falkn skrev:Det låter betryggande. Vilket material byggs de i? Kex hade ju helt klart varit att föredra, men jag vill gärna slippa utgiften för den maskinen nu. Jag tror det lutar åt limning med genomgående plugg och skruv och att använda mig av björkplywood istället.
Är det någon som har erfarenhet av hur björkplywooden är att lackera? Jag tänker då främst på ytfinishen, behöver hela ytan spacklas då? Sen blir ju den fasade framkanten naturligt i ändträ, hur fint blir ett sådant snitt? Det känns definitivt som att det blir mer spackling med björkplywood än MDF, men att konstruktionen blir enklare att få ihop och mer stabil.
Hela stommen är byggd i 19mm MDF,
låter som som jag kan hjälpa till lite till, då det här är "mitt" område, jobbar som sprutmålare
Allt går ju lösa beror på hut mkt tid man vill lägga ner, tror inte du behöver spackal hela, ,men ev på vissa ställen, ang där du ska kapa, kommer du få måla många gånger, för att mätta trät.
Jag hade kört i mdf, pga av några saker, det är hyfsat billigt, lätt att jobba med. lätt att arbeta med, bygga i björjvisst, men känns lite som bort kastat med pengar då, dådu ska måla den, tror inte du kommer få ordringen, igenom plywooden, utan då får du nog byta till farner, OM du vill ha de.
Vad gäller upphängningen så är alternativet att såga en planhyvlad regel - Eller i samma material (MDF) på mitten i säg 30 grader, lika lång som skåpet. Montera den ena biten stadigt i vägg och fästa motsvarade del i skåpet längst hela. Lätt att få rakt och ger betydligt mer fästpunkter än att fästa i enbart facken.
Vi kan kalla det upphängnings list. Hänger ni med hur jag menar?
slacker skrev:Vad gäller upphängningen så är alternativet att såga en planhyvlad regel - Eller i samma material (MDF) på mitten i säg 30 grader, lika lång som skåpet. Montera den ena biten stadigt i vägg och fästa motsvarade del i skåpet längst hela. Lätt att få rakt och ger betydligt mer fästpunkter än att fästa i enbart facken.
det blir som Ikeas system som du använder till kök...
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60205664/
Vem vet du kanske kan använda en sån ?
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
ett annat förslag är att köpa dessa http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29917915/#/S49918061
Montera ihop dom till en lång bänk, då kan du använda skenen som jag länka tidigare, och sedan köpa tex bänkskiva eller något träslag å klä in allt ihop, och gera hörnen med den, fasa kanter osv....
Det kostar ju en del, men då slipper mkt jobb, nacdelen är djupet på den... tror det kan ev vara lite grunt?
Montera ihop dom till en lång bänk, då kan du använda skenen som jag länka tidigare, och sedan köpa tex bänkskiva eller något träslag å klä in allt ihop, och gera hörnen med den, fasa kanter osv....
Det kostar ju en del, men då slipper mkt jobb, nacdelen är djupet på den... tror det kan ev vara lite grunt?
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
Min (urgamla) Sony STR-DB 940 är 42 cm djup, dessutom krävs ju ytterligare några centimeter för att inte kablarna ska få för skarp böjradie. (Kanske dax för mig att byta receiver till en med HDMI, om nån av er audiofiler har nåt tips så skicka gärna ett PM)AndersMalmgren skrev:
Jag är inte jätteglad i designen på Unnu, den känns inte så arbetad. Jag har övervägt diverse IKEA-stommar och annat, men det finns ingenting som blir tillräckligt bra. Det krävs väldigt hög finish på detta för att det ska funka med övrig inredning.
Min förstärkare är 470 mm djup inkl. terminaler, sen tillkommer plats för bananer/gafflar samt signalkablage. Sen får man ju även räkna med luckans tjocklek o.s.v. 550 är därmed minsta djupet jag kan acceptera.
Tack för input Berne88! Jag kör nog på MDF. Köper nog en billig lamellfräs för att få i några kex också. Klämde på en idag som nog ska gå att få till rätt hyffsad precision med. Det handlar ju inte om så många spår. Har du någon uppskattning om kostnad för lackering?
Det är klart man kan använda upphängningslister av olika slag, men jag tror inte det är ett problem. Några 160 mm fasadplugg i tegelvägen håller för en hel del (typ en bil). Kör man då 3-4 beslag i stommen så räcker nog detta. Jag har tittat på upphängningsbeslag som är justerbara så man kan få den helt i våg. Detta är väldigt viktigt för mig då jag kör en del vinyl och min skivspelare ska stå på bänken.
Min förstärkare är 470 mm djup inkl. terminaler, sen tillkommer plats för bananer/gafflar samt signalkablage. Sen får man ju även räkna med luckans tjocklek o.s.v. 550 är därmed minsta djupet jag kan acceptera.
Tack för input Berne88! Jag kör nog på MDF. Köper nog en billig lamellfräs för att få i några kex också. Klämde på en idag som nog ska gå att få till rätt hyffsad precision med. Det handlar ju inte om så många spår. Har du någon uppskattning om kostnad för lackering?
Det är klart man kan använda upphängningslister av olika slag, men jag tror inte det är ett problem. Några 160 mm fasadplugg i tegelvägen håller för en hel del (typ en bil). Kör man då 3-4 beslag i stommen så räcker nog detta. Jag har tittat på upphängningsbeslag som är justerbara så man kan få den helt i våg. Detta är väldigt viktigt för mig då jag kör en del vinyl och min skivspelare ska stå på bänken.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Renoverare
· Stockholm
· 18 597 inlägg
falkn skrev:Jag är inte jätteglad i designen på Unnu, den känns inte så arbetad. Jag har övervägt diverse IKEA-stommar och annat, men det finns ingenting som blir tillräckligt bra. Det krävs väldigt hög finish på detta för att det ska funka med övrig inredning.
Hade du bott nära så skulle vi kunna lösa något
svårt att säga, hur mkt förarbete du har tänkt att göra, val av färg, tex billack bli väldigt blank, och hård men även dyrare, tar du tex, industrifärg är billigt, men kan vara svårt att få tag på för privat. ska den målsa i ett stycke eller alla delar lösa?... en tanke som slog mig då, är ju dina hörnen kan ju ändras lite lite om det kommer säg 2gånger med grundfärg, sen topp osv.. så tejpa de i såna fall, och så inte det blir något vajsing där.. skulle tippa på mellan 1000-3000kr beroende på vem och var man göra de.
Tanken är att den lackeras monterad och såklart att jag lämnar den färdigspacklad och slipad och ev. primad om det behövs. Luckorna lackeras ju separat. Jag har inte tänkt mig någon avancerad färg. Den ska bli grå typ NCS 4000-N och ganska matt typ glans 20.
Det låter ju helt klart överkomligt oavsett Har du tips på någon firma i Skåne får du gärna höra av dig
Det låter ju helt klart överkomligt oavsett Har du tips på någon firma i Skåne får du gärna höra av dig
falkn skrev:Tanken är att den lackeras monterad och såklart att jag lämnar den färdigspacklad och slipad och ev. primad om det behövs. Luckorna lackeras ju separat. Jag har inte tänkt mig någon avancerad färg. Den ska bli grå typ NCS 4000-N och ganska matt typ glans 20.
Kolla även in 5502-y, enligt mig är den lite finare än N skalan.
Kan säga med en gång, du kommer få en sträv yta,
Då allt sitter ihop, målar du tex en sida så kommer ryka på tak,golv i varje fack, och det är omöjligt att inte få de, om man inte täcker varje gång. Det kan gå om lackerar är väldigt snabb och, hinner måla all yta i varje fack innan det börjar att torka de minsta.
Jag har nog personligen velat ha den i lösa delar för att kunna få en så yta som möjligt.
Mvh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grejen är att våra väggar och snickerier är målade i neutrala kulörer. S 1000-N i vardagsrummet där denna ska sitta, så jag vill gärna hålla mig till en neutral skala.
Okej, jag förstår. Trodde inte att det var ett sådant problem med torktiden. Jag vill gärna lacka den monterad eftersom jag inte vill ha synliga skarvar i hörnen. Finishen inne i facken är inte så kritisk. Det viktiga är ju topp, sidor och luckor.
Om man tänker på Clic t.ex. Så är de ju monterade innan lack då där saknas skarvar. Hur har dessa lackerats?
Okej, jag förstår. Trodde inte att det var ett sådant problem med torktiden. Jag vill gärna lacka den monterad eftersom jag inte vill ha synliga skarvar i hörnen. Finishen inne i facken är inte så kritisk. Det viktiga är ju topp, sidor och luckor.
Om man tänker på Clic t.ex. Så är de ju monterade innan lack då där saknas skarvar. Hur har dessa lackerats?
De kan hända att allt är målat del för del, å sen bara monterat ihop..falkn skrev:Grejen är att våra väggar och snickerier är målade i neutrala kulörer. S 1000-N i vardagsrummet där denna ska sitta, så jag vill gärna hålla mig till en neutral skala.
Ska se om jag kan ta kort på den vi har på jobbet, så få du se hur den ser ut, Den är målad del för del.
hahaa inte bra med såna här trådar, nu blev även jag sugen på att bygga ny tv bänk, fast min är 1år gammal
Där en STOR fördel på mitt jobb,