46 291 läst · 466 svar
46k läst
466 svar
Byggahus ornitologer (fågelnördar - välkommna!)
Någon frågade om tubkikare. Vi har en som köptes för kanske 7 år sedan. Köpte den via naturbokhandeln.se. Det är SOFs egna butik. De har varit väldigt hjälpsamma.
Vår tubkikare är en Lotus SP 80 och stativet ett Manfrotto. Tror att paketet kostade 5-6000 (de hade nåt paketerbjudande). För vår amatöranvändning har den varit jättebra.
Vår tubkikare är en Lotus SP 80 och stativet ett Manfrotto. Tror att paketet kostade 5-6000 (de hade nåt paketerbjudande). För vår amatöranvändning har den varit jättebra.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 136 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 136 inlägg
Har inga så fantastiskt vackra bilder som visats i tråden, men kan bjuda på en anekdot.
För en herrans massa år sedan hade vi fem fasaner som bodde i/under gran på tomten på vintrarna. Vi kallade dom Franz Ferdinand och dom fyra pullorna. En kväll förde dom ett himla liv och väckte barnen, så jag gick ut för att kolla vad som stod på. När jag gått ut en bit på gräsmattan från altanen spränger helt plötsligt Frans och pullorna explosionsartat fram från granen och springer/halvt flyger i full kareta rakt mot mig. Varpå jag backar och börjar springa mot altanen. När jag i farten tittar bakom mig är det inte bara fasaner utan också en räv i följet! Jag och fasaner tar vår tillflykt upp på altanen och räven svänger av och springer i väg över åkern istället. Inifrån huset vid altandörren står min familj och skrattar sig hesa.
Jag har för övrigt monterat bort sensorn på farstutrappans lampa, efter det att när jag skulle gå ut och kolla vem som "ströp ett litet rådjur", blev påflugen av en skitstor uggla.
Det vackraste jag sett var en stor flock med rödvingetrastar som flög upp och landade i omgångar på tomten, i ett stilla snöande.
För en herrans massa år sedan hade vi fem fasaner som bodde i/under gran på tomten på vintrarna. Vi kallade dom Franz Ferdinand och dom fyra pullorna. En kväll förde dom ett himla liv och väckte barnen, så jag gick ut för att kolla vad som stod på. När jag gått ut en bit på gräsmattan från altanen spränger helt plötsligt Frans och pullorna explosionsartat fram från granen och springer/halvt flyger i full kareta rakt mot mig. Varpå jag backar och börjar springa mot altanen. När jag i farten tittar bakom mig är det inte bara fasaner utan också en räv i följet! Jag och fasaner tar vår tillflykt upp på altanen och räven svänger av och springer i väg över åkern istället. Inifrån huset vid altandörren står min familj och skrattar sig hesa.
Jag har för övrigt monterat bort sensorn på farstutrappans lampa, efter det att när jag skulle gå ut och kolla vem som "ströp ett litet rådjur", blev påflugen av en skitstor uggla.
Det vackraste jag sett var en stor flock med rödvingetrastar som flög upp och landade i omgångar på tomten, i ett stilla snöande.
Hahaha @Gammelnörden! Tack för ditt fantastiskt roliga inlägg!
Ibland hittar man en lite ovanligare fågel
Men även vår vanliga knölsvan kan göra sig fint på bild.
Eller kanske en Kanadagås? Det verkar som att alla fåglar jag fotograferar flyr från mig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men även vår vanliga knölsvan kan göra sig fint på bild.
Logga in
Skapa konto
Eller kanske en Kanadagås? Det verkar som att alla fåglar jag fotograferar flyr från mig
Logga in
Skapa konto
Lite svårt o se på första bilden, men är det en lärkfalk?G gaidin skrev:
Dom brukar stå o ryttla längst motorvägen här i Skåne.
@Lexington Vad kör du med för fotoutrustning?
FFF (fun fågel fact): Strandskatan kan bli mycket gammal! Jag läste precis i ”NATURGUIDEN” att en tysk strandskata blev 43 år! Hur de kunde veta det utelämnas dock i boken...
De lever dessutom i livslånga parförhållanden!
De lever dessutom i livslånga parförhållanden!
Jag vet att bilden är kass, inzoomad mobilbild. Ville ändå försöka ta en bild för det är inte varje dag man ser en papegoja här i Dalsland?!?
Den satt glatt och åt lönnblommor innan det kom ett åskoväder, efter det har jag hört den men inte sett den igen... Någon som vet vad det är?
Logga in
Skapa konto
Den satt glatt och åt lönnblommor innan det kom ett åskoväder, efter det har jag hört den men inte sett den igen... Någon som vet vad det är?
Oj! Det var lite svårt att se vad för typ det var. en tips är att försöka gå ut i någon typ av lokal social media och flagga din observation! Det är antingen någon liten rackare som rymt eller någon idiot som släppt ut sitt husdjur...Dalbotös skrev: