303 149 läst · 673 svar
303k läst
673 svar
Bygga fritidshus i fjällen i egen regi
Japp, det är IKEA. Jag tycker att de för det mesta har bra grejer. Det enda jag saknar med deras kök är en färdig lösning för upphöjd diskmaskin, men det går att lösa ändå. Vi har satt vår under mikrovågsugnen. Sen föredrar jag en klassisk stor rostfri diskbänk med uppvikta kanter runt om. Men det går bra att köpa från andra tillverkare.Mikael_L skrev:
Golv i ena sovrummet och två av tre innerdörrar med tillhörande foder på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Japp, det stämmer.Mikael_L skrev:
Det är laminatgolv med ekmönster.B BJohan skrev:
Det sitter 4 st ljuddämpande tilluftventiler med stormkåpor som tilluft. Sen är det mekanisk frånluft i badrummet. Olika hastighet beroende på om huset är bebott eller tomt.
Snyggare utan dosa ja, men enklare och enklare. I badrummet jag håller på med har jag fyra apparatdosa, de är lika jobbiga som kopplingsdosa.Mikael_L skrev:Först och främst, så måste man hålla isär de olika regelverken, säker vatten, BKR eller GVK samt elinstallationsreglerna. Alla snackar väl om zoner eller områden, men de har inget annat gemensamt, inte ens zongränserna.
I tidigare föreskrifter för el så var det inte tillåtet med kopplingsdosor eller takdosor i badrum (typ gula boken, har jag för mig).
Så då blev det rörutlopp för ljusarmaturer och ofta en kopplingsdosa på väggen utanför badrummet.
Vanligt i bostäder från 40-talet ända in på 80-talet. Ja senare också, även om reglerna började tillåta mer så fortsatte många på samma sätt som förut, det var ju ändå inget dumt eller dåligt med det äldre.
Själv sätter jag som regel kopplingsdosa på utsidan av badrummet ifall jag av någon outgrundlig anledning måste ha en kopplingsdosa (först och främst brukar jag försöka undvika sådana).
För ska badrummet kaklas så blir det mycket bättre och snyggare, och enklare för plattsättaren.
Även om det blir matta på vägg så blir det ofta bättre med dosan på utsidan av badrummet.
Ja jag menar alltså ytterligare en dosa, som man kan slippa skära plattor för ifall den sitter på utsidan.oscarwww skrev:
Och som sagt, doslock på kaklad yta ser aldrig riktigt bra ut.
Att det blir minst en dosa för strömbrytare, ofta en för ett uttag och en för en golvvärmetermostat kommer man ju inte ifrån om man vill infällt (vilket man vill, särskilt om det är kaklat).
Inte bygghelg denna helg. Men jag har ändå ritat lite på och tillverkat 4 st konsoler till en hatthylla.
Planen är att det ska bli en klassisk design med två våningar och ekhyllor. Svarta konsoler och svarta ankarkrokar under.
Planen är att det ska bli en klassisk design med två våningar och ekhyllor. Svarta konsoler och svarta ankarkrokar under.
Logga in
Skapa konto
Sista bygghelgen innan slutsamråd!
De båda sovrummen är helt klara, satte golvlister idag.
Även i hallen är golvlister monterade, samt även smyg runt dörren, kvartstav i tak och hörn.
I badrummet är bänken monterad och även spillvattenrör från vvb.
Innerdörrarna har fått svarta handtag.
Det är full vinter här så kaminen går varm.
De båda sovrummen är helt klara, satte golvlister idag.
Även i hallen är golvlister monterade, samt även smyg runt dörren, kvartstav i tak och hörn.
I badrummet är bänken monterad och även spillvattenrör från vvb.
Innerdörrarna har fått svarta handtag.
Det är full vinter här så kaminen går varm.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag satte köket 1cm högre än Ikeas ritning, då stämmer det bra sen med socklarna. Golvet går fram till och under socklarna, men inte under stödbenen, helt enligt golvtillverkarens rekommendationer.B BJohan skrev:
Vi får se om det blir jul eller nyår där uppe.
Idag sattes lite mer lister innan städning och hemfärd.
Att KA är nöjd var en lustig formulering. KA ska ju vara på byggherrens sida, dvs din. Nu när du är både byggherre och "entreprenör" så undrar jag var KA egentligen har gjort?G Gabbe1 skrev:
Stort grattis till ditt bygge och att du är klar. Det har varit ett stort nöje att följa