image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.png
Skapa konto

Någon som kan hjälpa mig att tyda de här?
Var ska jag borra?

Till att börja med, F är glipan mellan dörr och kabinett, från 4 till 0mm i övre bilden/tabellen. Så, om du ex ska ha 2mm mellan dörr och vägg ska det vara 5mm (rad 2 i övre tabellen) från borrade 35mm hålet till kanten av dörren. Då ska hålcentrum för 35mm hålet vara 35/2 + 5 = 22.5mm från kanten. Ska du ha 1mm glipa ska det vara 23.5 från kanten osv.

Sen saknas det info för monteringsplattan. Jag tror det ska vara så här, plattan ska alltså sitta 38.5 + dörrtjocklek in.

Rekommenderar starkt en provmontering på skräpbitar med rätt tjocklek för att kolla så allt stämmer.

2016-04-27_1051.png
Skapa konto

• Gilla
berne88
  • Laddar…
Matade man in alla uppgifter i programmet det länkades till tidigare så genererar det ritningar enligt de ovan fast med exakt de mått du ska ha för att det ska passa det du matat in. Jag körde direkt på detta och det fungerade mycket bra.

falkn skrev:
Matade man in alla uppgifter i programmet det länkades till tidigare så genererar det ritningar enligt de ovan fast med exakt de mått du ska ha för att det ska passa det du matat in. Jag körde direkt på detta och det fungerade mycket bra.

Programt funkar inte för mig,då enligt det så kan jag inte ha dom storleken på luckorna. posta en bild på förra sida på de.

Ola C skrev:
Till att börja med, F är glipan mellan dörr och kabinett, från 4 till 0mm i övre bilden/tabellen. Så, om du ex ska ha 2mm mellan dörr och vägg ska det vara 5mm (rad 2 i övre tabellen) från borrade 35mm hålet till kanten av dörren. Då ska hålcentrum för 35mm hålet vara 35/2 + 5 = 22.5mm från kanten. Ska du ha 1mm glipa ska det vara 23.5 från kanten osv.

Sen saknas det info för monteringsplattan. Jag tror det ska vara så här, plattan ska alltså sitta 38.5 + dörrtjocklek in.

Rekommenderar starkt en provmontering på skräpbitar med rätt tjocklek för att kolla så allt stämmer.

[bild]

mail till dom och fick det här av dom

Hej
(vi har inte någon ritningsservice för privatpersoner)
Troligen behöver du ändra något mått eller välja annat gångjärn.
Om din lucka är 16mm och stommen 19mm och du vill täcka 17 mm av stommen så är det inget problem om du väljer vårt 110 graders gångjärn.
Vid radie 1mm på luckan räcker det med 0,5mm fog. Du ska borra grythålet 6mm från kanten och monteringsplattan beror på vilken modell du väljer var den ska placeras.

Svaret du fick verkar ju onekligen basera sig på en utanpåliggande lucka..

Kommer borra dom 23,5mm cc

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Så här blev min, har luckorna klara, väntar på tyg och gångjärn

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Dom på blum, verkar inte så kunniga😡

Mail dom, å förklara hur jag skulle både borra, å vilka gångjärn jag skulle ha till mitt ändamål,

Fick det förklarat å beställde... Nu skulle jag montera de... Men det ser man ju ganska snabbt att de inte kommer att funka.....
Så bara hoppas borrningen stämmer nu och, med de nya gångjärnen eller vad det nu blir

Av den raka armen att döma har du fått gångjärn för täckande lucka. Du skall ha gångjärn för innanförliggande lucka. På dessa är armen svängd så att den når in till fästet i stommen. Ögonmåttsmässigt ser dina grytor (35 mm hålet i dörren) ut att sitta rätt för den senare typen av gångjärn.

Ola C skrev:
Hur gick det med provmonteringen på skräpbitar?;)

I övrigt var ju Blums svar för täckande lucka, som falkn påpekade, det verkar ha blivit något missförstånd i kommunikationen mellan dig och Blum.

23.5 måttet var dock baserat på innanför liggande lucka så du ska nog se att det passar om du köper rätt gångjärn.

Redigerat:
Precis som de andra säger har du köpt fel gångjärn. Kolla mina tidigare poster för att se vilka gångjärn du ska ha.

Löste det igår, hitta såna jag ska ha. Så ska borra lite, efter jobbet....
Så dom kommer upp i helgen:)

mmmm verkar vara lätta med blum, försöker hitta monterings anvisngar för grass 6075, men det verkar vara svårt:(

Så nu är den färdigt, men måste redan modda den, blir ruskigt varmt inuti, så måste försöka lösa mer vent, så luft kan spridas bättre,

Hur löste du de det falkn?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.