46 339 läst · 466 svar
46k läst
466 svar
Byggahus ornitologer (fågelnördar - välkommna!)
Kul om det blev en korrekt identifiering, jag gissade på koltrast eftersom det är den enda av trastarna här i alla fall som chansat på att övervintra.Dalbotös skrev:Det verkar vara ett trastägg! Tack för hjälpen med identifiering, nu återstår bara att klura ut varför mammatrasten tyckte det var ett bra tillfälle att lägga det. Är kallare än -10 på nätterna här så ägget var fryst när jag hittade det. Hade det varit en gök så hade mamman kanske tyckt att hönsen skulle ruva fram det.
Det har ju varit en varm höst och djuren blir förvirrade, hittade en notis från Helsingfors i fjol där den varma vintern skapade oreda i naturen.
https://www.hbl.fi/artikel/foljdern...ngarna-ar-pa-hugget-och-pollensasongen-har-b/
Här kommer lite tips till den som gillar att fotografera fåglar. Det är såhär proffsen gör, bygger upp små miljöer, t.ex. mossa på en sten där man gömmer fågelmaten under mossan. Fåglarna vänjer sig snabbt vid fotografen och de lär sig vem som kommer med mat. Det går att fixa till en miljö där maten och behållarna inte syns på bilderna. Jag skall nog leta efter en stubbe för nötskrikan, den håller alltid ett rejält säkerhetsavstånd.
https://www.natursidan.se/nyheter/skapa-en-fagelmatning-for-att-fotografera-faglar/
https://www.natursidan.se/nyheter/skapa-en-fagelmatning-for-att-fotografera-faglar/
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
Fint fågelfotoväder idag!
Stammisarna:
Och så en skogspromenad
Stammisarna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och så en skogspromenad
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kul med tofsmes! Tyckte jag såg skymten av en igår men är inte säker, flera år sedan vi haft besök av någon tofsmes.
Den första bilden är riktigt fin där du fått till stånd den suddiga bakgrunden som gör att fågeln framträder så bra.
Den första bilden är riktigt fin där du fått till stånd den suddiga bakgrunden som gör att fågeln framträder så bra.
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
Ja, tofsmes hör inte till vardagsfåglarna i fågeldagboken! Vi har mycket kungsfågel i den närliggande skogen men det här var första tofsmesen! Ingen av dessa är tyvärr några gäster hemma på gården.A Abies koreana skrev:
Vi såg inte fågeln men väl spåren efter. Någon som vågar gissa vad det kan vara?
Mina fotavtryck i storlek 45 som referens.
Vi har ofta skator i trädgården, korpar flyger förbi och vi har sett fasan för några år sedan - det tyckte katterna var spännande men nog lite farligt...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Mina fotavtryck i storlek 45 som referens.
Vi har ofta skator i trädgården, korpar flyger förbi och vi har sett fasan för några år sedan - det tyckte katterna var spännande men nog lite farligt...
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
Ser nästan ut som tjäder på den sista bilden?kashieda skrev:
Logga in
Skapa konto
I den här miljön tillbringar strömstaren vintern. Den är en suverän dykare när den letar mat i det forsande vattnet. Den söker framförallt efter sländlarver och använder vingarna för att ta sig fram under vattenytan. Den kan både promenera och springa på bottnen.
Forsande vatten kan se helt olika ut beroende på kamerainställning. Den övre bilden är tagen med lång slutartid och då liknar vattnet sockervadd. Den undre bilden är normal slutartid och vattnet blir mera bubbligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Artvariationen något begränsad minst sagt. Sisådär 67 blåmesar och 52 talgoxar - ungefär så
Logga in
Skapa konto
Några av dagens besökare, entita
Blåmes med attityd
Koltrastarna är kvar trots kylan
Större hackspett, daglig besökare
Likaså nötväckan
Och så svartmesen som gäckat mig hela vintern. Fick en hyfsat skarp bild men tyvärr, en gren mitt över fågeln igen. Här är ju snårigt och platsen har jag valt med omsorg just för att fåglarna snabbt skall kunna söka skydd men det gagnar inte fotografen.
Sparvhöken patrullerar här minst en gång i timmen, man hör fåglarna varna och så dyker den, det går så snabbt. Den har rundat mig några gånger på en meters avstånd men idag flög den in i min mössa.
Respektlöst
Logga in
Skapa konto
Blåmes med attityd
Logga in
Skapa konto
Koltrastarna är kvar trots kylan
Logga in
Skapa konto
Större hackspett, daglig besökare
Logga in
Skapa konto
Likaså nötväckan
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och så svartmesen som gäckat mig hela vintern. Fick en hyfsat skarp bild men tyvärr, en gren mitt över fågeln igen. Här är ju snårigt och platsen har jag valt med omsorg just för att fåglarna snabbt skall kunna söka skydd men det gagnar inte fotografen.
Logga in
Skapa konto
Sparvhöken patrullerar här minst en gång i timmen, man hör fåglarna varna och så dyker den, det går så snabbt. Den har rundat mig några gånger på en meters avstånd men idag flög den in i min mössa.
Respektlöst
I mesarnas värld blev det vår idag, temperaturen steg ca 20 grader på några dygn. Mer komplicerat än så är det inte för en liten mes, startskottet har gått och det är dags att synas och höras. Blyghet och dålig sångröst är ingen tillgång.
Nu gäller det att ta ton och höja rösten, det filades och tittityades i varje träd och buske. Konkurrensen är stenhård och reglerna enkla, den vackraste sången vinner den mest åtråvärda damen.
Nu gäller det att ta ton och höja rösten, det filades och tittityades i varje träd och buske. Konkurrensen är stenhård och reglerna enkla, den vackraste sången vinner den mest åtråvärda damen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto