Hur kan vi på enklaste (nåja) sätt bygga ett garage det befintliga utrymmet?
Plattan är inte isolerad, väggarna är murade (dubbelt tegel) och taket är oisolerat. Vår tanke är att bygga ett garage som en "låda" i det befintliga utrymmet. Målsättningen är att utrymmet alltid håller plusgrader och att man även ska kunna värma upp det vid behov. (Vi bor i Skåne.)
Är det någon som har erfarenhet av något liknande och kan ge tips? Är det bortkastat eftersom plattan är helt oisolerad, och vad bör man i så fall istället göra?
Alla tips mottages tacksamt!
Plattan är inte isolerad, väggarna är murade (dubbelt tegel) och taket är oisolerat. Vår tanke är att bygga ett garage som en "låda" i det befintliga utrymmet. Målsättningen är att utrymmet alltid håller plusgrader och att man även ska kunna värma upp det vid behov. (Vi bor i Skåne.)
Är det någon som har erfarenhet av något liknande och kan ge tips? Är det bortkastat eftersom plattan är helt oisolerad, och vad bör man i så fall istället göra?
Alla tips mottages tacksamt!
Går ju att ha en oisolerad betongplatta , kostar lite mer i uppvärmning enbart .
En isolerad betongplatta behöver minimum 200 mm isolering + 100 mm betong .
Detta för personbil (ang tjocklek på betong)
Vet du tjocklek på nuvarande platta ?
Om behovet bara är plusgrader som i frostfritt och inte 15-25 grader så tror jag inte bottenplattan behöver isoleras alls, speciellt inte om förrådet/garaget står i Skåne. Plattan och marken under kommer agera som ett värmemagasin de få dagar det är minusgrader ute och hjälpa till att hålla garaget ovan nollan.
Är det egen erfarenhet du skriver om , att det inte behöver isoleras under betongen .T ToRy skrev:Om behovet bara är plusgrader som i frostfritt och inte 15-25 grader så tror jag inte bottenplattan behöver isoleras alls, speciellt inte om förrådet/garaget står i Skåne. Plattan och marken under kommer agera som ett värmemagasin de få dagar det är minusgrader ute och hjälpa till att hålla garaget ovan nollan.
En byggnad bör värmas till min 15-16 gr under den kalla årstiden .
Detta när man isolerar för bättre värmeekonomi .
Jag har ett garage där jag är relativt säker på att plattan är oisolerad.
Ligger 95mm isolering i väggarna och någonstans runt 120-150mm i taket.
Håller som lägst runt 8°C (8-10°C) med hjälp av två el-element.
Iofs bara på 30m2 men drar inga enorma mängder ström även vintrar då det varit hyfsat kallt.
Iofs bara på 30m2 men drar inga enorma mängder ström även vintrar då det varit hyfsat kallt.
Det mesta är relativt ang vad det kostar att värma byggnader .Dede77 skrev:
Jag har ett garage där jag är relativt säker på att plattan är oisolerad.
Man kan tro att betong är vattentät , icke , om man nu inte har använt vattentät betong .
Så betong direkt mot backen kommer att orsaka högre fuktpåslag i byggnaden (oftast)
Att snåla med värmen kan orsaka att det mitt i isoleringen kan bildas is av fukten som finns där .
Vädret nu för tiden är varmt på dagen och minusgrader på natten .
En låg temp höjer luftfuktigheten i byggnaden , även om det är duktigt ventilerat .
Ytskikten i byggnaden utsätts för stor risk av mögelangrepp .
I ett garage vill man sällan ha mer än 10-12grader. Det känns obehagligt att ha det varmare. Normalt sett håller man det på ca 5grader. När man sedan ska arbeta i garaget vrider man upp värmen lite grand. Det går oerhört fort att höja temperaturen från 5 till 10 grader.
Isolering i plattan är egentligen bara viktigt om man har golvvärme. Men som i ditt fall kommer det inte göra någon stor skillnad. Naturligtvis går det åt lite mer energi, men det är så små mängder iallafall. Det är ytterst sällan som det ens blir minusgrader i ett garage. Min platta är förvisso isolerad. Men i övrigt är det bara 10cm i väggarna, och 15cm i taket. Dörrarna saknar drevning , och har väldigt stora glipor. Då de sväller på vintern, går de inte ens att stänga.
Trots det så krävs det minst 3dygn med mer än 10minusgrader för att det ska bli minusgrader i garaget. En enkel värmefläkt på 1000W värmer lätt upp garaget till 10grader på en timme när det är minusgrader ute. Har du bättre värmesystem, samt har en grundvärne på 5grader, så går det oerhört mycket fortare.
Sen finns det ju någon duk, som bara är ca 5mm, som motsvarar 5cm vanlig isolering, som du kan lägga och gjuta ett par cm ovanpå. Men även det är ganska onödigt vil jag påstå. Att du dessutom bygger ett rum i ett rum gör också att det går åt mindre energi.
Isolering i plattan är egentligen bara viktigt om man har golvvärme. Men som i ditt fall kommer det inte göra någon stor skillnad. Naturligtvis går det åt lite mer energi, men det är så små mängder iallafall. Det är ytterst sällan som det ens blir minusgrader i ett garage. Min platta är förvisso isolerad. Men i övrigt är det bara 10cm i väggarna, och 15cm i taket. Dörrarna saknar drevning , och har väldigt stora glipor. Då de sväller på vintern, går de inte ens att stänga.
Trots det så krävs det minst 3dygn med mer än 10minusgrader för att det ska bli minusgrader i garaget. En enkel värmefläkt på 1000W värmer lätt upp garaget till 10grader på en timme när det är minusgrader ute. Har du bättre värmesystem, samt har en grundvärne på 5grader, så går det oerhört mycket fortare.
Sen finns det ju någon duk, som bara är ca 5mm, som motsvarar 5cm vanlig isolering, som du kan lägga och gjuta ett par cm ovanpå. Men även det är ganska onödigt vil jag påstå. Att du dessutom bygger ett rum i ett rum gör också att det går åt mindre energi.
Vi ska göra ett borrprov och därefter vet jag sannolikt lite mer om vad det kan kosta att såga upp och ta bort den befintliga plattan.Tomture61 skrev:
Går ju att ha en oisolerad betongplatta , kostar lite mer i uppvärmning enbart .
1 1881 skrev:Hur kan vi på enklaste (nåja) sätt bygga ett garage det befintliga utrymmet?
Alla tips mottages tacksamt!Tomture61 skrev:
Det verkar vara delade meningar om vad man ska göra - gjuta ny platta eller behålla den gamla. Synd bara om man investerar en rejäl peng för att bygga ett skal invändigt, och så har man ett rejält kallras i golvet. Så tänker jag i alla fall.
Nej, jag har inte byggt något garage. Vilken temperatur man bör värma en byggnad till beror på väldigt många faktorer; byggnadsmaterial, isoleringsmaterial, syfte med byggnaden är några av dem. Därav frågan om målet var frostfritt eller uppvärmt till 15-25 grader.Tomture61 skrev:
Det är dessutom stor skillnad på geografi. Det verkar som att detta förråd står i Skåne och där blir det betydligt färre minusgrader än i Luleå, och marken under ett isolerat garage kommer aldrig någonsin hamna under nollgradigt.
Kan tillägga att jag har haft en sparsamt isolerad gäststuga uppvärmd till ca 5 grader vintertid i tio år och jag har inga fukt- eller andra problem, så de där 15-16 graderna ställer jag mig lite lätt frågande till....? (Gäststugan har inte betongplatta kan tilläggas...)
Mitt relativt nybyggda garage på 35 kvm med 4 m i nock (högsta punkten) har konsumerat 933 kwh from Okt - 24 till idag .A AG A skrev:I ett garage vill man sällan ha mer än 10-12grader. Det känns obehagligt att ha det varmare. Normalt sett håller man det på ca 5grader. När man sedan ska arbeta i garaget vrider man upp värmen lite grand. Det går oerhört fort att höja temperaturen från 5 till 10 grader.
Håller ca 15-17 gr denna vinter .
Har 200 mm isolering under betongen , 190 mm i väggar och 290 i taket .
Har diffspärr i tak / väggar .
Värmer med en LLVP , obs ej golvvärme .
På sommaren är det absolut den svalaste platsen i mitt hushåll .
Har självdrag + plattan kyler duktigt .
Vet ej hur du använder ditt garage men har du mätt vad du har för RH ?
Vid 60% RH rostar obehandlat stål spontant .
Mitt garage används som förråd, bilverkstad, verkstad, snickarbod, målarverkstad, och förvaring. Det är ett dubbelgarage på drygt 60m2.Tomture61 skrev:
Mitt relativt nybyggda garage på 35 kvm med 4 m i nock (högsta punkten) har konsumerat 933 kwh from Okt - 24 till idag .
Håller ca 15-17 gr denna vinter .
Har 200 mm isolering under betongen , 190 mm i väggar och 290 i taket .
Har diffspärr i tak / väggar .
Värmer med en LLVP , obs ej golvvärme .
På sommaren är det absolut den svalaste platsen i mitt hushåll .
Har självdrag + plattan kyler duktigt .
Vet ej hur du använder ditt garage men har du mätt vad du har för RH ?
Vid 60% RH rostar obehandlat stål spontant .
Värmer mest med dieselkanon på vintern, när jag ska göra något.
På sommaren blir det inte heller varmt.
Har aldrig mätt RH, men efter ca. 20år har inget rostat det minsta iallafall.
Finns ngt som kallas för sommarstugelukt .T ToRy skrev:Nej, jag har inte byggt något garage. Vilken temperatur man bör värma en byggnad till beror på väldigt många faktorer; byggnadsmaterial, isoleringsmaterial, syfte med byggnaden är några av dem. Därav frågan om målet var frostfritt eller uppvärmt till 15-25 grader.
Det är dessutom stor skillnad på geografi. Det verkar som att detta förråd står i Skåne och där blir det betydligt färre minusgrader än i Luleå, och marken under ett isolerat garage kommer aldrig någonsin hamna under nollgradigt.
Kan tillägga att jag har haft en sparsamt isolerad gäststuga uppvärmd till ca 5 grader vintertid i tio år och jag har inga fukt- eller andra problem, så de där 15-16 graderna ställer jag mig lite lätt frågande till....? (Gäststugan har inte betongplatta kan tilläggas...)
En sommarstuga brukar för det mesta kallställas den kalla delen av året .
Det kan vara självdrag eller mekanisk ventilation .
Vad som framkallar den dåliga lukten är hög luftfuktighet vilket mögelsporer trivs i .
Det kan ibland vara kallare i stugan än det är utanför .
Vet ej hur du tänker använda garaget , ligga på golvet och skruva under ngn bil ?1 1881 skrev:Vi ska göra ett borrprov och därefter vet jag sannolikt lite mer om vad det kan kosta att såga upp och ta bort den befintliga plattan.
Det verkar vara delade meningar om vad man ska göra - gjuta ny platta eller behålla den gamla. Synd bara om man investerar en rejäl peng för att bygga ett skal invändigt, och så har man ett rejält kallras i golvet. Så tänker jag i alla fall.
Golvvärme är underskattat då , betonggolv är kalla .
1 1881 skrev:Vi ska göra ett borrprov och därefter vet jag sannolikt lite mer om vad det kan kosta att såga upp och ta bort den befintliga plattan.
Absolut, men på vilket sätt är det relevant för TS?Tomture61 skrev:
Finns ngt som kallas för sommarstugelukt .
En sommarstuga brukar för det mesta kallställas den kalla delen av året .
Det kan vara självdrag eller mekanisk ventilation .
Vad som framkallar den dåliga lukten är hög luftfuktighet vilket mögelsporer trivs i .
Det kan ibland vara kallare i stugan än det är utanför .
Populärt i forumet
-
Vad göra med ett nytt garagegolv i betong?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga "garage" i större förråd
Fördelar med oisolerat garage, isolerat samt uppvärmt?
Högt garage utan att det blir för fult?
Mögel i lekstuga/friggebod
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus