Skulle kunna vara en amazon papegoja.

Själv har jag bara varit hemma idag, men hunnit kika uppåt ett par gånger o fått se en Glada, en vråk-skruv (säkert 10 st), en fiskgjuse och en mängd gäss!

L-Bror
Ytterligare en oidentifierad rackare.
En fågel på en stubbe i skogsbryn med träd och buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sorry för kvalitén på bilden, men jag valde att inte använda telefonzoom.

Låter kul gör den också

Någon som vet vad det kan vara?

• Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Ack, vad snabba ni är med kamerorna!

I dag (nej, igår söndag) var det en förtrollad afton!
Inte ett moln på himlen, ett propellerplan svävade ner för landning i Ängelholm.
Spridda ratatata från en hackspett i närheten.
Och plötsligt ett knirp-knirp-knirp från en morkulla, som sträckte ovanför mig där jag satt och njöt av solnedgången. Inte hann jag få upp en kamera inte :(

Så ett par minnen i stället:
En strandskata, som åt lunch på stugans gräsmatta (300 meter från stranden) våren 2010,
medan jag satt inne och jobbade vid datorn.
Hej Kompis, kul med lite sällskap:
Strandskata med svart och vitt fjäderdräkt och orange näbb står på en grön gräsmatta.
Skapa konto

Och min enda bild på en glada, från 2015. Inte så skarp, men alla ser väl vad det är för fågel:
Oskarp bild av en glada i flykt mot en klarblå himmel.
Skapa konto

• Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och plötsligt ett knirp-knirp-knirp från en morkulla, som sträckte ovanför mig där jag satt och njöt av solnedgången. Inte hann jag få upp en kamera inte :(
Vi närmare studium upptäckte jag att han (det är väl en han fast vi kallar den morkulla) fastnade på en bild:
Kvällshimmel ovanför hus med röda takpannor och träd, med svaga suddiga fläckar som kan tolkas som en fågel.
Skapa konto

Syns tydligt eller hur?
Men här kommer lite hjälp:
Morkulla i flykt markerad med röd cirkel mot skymningshimmel, med träd och takkant i förgrunden.
Skapa konto

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi närmare studium upptäckte jag att han (det är väl en han fast vi kallar den morkulla) fastnade på en bild:
[bild]
Syns tydligt eller hur?
Men här kommer lite hjälp:
[bild]

Haha! Hur tydligt som helst! Förstår knappt frågan! :rofl:

K Klabbarparn skrev:
Är det någon av er som lyckats få se en Citronärla?
Tydligen är arten på väg att bli etablerad som häckfågel i Sverige! :D
Slänger in en bild från artikeln:
(Foto: Tomas Lundquist)
[bild]

Detta var nyheter för mig iallafall, även om artikeln är från 2016!
[länk]
Svågern har varit o tittat på en/flera? runt Göteborg någonstans.

Lexington Lexington skrev:
Svågern har varit o tittat på en/flera? runt Göteborg någonstans.
Nice! Jag får ta och läsa på om var man kan hitta dem!

Björktrasten är väl en rolig (och fin!) fågel att iaktta när den hoppar jämfota över hela gräsmattan för att tvärt stanna upp, lyssnar en sekund och sen dra upp en baddare till mask! :D

Kvällens gäst i trädgården:
Björktrast på en grön gräsmatta i kvällssol, uppriktigt vänd mot kameran.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Artportalen är en bra sida (y)

• Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
Såg nu att den finns i/på Ellenö norr om Uddevalla!

L-Bror L-Bror skrev:
Ytterligare en oidentifierad rackare.
[bild]
Sorry för kvalitén på bilden, men jag valde att inte använda telefonzoom.

Låter kul gör den också
[video]

Någon som vet vad det kan vara?
Kul att få höra dess läte! Vanligtvis (såsom jag oftast hör dem) låter de såhär:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/Eichelhaeher.ogg

Inget jag reflekterat över tidigare men Nötskrikan tillhör tydligen kråkfågel-familjen, för den vetgirige :)

Dalbotant Dalbotös skrev:
Jag vet att bilden är kass, inzoomad mobilbild. Ville ändå försöka ta en bild för det är inte varje dag man ser en papegoja här i Dalsland?!?

[bild]

Den satt glatt och åt lönnblommor innan det kom ett åskoväder, efter det har jag hört den men inte sett den igen... Någon som vet vad det är?
Det ser ut att vara en biätare. Fågeln är mycket ovanlig och det låter som en fantastisk upplevelse att se den bland lönnblonmorna.

Det är ett riktigt tungt kryss som impar på vilken fågelskådare som helst. Grattis! Har du inte rapporterat observationer på Artportalen tidigare kanske det är läge nu?

Liten fågel med blå bröst och roströd fläck bland blommande ormöga under buskar, fotograferad genom fönster.
Skapa konto
Vad är det för fel på den där fågeln? Har den cancer? Sa min sambo. Bland blommande ormöga under vinbärs- och plommonbuskarna hoppade en liten fågel med blå bröst och en roströd (cancer?)fläck och ett ljust streck över ögat. Benen var långa. Bilden är tagen med mobil genom köksfönstret. Det var den 11 maj 2018, straxt öster om Vättern, sol och värme hade bytts till åska och regn. Den hann säkert dit den skulle till 17 maj.

Stenolofanders Stenolofanders skrev:
Det ser ut att vara en biätare. Fågeln är mycket ovanlig och det låter som en fantastisk upplevelse att se den bland lönnblonmorna.

Det är ett riktigt tungt kryss som impar på vilken fågelskådare som helst. Grattis! Har du inte rapporterat observationer på Artportalen tidigare kanske det är läge nu?

Nu har jag äntligen hittat vad det är - en barrabandparakit.
Tror inte det är populärt om jag rapporterar den nånstans. =D

En färgglad barrabandparakit sitter på en gren bland barrträd.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.