1970-talet gick 3 stora och etablerade företag ihop med att etablera ett nytt AB, med tanken att bebygga en helt ny stadsdel i en av våra stora ( top 10) städer). Efter 2-årsbesiktningen fördröjdes åtgärderna och efterson bolsget inte hade några inkomster, men däremot utgifter för ett fåtal anställda, så försattes bolaget i konkurs ! Slutsats :Staten betalar lönegaranti och inga garantiåtgärder behövde åtgärdas. " Lose-Win" för köpare- byggbolag! Hur skulle köpare av bostadsrättslägenheter skydda sig från detta ? Nybildat AB, men med ägare av mycket välrennomerade byggbolag, ger ju en viss trygghet. Jag personligen ska inte klaga, då det redde ut sig med hyfsade villkor, men det hade kunnat bli en helt annan utgång.
Ja glada 70-talet , vi håller ännu idag på reda upp allt byggfusk som utfördes då , efter 70-80 fick vi lära oss nya begrepp som ”sjuka hus” , effekter av allt detta , så om du inte påverkats eller ens läst o hört om detta ? Så även om det gått 50 år har vi inte ännu lyckats fixa till allt dessa byggbolag fuskade då.HasseTeknik skrev:
Dina försök att motivera varför det är okej med försäkringsbedrägeri är ju helt sjuka. Det är inte konstigt att försäkringarna blir dyra när det finns folk som du.T Takläggare skrev:Nu var tak byggt för 80 år sedan, vi bytte bara ner till ändspont för 9 år sedan.Ny papp, nya reglar , nya pannor.
Premier är höga, för dom höga fallskärmsavtal avgående bolagsledningar brukar ta ut, dom döper dom till namn som Sharetracer och wealthbilding osv.. Bara Skandia betalade ut 4 miljarder under åren 1997-2002 ,och baserade dessa belopp enbart på framtida vinster som aldrig blev verklighet.
Nu har jag som företagare skyldighet att dokumenterar skadan som den ser ut idag , bilder och bevis hur det ser ut när vi kom dit. Jag ska inte göra någon redovisning för dom senaste 9 årenD Daniel 109 skrev:
När vi kom dit var det sättning i takstolar , vi bytte även ut dom takstolar som var skadade , inte det lättaste jobbet å göra . Sedan ska inte jag agera som någon polis som jagar fel kunder själva har gjort , jag ska hjälpa kunden med sitt problem , jag är där som proffs och ger han professionell hjälp , det är mitt jobb, kund betalar mig för den tjänsten . Sedan om han använder sin hemförsäkringen eller inte , är inte min ensak .
Nu har vi genom historien också upplevt hur facket / LO agera som arbetgivare.HasseTeknik skrev:
Dom starta byggbolaget BPA, nu ska LO "visa Sverige" hur man driver ett bolag, JA skandalerna kom som ett brev på posten , det tog inte lång tid. Var detta helt OK? eller så folk fungerar som får lite mer makt?
https://www.svt.se/nyheter/facket-som-agare-en-svar-balansgang
När du ser orsaken till skadan men beskriver en helt annan orsak till försäkringsbolaget är du en stor del av bedrägeriet.T Takläggare skrev:Nu har jag som företagare skyldighet att dokumenterar skadan som den ser ut idag , bilder och bevis hur det ser ut när vi kom dit. Jag ska inte göra någon redovisning för dom senaste 9 åren
När vi kom dit var det sättning i takstolar , vi bytte även ut dom takstolar som var skadade , inte det lättaste jobbet å göra . Sedan ska inte jag agera som någon polis som jagar fel kunder själva har gjort , jag ska hjälpa kunden med sitt problem , jag är där som proffs och ger han professionell hjälp , det är mitt jobb, kund betalar mig för den tjänsten . Sedan om han använder sin hemförsäkringen eller inte , är inte min ensak .
Så en advokat som försvarar en person , gör han fel? Är han också en stor del av bedrägeri? Mot exempelvis försäkringsbolag.D Daniel 109 skrev:
Om Ja ! då behöver vi börja ändra lagstiftning i Sverige .
Om du uppger en skadeorsak till försäkringsbolaget som är felaktig så är det försäkringsbedrägeri oavsett om du tycker det är ok pga att ledningen tar ut stora bonusar och fallskärmar. Dom har antagligen lagliga avtal.T Takläggare skrev:Nu var tak byggt för 80 år sedan, vi bytte bara ner till ändspont för 9 år sedan.Ny papp, nya reglar , nya pannor.
Premier är höga, för dom höga fallskärmsavtal avgående bolagsledningar brukar ta ut, dom döper dom till namn som Sharetracer och wealthbilding osv.. Bara Skandia betalade ut 4 miljarder under åren 1997-2002 ,och baserade dessa belopp enbart på framtida vinster som aldrig blev verklighet.
Försäkringsbedrägeri blir aldrig lagligt och bidrar i hög grad till att försäkringspremierna är höga .
Intressant just hade ni bara bytt ner till ändsponten och nu har ni också bytt delar av takstolarna.T Takläggare skrev:Nu har jag som företagare skyldighet att dokumenterar skadan som den ser ut idag , bilder och bevis hur det ser ut när vi kom dit. Jag ska inte göra någon redovisning för dom senaste 9 åren
Om jag skulle vara skadereglerare på ett försäkringsbolag och berättade för mig att taket som ni bytt delar av takstolarna på och ändsponten och resten satt sig 5 cm pga av snötryck trotts att det stått 80 år innan ni gjorde ingrepp på det så skulle jag kräva bevis på att det inte är erat fel.
Nej ditt jobb som takläggare är inte att försvara kunden och ljuga för försäkringsbolaget. Ditt jobb är att ta reda på om det är ett garantiärende som din firma borde stå för eller om det är något fel som din garanti inte täcker.