berne88 skrev:
De kan hända att allt är målat del för del, å sen bara monterat ihop..

Ska se om jag kan ta kort på den vi har på jobbet, så få du se hur den ser ut, Den är målad del för del.

hahaa inte bra med såna här trådar, nu blev även jag sugen på att bygga ny tv bänk, fast min är 1år gammal:)
Där en STOR fördel på mitt jobb,
Men hörnen är ju helt skarvlösa. Detta framgår kanske inte tydligt på bild dock...
 
falkn skrev:
Men hörnen är ju helt skarvlösa. Detta framgår kanske inte tydligt på bild dock...
allt är svårt att se på bild, om man jämför mot hur man ser de IRL.
har du sett mitt PM föresten?
 
berne88 skrev:
allt är svårt att se på bild, om man jämför mot hur man ser de IRL.
har du sett mitt PM föresten?
Oj, sorry trodde jag hade svarat på det. Nej, jag har tyvärr inget listband kvar, bara några enstaka långa. Jag slängde en hel del när jag var klar.
 
AndersMalmgren skrev:
Du ska inte bygga in denna också? :D Verkar lite sådär farligt för TVn där. Har man barn ska man nog inte köpa denna

[länk]
Haha ja, jag har sett den. Verkar inte helt genomtänkt, nej...
 
Jag håller själv på och ska bygga mig en tv-bänk alá CLIC inspiration :)

Och så hittade jag den här tråden, perfekt :)

Jag känner mig lite oroad över att möbeln blir så jäkla tung med MDF men det har ju redan diskuterats här. Tänkte ett tag om jag skulle valt planhyvlat furu istället, dyrare men starkare och lättare...

Vad har du för passning på luckorna ? Jag tänker mig att 2mm mindre på samtliga länger runt om på luckan borde funka ?

Så här ser min design ut, jag kör förmodligen på en tjockare mdf, 22mm: (Blir bruten vit färg)

Tvbänk prototyp.JPG

Från vänster räknat, fack 2 och 4, jag tänker mig dessa två luckor bestående av en ram som jag spänner någon sorts textil över. Fack 4 är något bredare än de övriga tre, här ska förstärkaren och högtalare stå och i fack 2 annan elektronik, typ högtalare, apple tv etc.

Någon som har förslag på lämplig textil som är snyggt att spänna på ramen ? Högtalartyg ?
(Får anpassa brytning på färg efter tyg tänker jag mig)
 
Ska det bli bra ljud för högtalarna ska det vara högtalartyg, vet dock inte om det säljs i den dimension du kräver.

Edit: blir det inte mer symmetriskt om alla är tyg eller om du sätter tygluckorna längst ut?
 
Jo det är faktiskt en god ide, dessutom bättre att sätta högtalarna längst ut. Tänkte först de kunde vara snyggt med varannan tyg, varannan lackad lucka :). Går ju såklart justera efterhand.

Någon som har förslag på lite nättare gångjärn än de IKEA har och som går att öppna med den här sorts designen ? Behöver ej vara dämpare.
 
Jag har mailat med Clic och de bygger sina bänkar i 22mm MDF. Därav gör jag också det. Vikten kommer man ju inte undan, men jag ser inget större problem i det. Du får ju inte till samma utseende med en tunnare limfog.

Att ha en lucka större än de andra tycker jag ser väldigt konstigt ut också. Jag har tänkt samma passning, sen om det blir det eller 1,5 beror på gångjärnen. Jag har problem med detta då jag vill att luckorna ska öppnas med klaff nedåt. Jag tittade då på lite smäckrare Kamana-gångjärn, men dessa fungerar inte med innanförliggande lucka. Blir troligtvis vanliga 110* Blum för innanförliggande lucka för mig i kombination med en gasdämpare per lucka. Anledningen att jag vill öppna neråt är för att min förstärkare kräver en del kylning vid Klass A spelning. Därmed kör jag gärna med den luckan öppen då. För vanligt TV-tittande kan jag ställa den i AB vilket gör att den går mindre varm och luckan kan vara stängd då jag planerar att ha lite ventilation i botten av skåpet. Det blir även ett litet utsläpp i mitten på ovankant då kablage till skivspelaren måste komma upp där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Baas Henry
  • Laddar…
Ja det där 3mm extra i tjocklek gör sitt faktiskt.
Jag vill gärna ha 4st fack men vill inte ha en för lång möbel. Ska överväga ändra till samma bredd för alla fack så att det blir mer symmetriskt :)

Falkn, du överväger ingen "textil-lucka" så att din förstärkare får andas utan att behöva öppna luckan ?

Det dyra i den här möbeln är ju själva lackeringen. Vad tror du / ni om att köpa sig en sprutpistol, såg en BOSCH PFS 55 ligger på 800-900kr.

Hur svårt är det att få till en fin yta ?
 
Lacka är inget man bara gör, iallafall inte om man vill ha industristandard på resultatet
 
mekkar mulle skrev:
Ja det där 3mm extra i tjocklek gör sitt faktiskt.
Jag vill gärna ha 4st fack men vill inte ha en för lång möbel. Ska överväga ändra till samma bredd för alla fack så att det blir mer symmetriskt :)

Falkn, du överväger ingen "textil-lucka" så att din förstärkare får andas utan att behöva öppna luckan ?

Det dyra i den här möbeln är ju själva lackeringen. Vad tror du / ni om att köpa sig en sprutpistol, såg en BOSCH PFS 55 ligger på 800-900kr.

Hur svårt är det att få till en fin yta ?
Jag tycker faktiskt du ska ha det. Om inte, så hade det stora i mitten. Nej, jag vill inte ha några tygfronter. Jag har vänner som haft Unnu och liknande och jag upplever det bara som att det lätt blir dammigt. Sen tycker jag inte det är snyggt heller. Detta ska fungera som en möbel och inte bara tv-bänk d.v.s. den ska se trevlig ut.

Jag har fått offerter på lackeringen på runt 2000-2500 kronor för min. Du får knappast samma resultat själv. Du får ju även räkna med färgkostnaden. Eftersom du behöver grunda snittytorna några gånger och sedan lägga färgen blir det ju säkert närmare en tusenlapp på färg också.

Min budget ligger totalt på ca 8500 kronor, men då ingår en helt ny lamellfräs samt längre skena och skarvstycke till sticksågen och även lite tvingar och liknande som jag saknade. Beslagen kostar väl ca 1500 kronor också. Då har jag valt lite mer avancerade upphängningsbeslag med justeringsmöjlighet och dämpade gångjärn.
 
Redigerat:
Bra input, jag har ändrat till samma bredd på samtliga fack. Möbeln får bli något längre än vad jag tänkt från början :). Överväger även skippa de där med textilluckor, kan inte riktigt bestämma mig.

Vad sägs om att kanske fräsa något spår / mönster på luckorna ? Ofräscht eller fräscht ? :)

Tvbänk 4F lådv 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvbänk 4F lådv 2.JPG Tvbänk 4F lådv 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan vara snyggt. Kolla lite på Superfronts luckor med fräsning för inspiration.
 
Kommer ge för lite vent om du kör passivt. Sorry gubbar, men den där fasade kanten på Clic ser så klumpig ut, har ni kollat på den live? Jag kollade den live på Hifi-klubben när jag var där och det är nästan värre irl
 
  • Gilla
Pjonak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.