Tack för mera tips, nör det gäller BirgitS renovva så är de för stora, sparar bara 1 mm, så det går bort. Jag tycker att smalare foder är ett alternativ, ser att till mina 69 mm finns swedoor till pardörrar som är 65. Till sist så stämmer det som någon skrev, jag hade glömt att det inte är en allmogelist på andra sidan, så det är inget krav, my bad. Kanske skall gå lite oftare i tvättstugan. Det blir till att jaga byggaren i veckan om fodret. Jag fattar dock inte det där med att flytta karmen några mm, är det ett stort jobb och påverkar det inte andra sidan av dörren ? En combo av karmflytt plus 4 mm smalare foder löser nog problemet.

• Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
I princip så skulle du kunna få specialtillverkade foder i exakt samma stil som de bef, men med valfri bredd. Brukar kosta 3-5 000 i ställkostnad för maskinen ( de tillverkar stål med rätt profil), och sedan lite högre kostnad per meter.

• Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
ok tackför tipset, vart vänder man sig då ? 60 mm hade varit bra, men det verkar inte finnas online.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Du kan beställa i en bygghandel (troligen inte Bauhaus o liknande), eller prata med någon snickeriverkstad.

Vi har beställt specialhyvlad panel till huset för en del år sedan (skulle passa bef.) då blev det ingen ställkostnad, men avsevärt högre kostnad per meter. Men då var det ca 500 meter panelbrädor.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
ok jag börjar kolla med byggaren faktiskt, släppt det där med smalare brytare, gvv mm

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Hitta detta på bygma.

Åk till någon lokal brädgård så brukar det finnas mycket i gömmorna.
Att kapa till ett 69mm foder och sedan bearbeta kanterna tar inte lång tid på ett snickeri.

• Träfärgad ekdörrfoderprofil, allmogestil, måttangivelser, 220 cm lång, 125 kronor styck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Bra lösning på ett irriterande problem(y)

gör ett större hål med diamant på vinkelslip, montera dina foder först, limma ram med silikonaktig/vattentät lim att de täcker hålet, montera brytare, uttag En skärmdump visar en Elko strömbrytarkåpa med priset och lagersaldo information i en onlinebutik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Minnie Mesola
H hempularen skrev:
Vi har beställt specialhyvlad panel till huset för en del år sedan (skulle passa bef.) då blev det ingen ställkostnad, men avsevärt högre kostnad per meter. Men då var det ca 500 meter panelbrädor.
Gjort detsamma på min tillbyggnad. Men där var det lockpanelen som inte längre fanns att köpa färdig. Kostade 1000 kronor extra för att slipa till ett stål efter min mall. En allmogeprofil är nog lite pilligare att få till, så kostnaden blir nog därefter.
I normala fall tycker jag att liknande trådskapare har helt rätt i sin kritik på dåligt utfört arbete. Som exempel är fönsterbytestråden, där arbetet är så skrattretande dåligt att "proffsen" borde kastreras på allmän plats med en slö motorsåg trakterad av Mr: Parkinson!

Men här finns ingen reson i TS krav, för arbetet att flytta kontakterna står inte alls i proportion till det resultat det skulle ge. Sedan förstår jag mycket väl att TS är förbannad på denne klåpare som spikade fast en list han såg inte passade (han borde få sig en omgång med motorsågen, han också, när man ändå är igång), så det enda vettiga är att anpassa listen efter kontakterna och inte tvärs om.

Minnie

.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
E elviskodzic skrev:
gör ett större hål med diamant på vinkelslip, montera dina foder först, limma ram med silikonaktig/vattentät lim att de täcker hålet, montera brytare, uttag[bild]
Det där är uttag för 1,5 dosa.

Men den där är ju bara 1 mm smalare än uttaget, dvs sitter lika klämd som tidigare, jag fattar inte vad det gör för skillnad. Inte intresserad av någon urjackning dåmdet ser för pajigt ut.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Men här finns ingen reson i TS krav, för arbetet att flytta kontakterna står inte alls i proportion till det resultat det skulle ge.
Med lite händighet vore det inte så svårt fasa ut snyggt för kontakten. Men jag skulle hellre göra det själv än att lämna över till byggaren.

• Haha
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Hmm, med risk för att vara en gnällspik då - här har vi en privatägd byggfirma som anlitas regelbundet av försäkringsbolag. De har fakturerat bolaget och fått fullt betalt för ett arbete som är delvis bristfälligt. Jag blir lite förvänad när flera deltagare här på forumet föreslår att kunden själv skall göra "last mile delivery". Där anmälar jag min avvikande åsikt. Vid den här tiden (2019) var det byggboom i Stockholm och just den här firman hade lite för många projekt på gång samtidigt. Hur vet jag det ? Jo jag råkade överhöra deras byggledare som bekräftade att hen inte hade tid att åka ut och titta hos kunden (dvs jag själv) pga överbeläggning. Nu är jag inte händig själv och har valt att stå på mig tills denna brist är åtgärdad. I de flesta fall går det säkert bra att dirigera underentreprenörer från olika firmor utan att du själv är närvarande, men i det här fallet sprack det.

• Gilla
  • Haha
oddan och 1 till
  • Laddar…
M
E elviskodzic skrev:
gör ett större hål med diamant på vinkelslip, montera dina foder först, limma ram med silikonaktig/vattentät lim att de täcker hålet, montera brytare, uttag[bild]
Om trådis tycker det är svårt att såga/skära av en plastram, lär han knappast vare sig äga en vinkelslip, än mindre veta hur den ska användas.

• Haha
TRJBerg
  • Laddar…
M
yonna yonna skrev:
Med lite händighet vore det inte så svårt fasa ut snyggt för kontakten. Men jag skulle hellre göra det själv än att lämna över till byggaren.
Trådis är ju uppenbarligen inte ens minimalt händig, när detta anses vara ett problem.

• Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.