Jag kan inte minnas att/om denna "Fågelskådning i Sverige" har delats här, därför tänkte jag slänga in den...

Jag och min sambo har haft väldig nytta av denna, otroligt kul att hitta nya "outforskade" (för oss) fågeltorn och lokaler, utsiktsplatser etc.

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1Gn96TCZx92PN6B5HlmZvDLJcQAwe6dQ2&hl=sv&usp=sharing

länken är tagen från:
https://solbacken.be/fagellokaler.html

Ett otroligt fint initiativ av skaparna!

Edit: höll på att glömma https://naturkartan.se/sv/ som också är väldigt bra! Deras app till iOS är riktigt bra.

• Gilla
lindath och 2 till
  • Laddar…
Hej fågelnördar!

Jag har klippt ihop del 2 från mina försök att få de perfekta bilderna från orrspel i våras. Ny kamera på gång så det kommer att bli ännu mer fokus (ha ha) på film framöver.

Ta gärna en titt om ni har 11 minuter över. Ses bäst på lite större skärm än telefon.

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Hej fågelnördar!

Jag har klippt ihop del 2 från mina försök att få de perfekta bilderna från orrspel i våras. Ny kamera på gång så det kommer att bli ännu mer fokus (ha ha) på film framöver.

Ta gärna en titt om ni har 11 minuter över. Ses bäst på lite större skärm än telefon.

[media]
Kul! Nu sitter jag med telefon i hand så jag får hålla lite på den! :) Spännande med ny kamera! Vad blir det då?

K Klabbarparn skrev:
Kul! Nu sitter jag med telefon i hand så jag får hålla lite på den! :) Spännande med ny kamera! Vad blir det då?
Det blir en Canon R6. Hoppas på att den ska lira bättre ihop med mina telen än min 7DII plus att den verkar ha ruskigt bra autofokus, bildstabilisering och ISO-prestanda.

BiFuel BiFuel skrev:
Det blir en Canon R6. Hoppas på att den ska lira bättre ihop med mina telen än min 7DII plus att den verkar ha ruskigt bra autofokus, bildstabilisering och ISO-prestanda.
Jag är dåligt insatt i Canon men alltid kul med bättre utrustning! Får erkänna att jag inte kunde hålla mig från ditt YouTube-klipp :rofl: visst är det ett tragopan monal v1 du använder? Fick ett v2 nu i somras, har bara hunnit använda det en gång men stått uppe i ca 1 månad... Det håller verkligen för väder och vind! Rekommenderas varmt om någon här skulle vara intresserad av ett gömsle! (y)

Nåväl, nu ska jag se klart videon!

edit: tack för att du delade videon, helt otroligt fina foton! :love: Prenumerant #17

Redigerat:
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Jag är dåligt insatt i Canon men alltid kul med bättre utrustning! Får erkänna att jag inte kunde hålla mig från ditt YouTube-klipp :rofl: visst är det ett tragopan monal v1 du använder? Fick ett v2 nu i somras, har bara hunnit använda det en gång men stått uppe i ca 1 månad... Det håller verkligen för väder och vind! Rekommenderas varmt om någon här skulle vara intresserad av ett gömsle! (y)

Nåväl, nu ska jag se klart videon!

edit: tack för att du delade videon, helt otroligt fina foton! :love: Prenumerant #17
Tack! Och visst är det ett Monal V1. V2 var slut i lager när jag skulle köpa men jag är sjukt nöjd med detta.

BiFuel BiFuel skrev:
Tack! Och visst är det ett Monal V1. V2 var slut i lager när jag skulle köpa men jag är sjukt nöjd med detta.
skillnaderna jag kan se är kamouflagefärgerna och att insidan är ”folierad” på v2, vilket minskar ljusgenomsläpp utåt... Jag önskar dock att v2 hade kommit med valmöjligheten att få samma färg som v1.

Idag hittade jag ett helt fantastiskt fint bygge i en kaprifol här hemma. Jag har dock dålig eller ingen koll på vilken art som kan tänkas ha varit myggmästare. Någon som har en idé?

Gissningsvis var diametern ca 10-15cm

Runt fågelbo byggt i en kaprifolbuske med synligt mossa och grenar, ungefär 10-15 cm i diameter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Idag hittade jag ett helt fantastiskt fint bygge i en kaprifol här hemma. Jag har dock dålig eller ingen koll på vilken art som kan tänkas ha varit myggmästare. Någon som har en idé?

Gissningsvis var diametern ca 10-15cm

[bild]
Koltrast?
Hade en stenknäck vid fågelautomaten idag, annars brukar det bara vara pilfink, pilfink, pilfink och gråsparv!

Lånad bild:
Stenknäck som står på marken bland löv och kvistar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Koltrast?
Hade en stenknäck vid fågelautomaten idag, annars brukar det bara vara pilfink, pilfink, pilfink och gråsparv!

Lånad bild:
[bild]
Ja, googlar man på koltrastbon så verkar det kunna stämma! Snyggt gissat! Wow, en stenknäck var inte illa! Läste i Fågelguiden att de har så stark näbb att de kan knäcka körsbärskärnor!

Här kommer ett koltrastbo under några veckor från 11-22 juni
Koltrastbo med fyra ägg, varav ett är kläckt med en synlig fågelunge, inbäddat i torrt gräs och kvistar.
Skapa konto
Ung koltrast med öppen näbb i bo byggt i kruka mot röd vägg, skildrar boets utveckling från 11 till 22 juni.
Skapa konto
Ungar i ett koltrastbo med moss- och kvistkonstruktion, daterat mellan 11-22 juni.
Skapa konto
Koltrastungar i ett välgjort bo av kvistar och mossa under ett tak, fotograferat under en period på några veckor.
Skapa konto

• Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
Vår grå kaja är en årsunge och verkar klara sig bra, nu tillsammans med vanliga svarta.
Gråfärgad kaja ung fågel på en gräsmatta bland löv.
Skapa konto

• Gilla
lindath och 3 till
  • Laddar…
harry73
Inga bilder tyvärr, men idag när jag skulle hämta lunch, var det en grupp fåglar som satt och pickade i ett harkadaver.
När jag kom närmare, för en iväg över vägen (ca 20m från bilen)
Den var mycket större än ormvråk eller glada, som vi har många av. Och den hade vit stjärnor.
Jag tror det var en havsörn

Två sparvhökar (?) som vaktar vid båda våra portar, isynnerhet den vid vintermatplatsen för småfåglarna, som blivit matplats också för höken...
En sparvhök sitter på en vit pergola med utsikt över en trädgård och parkeringsplats.
Skapa konto
En sparvhök sitter på ett svart staket med en trädgård i bakgrunden.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.