46 265 läst · 466 svar
46k läst
466 svar
Byggahus ornitologer (fågelnördar - välkommna!)
Ser ut som en nötskrika.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ack, vad snabba ni är med kamerorna!
I dag (nej, igår söndag) var det en förtrollad afton!
Inte ett moln på himlen, ett propellerplan svävade ner för landning i Ängelholm.
Spridda ratatata från en hackspett i närheten.
Och plötsligt ett knirp-knirp-knirp från en morkulla, som sträckte ovanför mig där jag satt och njöt av solnedgången. Inte hann jag få upp en kamera inte
Så ett par minnen i stället:
En strandskata, som åt lunch på stugans gräsmatta (300 meter från stranden) våren 2010,
medan jag satt inne och jobbade vid datorn.
Hej Kompis, kul med lite sällskap:
Och min enda bild på en glada, från 2015. Inte så skarp, men alla ser väl vad det är för fågel:
I dag (nej, igår söndag) var det en förtrollad afton!
Inte ett moln på himlen, ett propellerplan svävade ner för landning i Ängelholm.
Spridda ratatata från en hackspett i närheten.
Och plötsligt ett knirp-knirp-knirp från en morkulla, som sträckte ovanför mig där jag satt och njöt av solnedgången. Inte hann jag få upp en kamera inte
Så ett par minnen i stället:
En strandskata, som åt lunch på stugans gräsmatta (300 meter från stranden) våren 2010,
medan jag satt inne och jobbade vid datorn.
Hej Kompis, kul med lite sällskap:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och min enda bild på en glada, från 2015. Inte så skarp, men alla ser väl vad det är för fågel:
Logga in
Skapa konto
Är det någon av er som lyckats få se en Citronärla?
Tydligen är arten på väg att bli etablerad som häckfågel i Sverige!
Slänger in en bild från artikeln:
(Foto: Tomas Lundquist)
Detta var nyheter för mig iallafall, även om artikeln är från 2016!
http://birdlife.se/sof/nyheter/alla-nyheter/citronarla-etablerad-som-svensk-hackfagel/
Tydligen är arten på väg att bli etablerad som häckfågel i Sverige!
Slänger in en bild från artikeln:
(Foto: Tomas Lundquist)
Detta var nyheter för mig iallafall, även om artikeln är från 2016!
http://birdlife.se/sof/nyheter/alla-nyheter/citronarla-etablerad-som-svensk-hackfagel/
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vi närmare studium upptäckte jag att han (det är väl en han fast vi kallar den morkulla) fastnade på en bild:KnockOnWood skrev:
Logga in
Skapa konto
Syns tydligt eller hur?
Men här kommer lite hjälp:
Logga in
Skapa konto
Svågern har varit o tittat på en/flera? runt Göteborg någonstans.K Klabbarparn skrev:
Nice! Jag får ta och läsa på om var man kan hitta dem!Lexington skrev:
Björktrasten är väl en rolig (och fin!) fågel att iaktta när den hoppar jämfota över hela gräsmattan för att tvärt stanna upp, lyssnar en sekund och sen dra upp en baddare till mask!
Kvällens gäst i trädgården:
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Kul att få höra dess läte! Vanligtvis (såsom jag oftast hör dem) låter de såhär:L-Bror skrev:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/Eichelhaeher.ogg
Inget jag reflekterat över tidigare men Nötskrikan tillhör tydligen kråkfågel-familjen, för den vetgirige
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Det ser ut att vara en biätare. Fågeln är mycket ovanlig och det låter som en fantastisk upplevelse att se den bland lönnblonmorna.Dalbotös skrev:
Det är ett riktigt tungt kryss som impar på vilken fågelskådare som helst. Grattis! Har du inte rapporterat observationer på Artportalen tidigare kanske det är läge nu?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Logga in
Skapa konto
Stenolofanders skrev:Det ser ut att vara en biätare. Fågeln är mycket ovanlig och det låter som en fantastisk upplevelse att se den bland lönnblonmorna.
Det är ett riktigt tungt kryss som impar på vilken fågelskådare som helst. Grattis! Har du inte rapporterat observationer på Artportalen tidigare kanske det är läge nu?
Nu har jag äntligen hittat vad det är - en barrabandparakit.
Tror inte det är populärt om jag rapporterar den nånstans. =D
Logga in
Skapa konto