15 537 läst · 52 svar
16k läst
52 svar
Bygga hus på löpande räkning
precis en totalare mot privatperson som skal bo där. inget vi bygger och kollar sen om någon vill flytta in.Robert-san01 skrev:Ställde frågan direkt till Skatteverket:
Hej,
Bygger ni en privatbostad finns inte något krav på personalliggare.
Med vänlig hälsning
xxxx xxxx
Fråga/ärende:
Vi skall bygga nytt hus och undrar om vi måste ha personalliggare? Huset byggs för att vi själva skall bo där, i egen regi och med endast inhyrda entreprenörer. Dvs inga som arbetar på huset kommer att anställas av oss. Vi bygger det som privatpersoner.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 881 inlägg
Bygger ni på total åt någon beställare så är det en annan sak. Då är det inte fråga om privat "egenbygge" med UE och då skall man ha liggare. Hade ni haft delad entreprenad så hade ni inte behövt ha liggare. (Så tolkar jag reglerna)SBH skrev:
Frågan är om inte moderator skall bryta ut detta till egen tråd?
vi kör iallafall liggare på allt nuRobert-san01 skrev:
Visst men om jag vet att han vabbade två dagar under den perioden (vilket jag fick veta rent av en slump) så är det så fel av mig att vilja se hur mycket extra han jobbade resten av dagar?hsd skrev:Förseningar och fördyrningar ger Er ett påtagligt missnöje, det förstår hantverkarna, då kräver Ni timredovisning, som Ni vid tidigare fakturor klarat utan, och detta uppfattas som en missnöjesförklaring och en stridsåtgärd
110 timmar på 3 veckor visar att han haft koll, tex slutat lite tidigare på fredagar
Som företagare måste man ha förståelse för att kunden vill ha specat tid och dagar man jobbat, punkt slut.hsd skrev:Förseningar och fördyrningar ger Er ett påtagligt missnöje, det förstår hantverkarna, då kräver Ni timredovisning, som Ni vid tidigare fakturor klarat utan, och detta uppfattas som en missnöjesförklaring och en stridsåtgärd
110 timmar på 3 veckor visar att han haft koll, tex slutat lite tidigare på fredagar
Men TS har ju krävt timredovisning från första början men hantverkaren har struntat i det trots påminnelser. Det är ju obegripligt att argumentera för att man inte som kund ska kräva en redovisning för nedlagda timmar vid löpande räkning. Det handlar varken om missnöje eller en stridsåtgärd utan borde vara självklart för en seriös hantverkare att lämna ut det.hsd skrev:Förseningar och fördyrningar ger Er ett påtagligt missnöje, det förstår hantverkarna, då kräver Ni timredovisning, som Ni vid tidigare fakturor klarat utan, och detta uppfattas som en missnöjesförklaring och en stridsåtgärd
Rimligtvis så har hantverkaren noterat arbetade timmar per dag eftersom han klarar av att skicka ut en faktura på 110 timmar så det är bara att redovisa underlaget till kunden. Finns det inget underlag så finns all anledning som kund att ifrågasätta fakturan. Sen förstår jag inte alls hur du utifrån den redovisade klumpsumman på något sätt kan dra slutsatsen att han haft koll. Det framgår ju att han vabbat i två dagar och om inte TS haft koll så kan han ju lika gärna varit på andra byggen eller inte på jobbet alls.
Avslutningsvis tycker jag inte TS behöver ha dåligt samvete överhuvudtaget för att kräva ett underlag för nedlagd tid särskilt som det varit ett krav från första början.
Vårt lösvirkeshus är byggt nästan helt och hållet på löpande räkning med minst 25 olika hantverkare. ALLA har redovisat antal timmar per dag eller vecka och tillika skrivit på fakturan vad som utförts. Dessutom har allt material varit utförligt specificerat.
Det är ju självklart att man har kalendern med timnoteringarna dag för dag lätt tillgänglig i bilen så man kan låta beställaren läsa om han/hon funderar på någonting.
Somliga beställare vill att man lämnar in timlista dag för dag och då gör man det.
Om byggaren inte vill låta beställaren titta i kalendern är han inte seriös....... anser jag som byggare.
Somliga beställare vill att man lämnar in timlista dag för dag och då gör man det.
Om byggaren inte vill låta beställaren titta i kalendern är han inte seriös....... anser jag som byggare.
Liknande trådar
-
Kostnad bygga fritidshus
Fritidshus -
Händer under sommaren på Byggahus.se
Bloggkommentarer -
Bygga fritidshus så billigt som möjligt
Artikelkommentarer -
Snickeripodd - Sliparebacken, Daniel & Byggahus
Möbelsnickeri -
Fuskbyggarna: Göte fuskbygger hus i Sundsvall och startar bolag på löpande band
Artikelkommentarer