15 537 läst · 52 svar
16k läst
52 svar
Bygga hus på löpande räkning
Jag skulle inte rekommendera att köpa detta påstående rakt av. Jag tycker ni får värdera + & -. Om minus överväger så borde ni nog byta ut hen. Tvärt emot vad Robert-san01 säger, tycker jag att det är hög tid att presentera en plan för egenkontrollerna. Om inte det kan levereras så rekommenderar jag en snabb utfasning.Polos skrev:
Tack för din kommentar.Pons skrev:Jobbar som konsult inom byggbranschen och min första reaktion på snickarens kommentar är: Och? Varför ska du som beställare behöva bry dig om hans känslor? Du är inte en kompis, du är inte en chef, du är inte en partner; du är beställare!
Om snickaren känner sig kränkt för att du vill kontrolera honom så kanske han inte har rent mjöl i påsen.
Tänk även på att han kan ta betalt för tiden han behöver för att göra tidrapporteringen både den löpande och för att ta fram den äldre.
Sätt hårt mot hårt och betala inte förens du fått timmarna specificerade åtminstone de timmar som varit efter din första begäran om specificering.
Det här är hans fjärde faktura som vi får på det sättet. Vi brukade få bara antal timmar för en period på 8-10 veckor.
Vi har velat ha specifikation från början på samma sätt som hans kollega gör. Förra gången har vi markerat hårdare men insåg att han inte följde upp sina timmar så vi betalade ändå men markerade att vi förväntar oss det framöver. Ingen idé att han nu under arbetstiden sätter sig och "hittar på" hur han jobbade senaste 3 månader..Jobbet blir inte bättre gjort för det.
Känns ändå bra att de flesta här bekräftar att det vi begärde var inget "kränkande" från vår sida. Vi är och har varit väldigt noga hur vi uttrycker oss, att våra byggare mår bra, känner att vi litar på dem och trivs helt enkelt med jobbet hos oss. Vill tycka ändå att det är en av förutsättningarna för ett lyckat projekt.
Både jag och min man har stort intresse för byggarbete och ville våga lite mer intressant hus denna gång med lite finare material men eftersom vi båda har andra heltidsjobb och två barn så kunde vi inte egna tid åt själva byggandet än allt vi gjort runt om.
Hur som helst så satt vi igår och räknade vad som är kvar att göra och kom fram till att vi inte har råd för honom framöver ändå så han får sluta hos oss ändå bortse ifrån att han var dålig på att specificera sina fakturer. Min man får börja bygga på helgerna istället.
Nåja är man dum (syftar på oss som byggherre) så får man skylla sig själv.
/Kvinna, 33år, bygger sitt andra hus som lösvirke. Första huset var ett nyckelfärdigt lyckat projekt fast mer vanligt mindre spännande hus.
Håller med dig fullt ut.Elektriker F skrev:Jag skulle inte rekommendera att köpa detta påstående rakt av. Jag tycker ni får värdera + & -. Om minus överväger så borde ni nog byta ut hen. Tvärt emot vad Robert-san01 säger, tycker jag att det är hög tid att presentera en plan för egenkontrollerna. Om inte det kan levereras så rekommenderar jag en snabb utfasning.
Jag vill faktiskt tro att eftersom han kände väldigt stor frihet och tillit från vår sida från början så valde han att fokusera på själva uppgiften istället än att skriva upp timmar dag för dag. Svårt dock att veta sen hur mycket han ska få betalt för?
Se även min näst sista kommentar.
Tack och ha en fortsatt bra dag.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 881 inlägg
Tror du misstolkade eller jag var otydligt ironisk i mitt inlägg. Helt klart skall egenkonroller fram och de inte finns nu! Det behöver inte heller beställaren kräva fram om han inte vill stöta sig med snickaren, det kan han be KA säga åt dem att ta fram.Elektriker F skrev:Jag skulle inte rekommendera att köpa detta påstående rakt av. Jag tycker ni får värdera + & -. Om minus överväger så borde ni nog byta ut hen. Tvärt emot vad Robert-san01 säger, tycker jag att det är hög tid att presentera en plan för egenkontrollerna. Om inte det kan levereras så rekommenderar jag en snabb utfasning.
då skall jag kontakta skatteverket för vi har för någon vecka sen fått böter.kulle skrev:Du har ju själv länkat till denna texten........ så släpp detta nu.
" Undantag
Det finns två situationer då personalliggare inte behöver föras.
När du bygger för eget bruk
Du har inga skyldigheter kopplade till personalliggare om du är en privatperson som bygger för privat bruk, så kallad fysisk person. Det gäller även om du anlitar en entreprenör.
Mindre arbeten
Du har heller inte dessa skyldigheter om den sammanlagda arbets- och materialkostnaden för byggverksamheten på en viss byggarbetsplats beräknas bli högst fyra prisbasbelopp (för närvarande cirka 180 000 kronor) exklusive moms. "
Jag lät renovera en kakelugn och där ville kakelugnsmakaren ha betalt av mig även för lunchrasten. Han påstod att det var brukligt men där gick min gräns så alla de timmarna drog jag av. Räkna ut mellan tummen och pekfingret om han har haft möjlighet att arbeta alla timmar han vill ha betalt för. Dra av lunchrasterna från tiden per dag så kan du nog få en realistisk bedömning.
Moderator
· Stockholm
· 52 294 inlägg
Min rätt begränsade erfarenhet är att vid löpande räkning så anges timmar för varje dag, dock inte klockslag, utan nettotimmar. Normalt så ingår ju även restid i det man får betala, så ett system med "stämpelklocka" skulle ändå inte fungera. Enl. min erfarenhet så redovisas också i stora drag vad som gjorts varje dag, eller för flera dagar/vecka, om det är tidskrävande moment. Typ 3 - 4 rader, "stombygge, isolering, takpapp".
Jag tror att det är bra om man kan göra upp om hur redovisningen skall gå till redan innan arbetet startar, så borde man inte behöva "kränka" någon.
Om man tänker sig en hantverkare som arbetar och debiterar ärligt, men inte detalspecificerat, antag att arbetet av någon anledning drar ut på tiden, behöver inte vara någons fel. Om beställaren då börjar begära detaljspecifikation, så kan jag tänka mig att hantverkaren tycker det är olustigt, som en mistroendeförklaring. Hantverkaren sitter kanske redan i en olustig sits om arbetet drar ut en eller flera månader över planerad tid. Dels att det blir dyrare än man "lovat", dels att det påverkar kommande planerade arbeten.
Jag tror att det är bra om man kan göra upp om hur redovisningen skall gå till redan innan arbetet startar, så borde man inte behöva "kränka" någon.
Om man tänker sig en hantverkare som arbetar och debiterar ärligt, men inte detalspecificerat, antag att arbetet av någon anledning drar ut på tiden, behöver inte vara någons fel. Om beställaren då börjar begära detaljspecifikation, så kan jag tänka mig att hantverkaren tycker det är olustigt, som en mistroendeförklaring. Hantverkaren sitter kanske redan i en olustig sits om arbetet drar ut en eller flera månader över planerad tid. Dels att det blir dyrare än man "lovat", dels att det påverkar kommande planerade arbeten.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 341 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 341 inlägg
Men hallå ,Ni kan inte kräva timredovisning dag för dag i slutfasen av bygget det skulle Ni ha krävt från begynnelsen.
Jag förstår att han känner sig kränkt och Ni borde skämmas för en sådan misstroendeförklaring, kom även ihåg att en person som vantrivs med jobbet inte presterar lika som de som trivs med jobbet
Jag förstår att han känner sig kränkt och Ni borde skämmas för en sådan misstroendeförklaring, kom även ihåg att en person som vantrivs med jobbet inte presterar lika som de som trivs med jobbet
Moderator
· Stockholm
· 52 294 inlägg
Fast TS hade ju faktiskt begärt det redan vid första faktureringstillfället.
Nu när jag funderar lite, så är min erfarenhet att snickare som jag anlitat löpande har redovisat relativt grundligt. Målare som jag har anlitat har bara kommit med en klumpdebitering. I ett fall blev jag kraftigt överdebiterad, målaren skrev efter protest ned timmarna till den uppskattning han hade haft från början, vilket även det med stor sannolikhet var mer än han hade varit där, arbetet var däremot näst intill perfekt utfört.
I andra fallet drog målarna ut på tiden mer än 15% över den uppskattade tiden, men såvitt jag kunde bedöma så hade de varit där den uppgivna tiden, och arbetet var bra, så jag klagade inte. och det var inge jättesummor det handlade om, materialet var dessutom oväntat billigt.
Nu när jag funderar lite, så är min erfarenhet att snickare som jag anlitat löpande har redovisat relativt grundligt. Målare som jag har anlitat har bara kommit med en klumpdebitering. I ett fall blev jag kraftigt överdebiterad, målaren skrev efter protest ned timmarna till den uppskattning han hade haft från början, vilket även det med stor sannolikhet var mer än han hade varit där, arbetet var däremot näst intill perfekt utfört.
I andra fallet drog målarna ut på tiden mer än 15% över den uppskattade tiden, men såvitt jag kunde bedöma så hade de varit där den uppgivna tiden, och arbetet var bra, så jag klagade inte. och det var inge jättesummor det handlade om, materialet var dessutom oväntat billigt.
När vi renoverade vår övervåning hade hantverkarna, på eget initiativ en personalliggare där de skrev upp i detalj vad varje person la tid på varje dag. När någon påstår att ingen specar sitt arbete så ska man nog be den personen förklara vad denne faktiskt menar med det påstående.
1.jag har begärt endast antal timmar per dag från dag ett bara nu satt ner fotenhsd skrev:Men hallå ,Ni kan inte kräva timredovisning dag för dag i slutfasen av bygget det skulle Ni ha krävt från begynnelsen.
2.vid förra fakturan insåg vi att han inte hade koll på timmarna per dag så vi sa att ingen fara, vi litar att det blir rätt i stora drag och betalar men i framtiden ska han notera ett antal timmar per dag
3. Har man inte gjort det hur vet man då antal timmar man ska få betalt för!!!???
4. Vi var väldigt måna om att våra snickare ska trivas med sitt jobb och känna vårt tillit och jag tycker att de har utnyttjat det! Antal timmar/dag är inte mycket begär och man borde kunna "offra sig" och anteckna det varje dag när man ska få betalt per timme!
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 341 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 341 inlägg
Förseningar och fördyrningar ger Er ett påtagligt missnöje, det förstår hantverkarna, då kräver Ni timredovisning, som Ni vid tidigare fakturor klarat utan, och detta uppfattas som en missnöjesförklaring och en stridsåtgärd
110 timmar på 3 veckor visar att han haft koll, tex slutat lite tidigare på fredagar
110 timmar på 3 veckor visar att han haft koll, tex slutat lite tidigare på fredagar
Självbyggare
· Stockholm
· 9 881 inlägg
Ställde frågan direkt till Skatteverket:SBH skrev:
Hej,
Bygger ni en privatbostad finns inte något krav på personalliggare.
Med vänlig hälsning
xxxx xxxx
Fråga/ärende:
Vi skall bygga nytt hus och undrar om vi måste ha personalliggare? Huset byggs för att vi själva skall bo där, i egen regi och med endast inhyrda entreprenörer. Dvs inga som arbetar på huset kommer att anställas av oss. Vi bygger det som privatpersoner.
Skulle man kunna tänka sig att köpa nånting annat på samma sätt? Om man tankade bilen, till exempel, helt utan nån mätare som visade vare sig antal liter eller kronor. Sedan gick man in på macken och de sa ett pris som de tyckte du skulle betala.