G
Intressanta inlägg. Jag har ett gammalt hus som jag tyvärr blir tvungen att riva. Där på gravplatsen vill jag gärna ha ett nytt hus. Gillar platsen väldigt mycket. Anledningen till att riva?? Jo ett av trähusens värsta smygande sjukdomar hussvamp. Det finns flera naturliga fiender där i skogen såsom hästmyror, husbock etc.. som gärna mumsar i sig trävirke. Lite konstigt att inget inlägg tog upp det. Jag älskar trä som byggmaterial men kan inte få mig till att bygga ett trähus igen. På min plats får det bli ett stenhus där jag kan njuta av utsikten mot skogen av levande träd. Det är för mig trevligare än ett stenrös.
En annan aspekt är att betong går väldigt bra att friforma som man vill. Gjuta och mura i princip hur som helst. Trävirket kan man göra formar av ???

jag tror inte denna tävling kan avgöras på tekniska grunder. Folk söder om bron upplever trähus oftast som provisoriska billighus, i bästa fall lämpliga som semesterhyttor. Och visst kan ett stenhus ge bättre svalka under solhettan än ett trähus. I Norden har man utvecklat en framstående teknik på trähus som inte lämnar mycket att önska (förutom känslan av soliditet).
Det dumma uppkommer om man ska bedöma en teknik som man inte förstår riktigt eller som placeras i fel sammanhang.
Man ska inte blanda ihop sten och betonghus. Sten kan ju vara tegel som har helt andra egenskaper än betong även vad det gäller miljöpåverkan. Men visst, både lertegel och betongblock blandar in värmekrävande processer i tillverkningen som inte är så miljö. Tänk på allt cement-tillverkning på Gotland som körs med skitigt kol.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.