G ekaa88 skrev:
Inte jag som gjort bort mig men var på plats.
Stod flaggvakt vid ett större bygge av ett parkeringsgarage, en mindre gjutning mot ett gäng metallspont skulle göras i ett borrat hål, ca 500l betong av något slag skulle ner.

När byggkillarna började springa runt och vifta med händerna och försökte få stopp på betongpumpen så måste man ju försiktigt glida fram och fråga vad som hänt?

VI HAR BORRAT RAKT IN I HUVUDSTAMMEN FÖR AVLOPPET OCH FÅTT I CIRKA 2 KUBIK BETONG.....

Vi avbröt för dagen där och då....

När jag var på mitt första bygge så gjöt vi väggar och valv och jag hade väll inte så bra koll på hur det bör gå till, men när all betong började rinna ur ett 20x40cm stort hål i väggen och började lyfta på hattarna till avloppsstammen så ropade jag till betongarna ”Jag har inte så bra koll men det rinner ut som fan här nere och snart rinner det ner i avloppet”. Vilken fart det blev på killarna med schyfflar och plywood för att försöka bulta igen hålet. Rann ut någon kubik :)
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
Delvis kollapsad byggnadsställning vid en husfasad på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppsan så det kan gå. Missade spektaklet men fick se en liten del av extrajobbet och blev inte speciellt avundsjuk.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
[bild]

Hoppsan så det kan gå. Missade spektaklet men fick se en liten del av extrajobbet och blev inte speciellt avundsjuk.
Är det ett slukhål under armeringsarbete på en platta? Men man undrar ju då vad isoleringen gör överst då...
 
Rickard.
Det är ett valv. Isoleringen är för att kämpa kylan gissar jag då det var i vintertid. (kan inget om betong egentligen)
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är ett valv. Isoleringen är för att kämpa kylan gissar jag då det var i vintertid. (kan inget om betong egentligen)
Ah, det låter vettigare. Man hade ju velat veta vad det var för grabbar som gjort egenkontrollen på den valvformen.
 
Rickard.
Bra killar med en dålig dag på jobbet gissar jag på. Ryktet säger att ett stämp gick av och orsakade detta men jag vet inte.
 
M Maximarcus skrev:
En byggnad på en kommunal skola i närheten, väcker så många frågor.
LOU. Billigast och sämst vinner. (y)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
tommib
Nejnej, du har missuppfattat.

Man behöver inte vara billigast för att vara sämst.
 
  • Gilla
Plutus och 5 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Bra killar med en dålig dag på jobbet gissar jag på. Ryktet säger att ett stämp gick av och orsakade detta men jag vet inte.
En stämp kan väll aldrig orsaka det där? :thinking:
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
En stämp kan väll aldrig orsaka det där? :thinking:
Nej, det kan det inte. Ett "vanligt" stämp klarar 8ton. Sen blir det självklart sällan optimala förhållanden, men det skulle krävas många kassa stämp och bockryggar för att låta det på bilden ske.
 
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Sigge1960 och 35 till
  • Laddar…
Nånstans borde man ju har lärt sig att känna igen känslan av: "Fan nu går det riktigt bra, smidigt och allt bara flyter på.".

Men inte då...

Cirkelsåg och sågat trästycke med ojämn kant på arbetsbänk med skyddshörlurar och sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag svor och gormade ordentligt så hustrun skulle höra och kanske tycka lite synd om mig. När hon till slut engagerade sig lite säger hon :"Meen, jag trodde ju du hade sågat fel. Inte har du sågat speciellt rakt heller.".

:crysmile:
 
  • Gilla
  • Wow
hapazard och 6 till
  • Laddar…
Ungefär så där gjorde min far för många år sedan (mer än 40 år sedan). Han skulle kapa ner en skiva och skulle såga den utomhus. I brist på bra upplag så la han skivan på släpkärran och började såga. Först när det började gnistra kring klingan slutade han och lyfte bort sågen och skivan för att se vad som hade hänt. Ju klingan hade sågat ett rejält hack i mer än halva lemtjockleken på kärran. Klinga med hårdmetall skär tar sig lätt igenom även metall....
 
Din far var stålmannen? Inte helt normalt annars att det sprutar gnistor när man sågar i en lem ;):crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Ja ja ja, en del har ju "sn**kig" fantasi...:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.