10 241 läst · 50 svar
10k läst
50 svar
Bygga in IBC tank
D Dilato skrev:
Rackarns, mitt hål är 15cm!
Köpte den minsta dränkpumpen på Jula och den gick inte i…. Ska jag vara tvungen att skära upp eller finns det någon som är mindre som går att få i?
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 288 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 288 inlägg
Du kan inte snitta upp typ så här så kan vika tillbaka det när du fått i pumpen?C crazytok skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du dessutom ett sådant lock på bilden kan du ju skruva på stora locket och dra ut slang å sladd genom lilla hålet i locket så hjälper locket till med att hålla igen snittet.
Hade du bott nära mig så hade du kunnat fått en överdel med lock från en IBC som jag kapat ner för den biten skall jag ändå slänga.
Hade du typ kapat upp 25x25cm så hade du kunnat skruva på en bit på 35x35 över där i så fall.
/Patrik
Patrik440 skrev:Du kan inte snitta upp typ så här så kan vika tillbaka det när du fått i pumpen?
[bild]
Har du dessutom ett sådant lock på bilden kan du ju skruva på stora locket och dra ut slang å sladd genom lilla hålet i locket så hjälper locket till med att hålla igen snittet.
Hade du bott nära mig så hade du kunnat fått en överdel med lock från en IBC som jag kapat ner för den biten skall jag ändå slänga.
Hade du typ kapat upp 25x25cm så hade du kunnat skruva på en bit på 35x35 över där i så fall.
/Patrik
Ja det är nog så jag får göra tyvärr, verkar vara svårt att hitta någon pump som är smalare… Trist, för jag hade helst låtit ibc tanken vara intakt.
Men din idé om att snitta vid hålet för att sedan använda locket för att hålla ihop den är bra. Kommer nog göra så!
Besserwisher
· The Great North
· 968 inlägg
Besserwisher
· The Great North
· 968 inlägg
Måste du ha en dränkbar pump? Fungerar det inte med en tryckpump/bevattningspump istället?C crazytok skrev:
Hade inte en sådan här från Gardena fungerat. Eller missar jag något?
https://www.gardena.com/se/produkte...r-regnvattentunna-4700-2-inox-auto/967975001/
Har två IBc tankar ihopkopplade som fylls från stuprör. Pumpen ska förse ett större Micro Drip system från Gardena. Det blir en tryckregulator strax innan MD börjar.
Behöver en pump som inte kan gå torr. Den ska styras med en vanlig timer från 240 uttaget.
https://www.gardena.com/se/produkte...r-regnvattentunna-4700-2-inox-auto/967975001/
Har två IBc tankar ihopkopplade som fylls från stuprör. Pumpen ska förse ett större Micro Drip system från Gardena. Det blir en tryckregulator strax innan MD börjar.
Behöver en pump som inte kan gå torr. Den ska styras med en vanlig timer från 240 uttaget.
Insåg att jag glömt uppdatera här, så här kommer lite bilder på slutresultatet!
Började med att klä in hela tunnan med snarlik panel som huset.
Och ett lock för enkel åtkomst.
Stängd
Sedan vitmålad i samma kulör som huset.
Satte sedan en brytare för att starta/stoppa pumpen. Kommer sätta en Shelly som kommer stänga av pumpen per automatik efter typ 10min. Blev en dubbel brytare eftersom den ena kommer styra pumpen, och sen andra kommer styra en vattenventil för att starta/stoppa bevattning av odlingslådorna. Även detta med hjälp av en Shelly för då kan jag schemalägga funktionen med automatik.
Detsljbild, sågade i tunnan för att få ner pumpen.
Sedan på med locket så håller det ihop allt fint.
Köpte en lite snyggare variant av vattenuppsamlare på amazon. Inte lika effektiv uppsamling tyvärr, får se hur det funkar på sikt. Går även att vrida reglaget och stänga av tillförsel av vatten till tunnan. Bra under vintern!
Kopplingsdosa och eluttag till pump.
Fick sätta en liten kloss för att få ut kranen och slang anslutningen till kranen. Hade velat ha en bättre kran till detta, men hade allt hemma så det får funka tillsvidare.
Det kommer vatten ur kranen precis som tänkt, så får vara nöjd med det!
Hoppas detta kan inspirera någon annan! 😃
Började med att klä in hela tunnan med snarlik panel som huset.
Logga in
Skapa konto
Och ett lock för enkel åtkomst.
Logga in
Skapa konto
Stängd
Logga in
Skapa konto
Sedan vitmålad i samma kulör som huset.
Logga in
Skapa konto
Satte sedan en brytare för att starta/stoppa pumpen. Kommer sätta en Shelly som kommer stänga av pumpen per automatik efter typ 10min. Blev en dubbel brytare eftersom den ena kommer styra pumpen, och sen andra kommer styra en vattenventil för att starta/stoppa bevattning av odlingslådorna. Även detta med hjälp av en Shelly för då kan jag schemalägga funktionen med automatik.
Logga in
Skapa konto
Detsljbild, sågade i tunnan för att få ner pumpen.
Logga in
Skapa konto
Sedan på med locket så håller det ihop allt fint.
Logga in
Skapa konto
Köpte en lite snyggare variant av vattenuppsamlare på amazon. Inte lika effektiv uppsamling tyvärr, får se hur det funkar på sikt. Går även att vrida reglaget och stänga av tillförsel av vatten till tunnan. Bra under vintern!
Logga in
Skapa konto
Kopplingsdosa och eluttag till pump.
Logga in
Skapa konto
Fick sätta en liten kloss för att få ut kranen och slang anslutningen till kranen. Hade velat ha en bättre kran till detta, men hade allt hemma så det får funka tillsvidare.
Det kommer vatten ur kranen precis som tänkt, så får vara nöjd med det!
Logga in
Skapa konto
Hoppas detta kan inspirera någon annan! 😃
Besserwisher
· The Great North
· 968 inlägg
Jäklar vad snyggt. Verkligen! 💪👍🙌
Snygg lösning. Blir det problem med "uppsamlaren" från stupröret så kan jag rekommendera en sådan här: https://img.bygghemma.se/pimages/40...g?auto=format,compress&w=673&h=673&dpr=1&q=40C crazytok skrev:
Har monterat en själv och den både separerar ut löv och skräp och skickar vattnet till uppsamlingstunnan.