Mikael_L Mikael_L skrev:
(y)

IKEA badrumskåp och kommod va?

Kanske IKEA-kök också?

IKEA är nog i alla fall det mest prisvärda för sånt där ...
Japp, det är IKEA. Jag tycker att de för det mesta har bra grejer. Det enda jag saknar med deras kök är en färdig lösning för upphöjd diskmaskin, men det går att lösa ändå. Vi har satt vår under mikrovågsugnen. Sen föredrar jag en klassisk stor rostfri diskbänk med uppvikta kanter runt om. Men det går bra att köpa från andra tillverkare.

• Gilla
SC Aero och 5 till
  • Laddar…
Golv i ena sovrummet och två av tre innerdörrar med tillhörande foder på plats.
Tomt rum med trägolv, vita väggar, och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vit panelvägg, slutna dörrar med tre paneler, grått golv, ljusbrytare till höger.
Skapa konto

Halvfärdig interiör, öppen dörr, vita väggar, grått golv, byggmaterial, pågående renovering.
Skapa konto

• Gilla
cmb och 16 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Golv i ena sovrummet och två av tre innerdörrar med tillhörande foder på plats]
Vad är det för golv i sovrummet? Hur har du löst ventilationen?

Mikael_L
Och en Hager golf infälld central är det väl där?

Det är kanske marknadens "tunnaste" cemtral, går att fälla in i en vägg med 45x45 reglar och OSB+gips.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och en Hager golf infälld central är det väl där?
Japp, det stämmer.

B BJohan skrev:
Vad är det för golv i sovrummet? Hur har du löst ventilationen?
Det är laminatgolv med ekmönster.
Det sitter 4 st ljuddämpande tilluftventiler med stormkåpor som tilluft. Sen är det mekanisk frånluft i badrummet. Olika hastighet beroende på om huset är bebott eller tomt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Först och främst, så måste man hålla isär de olika regelverken, säker vatten, BKR eller GVK samt elinstallationsreglerna. Alla snackar väl om zoner eller områden, men de har inget annat gemensamt, inte ens zongränserna.

I tidigare föreskrifter för el så var det inte tillåtet med kopplingsdosor eller takdosor i badrum (typ gula boken, har jag för mig).
Så då blev det rörutlopp för ljusarmaturer och ofta en kopplingsdosa på väggen utanför badrummet.
Vanligt i bostäder från 40-talet ända in på 80-talet. Ja senare också, även om reglerna började tillåta mer så fortsatte många på samma sätt som förut, det var ju ändå inget dumt eller dåligt med det äldre.

Själv sätter jag som regel kopplingsdosa på utsidan av badrummet ifall jag av någon outgrundlig anledning måste ha en kopplingsdosa (först och främst brukar jag försöka undvika sådana).
För ska badrummet kaklas så blir det mycket bättre och snyggare, och enklare för plattsättaren.
Även om det blir matta på vägg så blir det ofta bättre med dosan på utsidan av badrummet.
Snyggare utan dosa ja, men enklare och enklare. I badrummet jag håller på med har jag fyra apparatdosa, de är lika jobbiga som kopplingsdosa.

Mikael_L
oscarwww oscarwww skrev:
Snyggare utan dosa ja, men enklare och enklare. I badrummet jag håller på med har jag fyra apparatdosa, de är lika jobbiga som kopplingsdosa.
Ja jag menar alltså ytterligare en dosa, som man kan slippa skära plattor för ifall den sitter på utsidan.
Och som sagt, doslock på kaklad yta ser aldrig riktigt bra ut.
Att det blir minst en dosa för strömbrytare, ofta en för ett uttag och en för en golvvärmetermostat kommer man ju inte ifrån om man vill infällt (vilket man vill, särskilt om det är kaklat).

Idag la vi golv i andra sovrummet, satte taklist och innerdörr. Även badrummet har fått lite mer inredning.
Öppen dörr till ett tomt rum med trägolv och slingrande gul kabel på golvet.
Skapa konto

Kök under renovering, vita skåp, grått kakel, osammanhängande bänkskiva, VVS synligt, arbetsmaterial utspridda, byggkaos.
Skapa konto

• Gilla
Peter_Bromma och 19 till
  • Laddar…
Inte bygghelg denna helg. Men jag har ändå ritat lite på och tillverkat 4 st konsoler till en hatthylla.
Planen är att det ska bli en klassisk design med två våningar och ekhyllor. Svarta konsoler och svarta ankarkrokar under.
Metallramdelar på smutsig yta, skruvdragare i bakgrunden. Konstruktionsarbete eller verkstadsomgivning.
Skapa konto

• Gilla
Anderscurl och 17 till
  • Laddar…
Sista bygghelgen innan slutsamråd!
De båda sovrummen är helt klara, satte golvlister idag.
Även i hallen är golvlister monterade, samt även smyg runt dörren, kvartstav i tak och hörn.
I badrummet är bänken monterad och även spillvattenrör från vvb.
Innerdörrarna har fått svarta handtag.

Det är full vinter här så kaminen går varm.

Inomhusmiljö visande en röd dörr med silverhandtag, vita väggar och grått golv.
Skapa konto

Modernt badrum med vita kakelväggar, grått golv, röd dörr, handfat till höger, dörrtröskel i trä.
Skapa konto
Modernt kök under installation, öppet värmesystemskåp, grått golv, vita skåp, rörverk till synes.
Skapa konto
Vit panel dörr, svart handtag, grått golv, ljus vägg.
Skapa konto
En svart braskamin med brinnande eld inuti. Text på bilden säger: "Nu är eld uti vår spis".
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 31 till
  • Laddar…
Idag har golvet i storstugan lagts och kyl/frys har äntligen flyttat in på sin plats.

Rum med laminatgolv, vitmålade väggar, fönster, vedspis och hög av ved.
Skapa konto

Ett modernt kök, inbyggd ugn, skåp, kylskåp, trägolv, vitvaror, grå luckor, flyttkartonger på bänk.
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 20 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat. Blir det julfirande i stugan?

Du monterade köket innan du lade golvet. Lägger du alltså golv fram till benen och sockel på?

B BJohan skrev:
Snyggt jobbat. Blir det julfirande i stugan?

Du monterade köket innan du lade golvet. Lägger du alltså golv fram till benen och sockel på?
Jag satte köket 1cm högre än Ikeas ritning, då stämmer det bra sen med socklarna. Golvet går fram till och under socklarna, men inte under stödbenen, helt enligt golvtillverkarens rekommendationer.

Vi får se om det blir jul eller nyår där uppe.
Idag sattes lite mer lister innan städning och hemfärd.

• Gilla
magnfris och 11 till
  • Laddar…
Slutsamråd avklarat. Både kommun och KA var nöjda, jag har fått godkänt att flytta in.
Modernt kök med grått skåp, vitvaror, spishäll, ugn, laminatgolv, vita väggar och hängande lampor.
Skapa konto
Mörk L-formad soffa framför vit panelvägg och ljust trägolv, med kuddar, fönster reflektion.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
andreas westman och 46 till
  • Laddar…
pdov
G Gabbe1 skrev:
Slutsamråd avklarat. Både kommun och KA var nöjda, jag har fått godkänt att flytta in.
Att KA är nöjd var en lustig formulering. KA ska ju vara på byggherrens sida, dvs din. Nu när du är både byggherre och "entreprenör" så undrar jag var KA egentligen har gjort?

Stort grattis till ditt bygge och att du är klar. Det har varit ett stort nöje att följa (y):beer:

• Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.