Sh** alltså, ghoti, det där var bara mitt i prick. Du vet inte hur rätt du har.

• Gilla
Saevve
  • Laddar…
B
En bekant som jobbar som arbetsledare i en byggfirma som bara jobbar med löpande, de skriver dagbok varje dag på vad de gjort och vilken tid. De gör i stort sett bara jobb åt företag men i undantagsfall privatpersoner.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle kunna hålla mer er alla att det kan vara tecken på stress men bara i februari var han en vecka borta på semester utomlands. Första veckan i mars var han borta på ett annat jobb. Jag vill absolut inte att någon som jobbar åt oss inte får betalt för varje timme som läggs på vårt projekt. Jag bara får inte ihop hur han säger att han fixar och trixar för att spara pengar för oss och vi otacksamma misstror honom genom att vilja se specifikation på timmarna som han ska få betalt för.
Kan bara konstatera att vi har gjort ett stort misstag från början genom att visa för mycket tillit och inte sätta upp spelregler från dag 1 vad det är som gäller.

S
Robert-san01 skrev:
"Undantag

Det finns två situationer då personalliggare inte behöver föras.

När du bygger för eget bruk
Du har inga skyldigheter kopplade till personalliggare om du är en privatperson som bygger för privat bruk, så kallad fysisk person. Det gäller även om du anlitar en entreprenör.
...

"
Den 1 januari 2016 skall alla byggplatser ha en elektronisk personalliggare. Alla som vistas på byggplatsen skall vara registrerade i ID06 personalliggaren.

SBH skrev:
Den 1 januari 2016 skall alla byggplatser ha en elektronisk personalliggare. Alla som vistas på byggplatsen skall vara registrerade i ID06 personalliggaren.
Det gäller fortfarande bara om du bygger som näringsidkare eller har anställda som bygger åt dig.

• Gilla
carlsson206 och 3 till
  • Laddar…
Om du pallar ska du avsluta honom och ta in någon annan. Be honom om en redovisning av vad han gjort fram till en speciell dag och sedan tackar du för insatsen. Tala om varför du inte vill samarbeta med honom. Det är ärligt. Jag är inne på mitt 4:e och 5:e hus nu och har varit tvungen att avpolleterat folk som inte håller måttet flera gånger. Förvisso har jag avtal och arbetsplaner att luta mig mot. Vad jag förstår har ni inte detta i ordning, men muntliga överenskommelser gäller. Det är dina pengar och ditt hus du ska bekymra dig om. Han har sitt eget företag att sköta. Blanda inte in känslor osv. Det är affärsverksamhet det gäller!

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
S
Robert-san01 skrev:
Det gäller fortfarande bara om du bygger som näringsidkare eller har anställda som bygger åt dig.
och ts kommer använda sig av hantverkare

Måste vara ett vågspel att bygga helt på löpande räkning.

När vi byggde 2010 gjorde vi ett mellanting:
Material på löpande, med ett administrations/frakt-tillägg om 7%.
Men arbetskostnad med fast pris, inklusive overhead för administration etc.
Och det funkade väldigt bra för oss.

Men tyvärr inte för byggfirman, som tyvärr konkade ett par veckor efter vår slutbesiktning :(
Men de hann fixa till den enda anmärkningen: Det saknades musband innanför ytterpanelen.

• Gilla
Saevve
  • Laddar…
du är nöjd med arbetet, och du är nöjd med resultatet och du får timmarna.
Jobbet blir inte bättre gjort bara för du vill ha det specat.......
Sluta leta fel i saker som inte har ngn betydelse. Har du otur slutar han och istället kanske ni får en clown.
Vem vinner på det...

Om man som byggherre bygger för privat bruk behöver man inte ha ID06 enl. Skatteverket även om man anlitar en entreprenör.

kulle
SBH skrev:
och ts kommer använda sig av hantverkare
Du har ju själv länkat till denna texten........ så släpp detta nu.

" Undantag
Det finns två situationer då personalliggare inte behöver föras.
När du bygger för eget bruk
Du har inga skyldigheter kopplade till personalliggare om du är en privatperson som bygger för privat bruk, så kallad fysisk person. Det gäller även om du anlitar en entreprenör.
Mindre arbeten
Du har heller inte dessa skyldigheter om den sammanlagda arbets- och materialkostnaden för byggverksamheten på en viss byggarbetsplats beräknas bli högst fyra prisbasbelopp (för närvarande cirka 180 000 kronor) exklusive moms. "

Utan att ha läst alla kommentarer så tycker jag att det verkar precis som sägs här av vissa. Hantverkaren är medveten om sina brister och försöker förflytta fokus på frågan till att det är du, som beställare, som är problemet. Skärp tonen, och lyssnar han inte så hänvisa honom till tingsrätten om det är så han vill ha betalt. Där kommer han att tvingas redogöra för sina timmar och dessutom svara på varför bygget har dragit ut på tiden. Då blir han bedömd av en part som inte har ett egenintresse i saken. Se bara till för egen del att ha "väl på fötterna" när du går till rätten. Såna här fjantar är väldigt irriterande att ha med att göra, så det är bara bra att du tar i lite.

Sätt ner foten NU!

• Gilla
Saevve
  • Laddar…
kulle
Jag redovisar alltid timmar och vad som gjorts dom timmarna, det är ju för min egen skull oxå för då kan jag gå tillbaka och se hur lång tid något tagit o vad jag gjort, då blir det lättare att planera nya jobb och ge kunden bättre beräknad tid.
Det tar ca 3-4 min om dagen att göra detta.
Det är väl det minsta man kan begära när man anlitar någon.

• Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Jobbar som konsult inom byggbranschen och min första reaktion på snickarens kommentar är: Och? Varför ska du som beställare behöva bry dig om hans känslor? Du är inte en kompis, du är inte en chef, du är inte en partner; du är beställare!
Om snickaren känner sig kränkt för att du vill kontrolera honom så kanske han inte har rent mjöl i påsen.
Tänk även på att han kan ta betalt för tiden han behöver för att göra tidrapporteringen både den löpande och för att ta fram den äldre.
Sätt hårt mot hårt och betala inte förens du fått timmarna specificerade åtminstone de timmar som varit efter din första begäran om specificering.

• Gilla
Herc och 3 till
  • Laddar…
När jag kört på löpande räkning så har byggjobbarna haft ett papper uppsatt på lämplig plats där de fyllde i när de kom/gick + hur lång lunch de tog och om de åkt iväg på något ärende.
Inga konstigheter och det var på deras eget initiativ.

• Gilla
stefancrs och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.