46 329 läst · 466 svar
46k läst
466 svar
Byggahus ornitologer (fågelnördar - välkommna!)
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
Gissar på skarv.
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
Javisst är det en skarv! Vad för skarv är det då?
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
Googlade, verkar ha dykt upp en Toppskarv?
I sundet ser man skarvar på många ställen.
Men vid fritidshuset, en insjö, dyket den bara upp några gånger per år. Är på andra sidan sjön så vi ser den sällan.
Kan det vara Toppskarv, för de som sett den på närmare håll säger att den är brun?
I sundet ser man skarvar på många ställen.
Men vid fritidshuset, en insjö, dyket den bara upp några gånger per år. Är på andra sidan sjön så vi ser den sällan.
Kan det vara Toppskarv, för de som sett den på närmare håll säger att den är brun?
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
Helt rätt! Fotot är taget på Färöarna i mars, (vi hann med sista båten hem innan de stängde ner för turister pga covid-19)A AndersS skrev:
Höstens första domherre på besök
och gamla bekanta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och gamla bekanta
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vackert, vi får nästan aldrig domherrar på besök, riktig kall vinterdag kan man se dem i toppen på en björk. Det är något jag saknar.
Och där törs jag säga entita till 99%, den har det kraftigare nackpartiet.
Och där törs jag säga entita till 99%, den har det kraftigare nackpartiet.
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
En kvalificerad gissning! Jag har ärligt talat svårt att se om det är en juvenil herre eller en madam. Ska se om jag kan hitta någon bild till som inte är helt och hållet urkass. Dagen bjöd inte på något drömljus för fotografi om man säger såGammelnörden skrev:
Positiva nyheter för vitryggig hackspett
https://www.natursidan.se/nyheter/rekordar-for-vitryggen-sveaskog-lovar-aktivt-naturvardsarbete/
Jag fick till julklapp i fjol av min son några dagars vistelse vid Färnebofjärden som är en av få ställen där man fortfarande kan få se den vitryggiga hackspetten samt förstås mängder av andra sällsynta fåglar och växter. Vi skulle ha åkt dit tillsammans med kameran i bagaget men tyvärr satte Corona pandemin stopp. Hoppas förstås att våren 2021 ser annorlunda ut men just nu verkar det gå åt fel håll igen.
https://www.natursidan.se/nyheter/rekordar-for-vitryggen-sveaskog-lovar-aktivt-naturvardsarbete/
Jag fick till julklapp i fjol av min son några dagars vistelse vid Färnebofjärden som är en av få ställen där man fortfarande kan få se den vitryggiga hackspetten samt förstås mängder av andra sällsynta fåglar och växter. Vi skulle ha åkt dit tillsammans med kameran i bagaget men tyvärr satte Corona pandemin stopp. Hoppas förstås att våren 2021 ser annorlunda ut men just nu verkar det gå åt fel håll igen.