Dalbotant Dalbotös skrev:
Det verkar vara ett trastägg! Tack för hjälpen med identifiering, nu återstår bara att klura ut varför mammatrasten tyckte det var ett bra tillfälle att lägga det. Är kallare än -10 på nätterna här så ägget var fryst när jag hittade det. Hade det varit en gök så hade mamman kanske tyckt att hönsen skulle ruva fram det. :crysmile:
Kul om det blev en korrekt identifiering, jag gissade på koltrast eftersom det är den enda av trastarna här i alla fall som chansat på att övervintra.
Det har ju varit en varm höst och djuren blir förvirrade, hittade en notis från Helsingfors i fjol där den varma vintern skapade oreda i naturen.

https://www.hbl.fi/artikel/foljdern...ngarna-ar-pa-hugget-och-pollensasongen-har-b/

Herr och fru koltrast

Närbild av en koltrast med svart fjäderdräkt och gul näbb, sittande på en gren med snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en koltrast med svart fjäderdräkt och orange näbb mot en suddig bakgrund.
Skapa konto

• Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Här kommer lite tips till den som gillar att fotografera fåglar. Det är såhär proffsen gör, bygger upp små miljöer, t.ex. mossa på en sten där man gömmer fågelmaten under mossan. Fåglarna vänjer sig snabbt vid fotografen och de lär sig vem som kommer med mat. Det går att fixa till en miljö där maten och behållarna inte syns på bilderna. Jag skall nog leta efter en stubbe för nötskrikan, den håller alltid ett rejält säkerhetsavstånd.

https://www.natursidan.se/nyheter/skapa-en-fagelmatning-for-att-fotografera-faglar/

• Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
Fint fågelfotoväder idag!

Stammisarna:
Närbild av en liten fågel med blicken mot kameran mot en suddig bakgrund av snö och skugga.
Skapa konto
En talgoxe som klamrar sig fast vid en trädstam mot ljus bakgrund.
Skapa konto

Svartvit mes på snöig mark med frön, soligt väder i bakgrunden.
Skapa konto

Och så en skogspromenad :)
Mes fågel som tittar fram bland mossa och grenar mot blå himmel.
Skapa konto

Fågel som sitter bland barrträdens grenar, dold av mossa och skuggor.
Skapa konto

• Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
Kul med tofsmes! Tyckte jag såg skymten av en igår men är inte säker, flera år sedan vi haft besök av någon tofsmes.

Den första bilden är riktigt fin (y) där du fått till stånd den suddiga bakgrunden som gör att fågeln framträder så bra.

A Abies koreana skrev:
Kul med tofsmes! Tyckte jag såg skymten av en igår men är inte säker, flera år sedan vi haft besök av någon tofsmes.

Den första bilden är riktigt fin (y) där du fått till stånd den suddiga bakgrunden som gör att fågeln framträder så bra.
Ja, tofsmes hör inte till vardagsfåglarna i fågeldagboken! Vi har mycket kungsfågel i den närliggande skogen men det här var första tofsmesen! Ingen av dessa är tyvärr några gäster hemma på gården.

Vi såg inte fågeln men väl spåren efter. Någon som vågar gissa vad det kan vara?
Fotspår i snö med ett tydligt stort fågelspår och människofotavtryck som storleksjämförelse.
Skapa konto
Avtryck i snö jämfört med människofotspår, potentiella spår av fågel.
Skapa konto
Fotavtryck storlek 45 bredvid otydliga spår i snö som kan vara från en fågel.
Skapa konto

Mina fotavtryck i storlek 45 som referens.

Vi har ofta skator i trädgården, korpar flyger förbi och vi har sett fasan för några år sedan - det tyckte katterna var spännande men nog lite farligt...

kashieda kashieda skrev:
Vi såg inte fågeln men väl spåren efter. Någon som vågar gissa vad det kan vara?
[bild] [bild] [bild]
Mina fotavtryck i storlek 45 som referens.

Vi har ofta skator i trädgården, korpar flyger förbi och vi har sett fasan för några år sedan - det tyckte katterna var spännande men nog lite farligt...
Ser nästan ut som tjäder på den sista bilden?

Oooh, det vore ju spännande :)

Det bredvid skoavtrycket kan också vara en fasan.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det är samma spår som går ett och ett halvt varv runt trädgården, med ett par nittiograders svängar.

Strömstare på en sten mitt i ett strömmande vatten med lång slutartid, gör vattnet diffust och sockervaddslikt.
Skapa konto

I den här miljön tillbringar strömstaren vintern. Den är en suverän dykare när den letar mat i det forsande vattnet. Den söker framförallt efter sländlarver och använder vingarna för att ta sig fram under vattenytan. Den kan både promenera och springa på bottnen.

Forsande vatten kan se helt olika ut beroende på kamerainställning. Den övre bilden är tagen med lång slutartid och då liknar vattnet sockervadd. Den undre bilden är normal slutartid och vattnet blir mera bubbligt.

Strömstare står på en sten mitt i forsande vatten med skummande, bubbliga strukturer som omger fågeln.
Skapa konto

• Gilla
ceson och 8 till
  • Laddar…
Tre blåmesar sittande på en gren mot suddig bakgrund.
Skapa konto

En talgoxe som sitter på en gren med blå himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Artvariationen något begränsad minst sagt. Sisådär 67 blåmesar och 52 talgoxar - ungefär så :D

En talgoxe sitter på en gren i soligt vinterlandskap.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
ceson och 4 till
  • Laddar…
Några av dagens besökare, entita

En svartmes sitter på en gren med öppen näbb och suddig bakgrund.
Skapa konto

Blåmes med attityd

En fluffig blåmes sitter på en gren med en suddig blå bakgrund.
Skapa konto

Koltrastarna är kvar trots kylan

Koltrast sittande på en kvist med bar bakgrund.
Skapa konto

Större hackspett, daglig besökare

Större hackspett på en trädstam i snöigt landskap.
Skapa konto

Likaså nötväckan

Nötväcka sittande på en gren med oskarp bakgrund av träd och himmel.
Skapa konto

Nötväcka klättrar på en gren bland kala buskar, gren delvis framför fågeln.
Skapa konto

Och så svartmesen som gäckat mig hela vintern. Fick en hyfsat skarp bild men tyvärr, en gren mitt över fågeln igen. Här är ju snårigt och platsen har jag valt med omsorg just för att fåglarna snabbt skall kunna söka skydd men det gagnar inte fotografen.

Svartvit svartmes som sitter på en gren i en buske, med knoppar och lövfri bakgrund.
Skapa konto

Sparvhöken patrullerar här minst en gång i timmen, man hör fåglarna varna och så dyker den, det går så snabbt. Den har rundat mig några gånger på en meters avstånd men idag flög den in i min mössa.

Respektlöst :D

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Jakobk och 8 till
  • Laddar…
I mesarnas värld blev det vår idag, temperaturen steg ca 20 grader på några dygn. Mer komplicerat än så är det inte för en liten mes, startskottet har gått och det är dags att synas och höras. Blyghet och dålig sångröst är ingen tillgång.

Nu gäller det att ta ton och höja rösten, det filades och tittityades i varje träd och buske. Konkurrensen är stenhård och reglerna enkla, den vackraste sången vinner den mest åtråvärda damen.

En blåmes sitter på en kvist mot en oskarp bakgrund av blå himmel och nakna grenar.
Skapa konto

En talgoxe som sitter på en gren med lav, redo för vårsång i solskenet.
Skapa konto

• Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.