46 339 läst · 466 svar
46k läst
466 svar
Byggahus ornitologer (fågelnördar - välkommna!)
Jag är imponerad av dina bilder Abies. Jag vet själv hur svårt det är att fokusera på de små liven. Då har jag ändå en Canon 7d med snabb autofokus och ett bra objektiv. Jag har nog inte tålamod
Du tar jättefina bilder!!A Abies koreana skrev:
Och jag tror faktiskt att man med Photoshop (kanske också camera raw) kan ta bort grenarna, så om du inte börjat med det så har du en ny utmaning. Den här platsen är sedan väldigt bra att använda för att lära sig allt om foto och program, moderskeppet.se Har nyttjat den för att lära mig återställa 100-150 år gamla foton, är fortfarande l lära fasen.
Tack, det var snällt sagt ja, det krävs både tålamod och en stor portion av tur men det är faktiskt inte tråkigt att vänta in att något spännande skall dyka upp eller att rätt tillfälle infinner sig. Det är både fascinerande och lärorikt att iaktta fågellivet medans man väntar. Man lär sig snabbt t.ex.vilken gren som är favorit och varningslätet när en rovfågel siktats av någon som håller vakt i trädtoppen.G gaidin skrev:
Tack jo, jag vet att det går att förbättra bilderna ganska mycket t.o.m. men photoshop är inte enkelt, i alla fall inte för mig. Sedan den eviga diskussionen om det är rätt eller inte lär aldrig få något svar. Jag gör inte så mycket annat än beskär lite grann om det behövs och justerar exponeringen om bilden blivit för mörk eller ljus.A AndersS skrev:
Jo, så är det ju. Fotar man i RAW så finns det mycket fler möjligheter att justera exponering, ton och ljus. Jag tror inte många fotografer med ett genuint intresse låter kameran göra justeringarna och skapa en JPEG.A AndersS skrev:
Själv brukar jag alltid överexponera bilderna en smula, det är lättare att dra ner på exponeringen efteråt än tvärt om.
Tar du upp bilden via Camera Raw när du öppnar Photoshop?A Abies koreana skrev:Tack jo, jag vet att det går att förbättra bilderna ganska mycket t.o.m. men photoshop är inte enkelt, i alla fall inte för mig. Sedan den eviga diskussionen om det är rätt eller inte lär aldrig få något svar. Jag gör inte så mycket annat än beskär lite grann om det behövs och justerar exponeringen om bilden blivit för mörk eller ljus.
Någon som har koll på våra vilda fåglars äggfärger? Hittade detta ute i trädgården, en av mina hönor lägger gröna ägg så det skulle ju teoretiskt kunna vara ett misstag i arbetet sas men känns rimligare med någon vild fågel map storleken. Sen att det är helt fel temperatur utomhus för äggläggning är ju en annan sak, någon kanske fick vårfeeling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, inte ens det, använder enbart det program som följer med datorn, inte alltför ofta det heller.G gaidin skrev:
Har ett stort naturintresse så jag fotograferar lite allt möjligt som har med naturen att göra, speciellt fjärilar under säsongen, lika spännande som fågelfotografering.
Köpte nyss Brutus Östlings nya bok "Konsten att fotografera fåglar och andra djur" Kan verkligen rekommendera den boken för den intresserade. Den är inte bara fylld med teknik utan mängder med praktiska tips om vad man skall tänka på. Ljuset är allt vid fotografering och han delar frikostigt med sig av personliga erfarenheter, dessutom är han en god pedagog. Kan användas som en uppslagsbok där även tekniska data finns med till varje bild.
https://www.adlibris.com/se/bok/kon...MIpqm5x-6-7gIVk5KyCh17Iw7yEAQYAiABEgIsrvD_BwE
Det verkar vara ett trastägg! Tack för hjälpen med identifiering, nu återstår bara att klura ut varför mammatrasten tyckte det var ett bra tillfälle att lägga det. Är kallare än -10 på nätterna här så ägget var fryst när jag hittade det. Hade det varit en gök så hade mamman kanske tyckt att hönsen skulle ruva fram det.