Hemmakatten
Någon frågade om tubkikare. Vi har en som köptes för kanske 7 år sedan. Köpte den via naturbokhandeln.se. Det är SOFs egna butik. De har varit väldigt hjälpsamma.

Vår tubkikare är en Lotus SP 80 och stativet ett Manfrotto. Tror att paketet kostade 5-6000 (de hade nåt paketerbjudande). För vår amatöranvändning har den varit jättebra.

Gammelnörden
Har inga så fantastiskt vackra bilder som visats i tråden:love:, men kan bjuda på en anekdot.
För en herrans massa år sedan hade vi fem fasaner som bodde i/under gran på tomten på vintrarna. Vi kallade dom Franz Ferdinand och dom fyra pullorna. En kväll förde dom ett himla liv och väckte barnen, så jag gick ut för att kolla vad som stod på. När jag gått ut en bit på gräsmattan från altanen spränger helt plötsligt Frans och pullorna explosionsartat fram från granen och springer/halvt flyger i full kareta rakt mot mig. Varpå jag backar och börjar springa mot altanen. När jag i farten tittar bakom mig är det inte bara fasaner utan också en räv i följet! Jag och fasaner tar vår tillflykt upp på altanen och räven svänger av och springer i väg över åkern istället. Inifrån huset vid altandörren står min familj och skrattar sig hesa.

Jag har för övrigt monterat bort sensorn på farstutrappans lampa, efter det att när jag skulle gå ut och kolla vem som "ströp ett litet rådjur", blev påflugen av en skitstor uggla.

Det vackraste jag sett var en stor flock med rödvingetrastar som flög upp och landade i omgångar på tomten, i ett stilla snöande. :)

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Hahaha @Gammelnörden! Tack för ditt fantastiskt roliga inlägg!

Hemmakatten
Vilken historia, Gammelnörden! Fåglar har minsann mer hjärna än man kan tro!

Ibland hittar man en lite ovanligare fågel
Fågel i flykt mot en himmel med spridda moln, möjlig knölsvan eller Kanadagås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men även vår vanliga knölsvan kan göra sig fint på bild.
Knölsvan med utbredda vingar lyfter från vattenytan mot en bakgrund av gröna träd.
Skapa konto

Eller kanske en Kanadagås? Det verkar som att alla fåglar jag fotograferar flyr från mig :)
Kanadagås som tar flykt från en sjö med skog i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Ibland hittar man en lite ovanligare fågel
[bild]

Men även vår vanliga knölsvan kan göra sig fint på bild.
[bild]

Eller kanske en Kanadagås? Det verkar som att alla fåglar jag fotograferar flyr från mig :)
[bild]
Lite svårt o se på första bilden, men är det en lärkfalk?
Dom brukar stå o ryttla längst motorvägen här i Skåne.

Lexington Lexington skrev:
Lite svårt o se på första bilden, men är det en lärkfalk?
Dom brukar stå o ryttla längst motorvägen här i Skåne.
Pilgrimsfalk, fotograferad från vattnet nedanför Omberg.

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Pilgrimsfalk, fotograferad från vattnet nedanför Omberg.
Där jag fotat skäggmes o häger, i mitt tidigare inlägg, ser vi även ibland pilgrimsfalk. Utvälinge i Skåne, värt ett besök om man har vägarna förbi!
Tror det häckar pilgrimsfalk på kullaberg här i Skåne.

@Lexington Vad kör du med för fotoutrustning?

Jag har en Canon 7d och ett tamron 150-600.
7d är väl ungefär samma kamera som 550d, dock lite vassare och lite snabbare.

Lexington Lexington skrev:
Jag har en Canon 7d och ett tamron 150-600.
7d är väl ungefär samma kamera som 550d, dock lite vassare och lite snabbare.
Fint objektiv! Själv kör jag Pentax så min insikt i Canon-världen är ganska begränsad!

FFF (fun fågel fact): Strandskatan kan bli mycket gammal! Jag läste precis i ”NATURGUIDEN” att en tysk strandskata blev 43 år! Hur de kunde veta det utelämnas dock i boken...

De lever dessutom i livslånga parförhållanden!

FFF:
En kompis till mig påstår att det finns tre sorters fåglar!
Pjodd, Onka och Örn

Jag vet att bilden är kass, inzoomad mobilbild. Ville ändå försöka ta en bild för det är inte varje dag man ser en papegoja här i Dalsland?!?

Otydlig bild av en papegoja i en lönnträdgren, omgiven av gröna blad, under grå himmel.
Skapa konto

Den satt glatt och åt lönnblommor innan det kom ett åskoväder, efter det har jag hört den men inte sett den igen... Någon som vet vad det är?

Dalbotant Dalbotös skrev:
Jag vet att bilden är kass, inzoomad mobilbild. Ville ändå försöka ta en bild för det är inte varje dag man ser en papegoja här i Dalsland?!?

[bild]

Den satt glatt och åt lönnblommor innan det kom ett åskoväder, efter det har jag hört den men inte sett den igen... Någon som vet vad det är?
Oj! Det var lite svårt att se vad för typ det var. en tips är att försöka gå ut i någon typ av lokal social media och flagga din observation! Det är antingen någon liten rackare som rymt eller någon idiot som släppt ut sitt husdjur...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.