193 läst · 10 svar
193 läst
10 svar
Bygga utebastu, isolera? Vindskydd? etc
Hej hörrni!
Jag har fått för mig att bygga en bastu på ett gammalt hästsläp. Fördelen blir att den går att flytta och avsikten är att besikta den så jag får dra den i 80 bakom bilen. Men nog om just den biten.
Taket kommer jag isolera med mineralull, golvet kommer bli glesgolv med impregnerat trall.
Jag har dock funderat hur jag ska göra med väggarna. Jag hade tänkt riva ut väggarna som sitter där nu, och antingen ersätta det med "fusktimmer" (någon som vet vart jag får tag i sånt?) eller regla upp och ha målat panel ute och typ furu eller gran inne. Jag vet dock inte hur jag ska tänka med isolering, vindskydd, fuktspärr, etc. Vad är bästa sättet att göra på?
Bastun kommer vara kallställd och bara värmas när det ska bastas. Året runt.
Kamin blir en Harvia M3.
Jag har fått för mig att bygga en bastu på ett gammalt hästsläp. Fördelen blir att den går att flytta och avsikten är att besikta den så jag får dra den i 80 bakom bilen. Men nog om just den biten.
Taket kommer jag isolera med mineralull, golvet kommer bli glesgolv med impregnerat trall.
Jag har dock funderat hur jag ska göra med väggarna. Jag hade tänkt riva ut väggarna som sitter där nu, och antingen ersätta det med "fusktimmer" (någon som vet vart jag får tag i sånt?) eller regla upp och ha målat panel ute och typ furu eller gran inne. Jag vet dock inte hur jag ska tänka med isolering, vindskydd, fuktspärr, etc. Vad är bästa sättet att göra på?
Bastun kommer vara kallställd och bara värmas när det ska bastas. Året runt.
Kamin blir en Harvia M3.
Kaminen har en effekt på 16,5 kW och med en liten volym som det blir i ett hästsläp så känns det inte som om så mycket isolering behöver till. Om du sätter isolering så kommer det att minska avkylningen såklart men det tar även volym inne i bastun. Jag hade nog hållit den till ett minimum och då något som inte är fuktkänsligt. Troligen en EPS-skiva och sen tejpade skarvar.
Då blir det både isolering och fukt/vindskydd i ett. Kolla bara att den tål 100 grader eller vad du kommer att ha som varmast.
Då blir det både isolering och fukt/vindskydd i ett. Kolla bara att den tål 100 grader eller vad du kommer att ha som varmast.
Så du menar endast EPS och inget mer än så? Hmm det är ett spännande förslag. Blir ju ganska lättbyggt då.T Testarn skrev:Kaminen har en effekt på 16,5 kW och med en liten volym som det blir i ett hästsläp så känns det inte som om så mycket isolering behöver till. Om du sätter isolering så kommer det att minska avkylningen såklart men det tar även volym inne i bastun. Jag hade nog hållit den till ett minimum och då något som inte är fuktkänsligt. Troligen en EPS-skiva och sen tejpade skarvar.
Ja, jag tänker att den är rätt bra isolervärde, tål fukt och är vindtätt om du kan tejpa skarvarna. Behöver hitta en tejp som sitter och där limmet inte löser upp EPS:en och som tål värmen, men jag gissar att det finns någon produkt för det.
Sen blir det kanske inte 100 grader bakom en panel om du ska sätta det på insidan.
Det blir ju som sagt snabbt varmt i ett litet utrymme med en vedeldad kamin och även om det kommer att gå åt ett par vedträn mer än om du har tjock isolering så känns det enklare än att hålla på med tjock isolering.
Det finns ett antal vedeldade bastur i skärgården som man kan använda som Skärgårdsstiftlelsen sköter och de har ofta bara brädväggar utan isolering eller plast i väggarna.
Sen blir det kanske inte 100 grader bakom en panel om du ska sätta det på insidan.
Det blir ju som sagt snabbt varmt i ett litet utrymme med en vedeldad kamin och även om det kommer att gå åt ett par vedträn mer än om du har tjock isolering så känns det enklare än att hålla på med tjock isolering.
Det finns ett antal vedeldade bastur i skärgården som man kan använda som Skärgårdsstiftlelsen sköter och de har ofta bara brädväggar utan isolering eller plast i väggarna.
Vad tror du om enbart brädor då? Eller är kaminen för klen för det?T Testarn skrev:Ja, jag tänker att den är rätt bra isolervärde, tål fukt och är vindtätt om du kan tejpa skarvarna. Behöver hitta en tejp som sitter och där limmet inte löser upp EPS:en och som tål värmen, men jag gissar att det finns någon produkt för det.
Annars har jag hittat dessa, verkar vara gjorda för bastu, lite rädd för mögel dock..
https://www.bauhaus.se/isolering-recticel-eurowall-sauna-pir-30x600x1200mm
Jag gissar lite men kaminen är specad för 6-13 kubikmeter volym och ett hästsläp landar väl i nedre delen av det spannet så troligen kommer det att funka, tar kanske lite längre tid att få upp temperaturen om det är kallt ute.
Skivorna du länkar till ser ju ut att vara perfekt anpassade för ändamålet.
Jag gissar att ytan är vattenavvisande och att man tejpar ihop skarvarna så om det finns ventilation som man kan öppna när man är klar så kommer det inte att vara någon större fara för mögel
Skivorna du länkar till ser ju ut att vara perfekt anpassade för ändamålet.
Jag gissar att ytan är vattenavvisande och att man tejpar ihop skarvarna så om det finns ventilation som man kan öppna när man är klar så kommer det inte att vara någon större fara för mögel
Harvia M3 kaminen är till för bastur med volym på 6-13 m³ och med oisolerad gårdsbastu ( typ timerstomme på 30-50mm) så rekomenderar Harvia att räkna bastuns volyn gånger 1,5 för att söka rätt kamin
Så upp till ca 8m³ fungerar nog den kaminen
Så upp till ca 8m³ fungerar nog den kaminen
Hmm, grovt räknat kommer jag upp i ca 10 - 12m³ så då får det bli isolering. Speciellt eftersom jag hade tänkt sätta in ett fönster också, där försvinner också lite värme.J Jonas_81 skrev:
Frågan är hur jag ska göra med taket. Hade tänkt isolera med stenull men är rädd att det blir mögel. Någon som har förslag på hur jag bör göra?
Taket är gjort av polyester, men tänkte sätta takpanel under, så det blir lite utrymme mellan inne och yttertaket.
Taket är gjort av polyester, men tänkte sätta takpanel under, så det blir lite utrymme mellan inne och yttertaket.
Kör samma isolerskiva där. Ser ingen anledning till att inte ha samma hela vägen.R Rewrap skrev:
EPS skivor är kanske att rekomendera ingen rist att de binder fukt.R Rewrap skrev:
Klicka här för att svara