För många år sedan hade jag säkert satt den bättre.
Då var jag ”fågelnörd”.
Nu lever jag på gamla meriter.:cool:

K Klabbarparn skrev:
*host host* ;):p
Hade faktiskt inget sällskap i september.. :thinking:
Men det är riktigt gott om skogsfågel i år.

Lexington Lexington skrev:
Är också intresserad av fåglar (tack svärfar) o är ute lite då och då med kameran (sitter på mobilen nu så har tyvärr inga bilder).

Har dock haft en Kungsfiskare utanför fönstret på jobb, kom på besök några gånger i veckan, det kallar jag lyx :D

[bild]

Foto taget genom fönster med mobil!
Kungsfiskaren är vacker, hade ett häckande par vid gamla huset. De lyser verkligen blått och orange när man ser dem. Första gången jag såg den på avstånd så trodde jag först att det var en förrymd burfågel, för det verkade troligare än en kungsfiskare...

• Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
Idag startade fågelmatningen här hemma, då kom (vad jag tror är) en leucistisk gråsparv på lunchbesök :D
Leucistisk gråsparv bredvid vanlig gråsparv på en gräsmatta med höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://sv.wikipedia.org/wiki/Leucism

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Det där är nog någon annan sparv (tror jag), men där tar min kunskap slut (kanske någon ungfågel?), och det till höger är nog en Pilfink.

Det där är nog någon annan sparv (tror jag), men där tar min kunskap slut (kanske någon ungfågel?), och det till höger är nog en Pilfink.
Nja, den högra är iallafall garanterat en gråsparv, bifogar en bild tagen 1-2 sekund efter föregående bild med samma individer. Där ser man den klassiska gråa hjässan och kinderna... Den t.v får jag försöka forska vidare på :)

• Gråsparv med tydlig grå hjässa och kinder på gräsmatta bland höstlöv.
    Skapa konto
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
Fel av mig!

Edit:
Pudlar på den vita gråsparven också, svärfar trodde som du!

Redigerat:
Fel av mig!

Edit:
Pudlar på den vita gråsparven också, svärfar trodde som du!
Haha! Tack Lexington (och din svärfar)! Fick det även bekräftat av "svenskafaglar" på instagram att det var en leucistiskt gråsparv :D "Man lär sig något nytt varje dag" Jag hade faktiskt ingen aning om vad leucism var tidigare, tack internet!

Jag undrar om Byggahus ornitologer kan förklara varför de här svarta kråkfåglarna av något slag beter sig som de gör. Plötsligt hör jag ett fasligt liv och ser massor av fåglar flyga runt, runt och upp och ner. Ser inte inifrån hur många det är och tänker att jag måste gå ut och se så att de inte attackerar katten. När jag kommer ut sätter de sig alla i träd och tystnar. (Det känns som i Hitchcocks Fåglarna). Jag kan inte se något särskilt de skulle kunna vara upprörda över.
Stor flock kråkfåglar vilande på nakna trädgrenar i en bostadsområde vid skymning.
Skapa konto

• Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Aha, tack! Det låter ju logiskt.

Det var nyligen ett inslag i P1 Naturmorgon om detta... Tydligen så är det väldigt hierarkiskt bland dessa individer, att yngre fåglar får ta plats på lägre grenar för den nattliga vistelsen. Kan det möjligen vara så att fel fågel med fel rang har suttit sig på fel gren och att det i sig skapar tumult? :)

För övrigt har ni väl gott om råkor i Skåne så det kan säkert vara en blandning mellan kajor och råkor som söker nattligt tillhåll i träden hos er :D

Kul tråd som jag missat hittills :)
Själv tillhör jag dem som gärna fotar rara pippifåglar men ofta får fråga min fru om vad jag fångat.

Sedan i våras har jag nytt älsklingsobjektiv: Sigma 500/4,5 EX DG HSM. Här ett par bilder med den och 7D mkII .
Två änder simmar i vatten med solljus som reflekterar, en and i fokus med fotograferad med teleobjektiv.
Skapa konto

En hackspett klättrar på en trädstam med mossa och löst bark, fångad med ett Sigma 500/4,5 objektiv.
Skapa konto

Fågel på mossbeklädd gren mot suddig grön bakgrund, tagen med Sigma 500/4,5 objektiv.
Skapa konto

• Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Kul tråd som jag missat hittills :)
Själv tillhör jag dem som gärna fotar rara pippifåglar men ofta får fråga min fru om vad jag fångat.

Sedan i våras har jag nytt älsklingsobjektiv: Sigma 500/4,5 EX DG HSM. Här ett par bilder med den och 7D mkII .
[bild]
[bild]
[bild]
Varmt välkommen till tråden BiFuel! Väldigt fina bilder!

• Gilla
BiFuel
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Det var nyligen ett inslag i P1 Naturmorgon om detta... Tydligen så är det väldigt hierarkiskt bland dessa individer, att yngre fåglar får ta plats på lägre grenar för den nattliga vistelsen. Kan det möjligen vara så att fel fågel med fel rang har suttit sig på fel gren och att det i sig skapar tumult? :)

För övrigt har ni väl gott om råkor i Skåne så det kan säkert vara en blandning mellan kajor och råkor som söker nattligt tillhåll i träden hos er :D
Ja! Det var något de bråkade om. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.