303 149 läst · 673 svar
303k läst
673 svar
Bygga fritidshus i fjällen i egen regi
N NoiseMaker skrev:
Nja, jag har förvisso plockat en del sparade semesterdagar och större delen av ordinarie sommarsemestern spenderades på bygget, men för övrigt är det heltidsjobb här hemma som vanligt.oscarwww skrev:
Men genom hela bygget har jag försökt minimera arbetstiden i Saxnäs, så mycket som möjligt har förberetts på hemmaplan.
Det sitter en takdosa mitt i taket och all förgrening (koppling) är placerad i den dosan. Det är inga problem, den hade till och med kunnat sitta rakt över duschen om man nu hade velat det. Hela taket i ett badrum räknas som "oklassat" område enligt svensk elstandard.oscarwww skrev:
Perfekt, tänker göra likadant i badrummet jag håller på med, trodde man var tvungen ha speciellt lock med tätning o fick inte sitta i våtrum 1 enligt säkert vatten. Ofta verkar man sätta kopplingdosa utanför badrummet, tänkte det fanns en anledning till det.G Gabbe1 skrev:
Vilket inte betyder att det saknas regler, det är bara att de speciella badrumsreglerna i SS436 40 00 avsnitt 701 inte gäller.G Gabbe1 skrev:
Så då ska "bara" de vanliga reglerna tillämpas, man måste t.ex. bedöma vilken fuktbelastning det kan tänkas bli vid utrymmets normala användning.
Men annars, idag är det inget fel eller förbud mot en takdosa i badrummet, men man bör nog välja en placeringen där det inte är som blötast bara.
Redigerat:
Först och främst, så måste man hålla isär de olika regelverken, säker vatten, BKR eller GVK samt elinstallationsreglerna. Alla snackar väl om zoner eller områden, men de har inget annat gemensamt, inte ens zongränserna.oscarwww skrev:
I tidigare föreskrifter för el så var det inte tillåtet med kopplingsdosor eller takdosor i badrum (typ gula boken, har jag för mig).
Så då blev det rörutlopp för ljusarmaturer och ofta en kopplingsdosa på väggen utanför badrummet.
Vanligt i bostäder från 40-talet ända in på 80-talet. Ja senare också, även om reglerna började tillåta mer så fortsatte många på samma sätt som förut, det var ju ändå inget dumt eller dåligt med det äldre.
Själv sätter jag som regel kopplingsdosa på utsidan av badrummet ifall jag av någon outgrundlig anledning måste ha en kopplingsdosa (först och främst brukar jag försöka undvika sådana).
För ska badrummet kaklas så blir det mycket bättre och snyggare, och enklare för plattsättaren.
Även om det blir matta på vägg så blir det ofta bättre med dosan på utsidan av badrummet.
Menar du nu extra kopplingsdosor utöver takdosan/takdosorna?Mikael_L skrev:Först och främst, så måste man hålla isär de olika regelverken, säker vatten, BKR eller GVK samt elinstallationsreglerna. Alla snackar väl om zoner eller områden, men de har inget annat gemensamt, inte ens zongränserna.
I tidigare föreskrifter för el så var det inte tillåtet med kopplingsdosor eller takdosor i badrum (typ gula boken, har jag för mig).
Så då blev det rörutlopp för ljusarmaturer och ofta en kopplingsdosa på väggen utanför badrummet.
Vanligt i bostäder från 40-talet ända in på 80-talet. Ja senare också, även om reglerna började tillåta mer så fortsatte många på samma sätt som förut, det var ju ändå inget dumt eller dåligt med det äldre.
Själv sätter jag som regel kopplingsdosa på utsidan av badrummet ifall jag av någon outgrundlig anledning måste ha en kopplingsdosa (först och främst brukar jag försöka undvika sådana).
För ska badrummet kaklas så blir det mycket bättre och snyggare, och enklare för plattsättaren.
Även om det blir matta på vägg så blir det ofta bättre med dosan på utsidan av badrummet.
För jag antar att du inte försöker undvika takdosor?
Nej, jag kan väl inte säga att försöker undvika takdosor i ett badrum, men trots allt kan det någon gång bli endast ett rörutlopp.G Gabbe1 skrev:
Men rätt ofta sätts det spottar, och då blir det ju inte takdosa, utan någonstans måste lite olika saker kopplas samman.
Varje installation har ju sina egna förutsättningar, så jag har svårt att generalisera hur jag gör, det blir nästan alltid någon liten skillnad mot allt jag gjort tidigare.
Jag arbetar ju dessutom bara en mindre andel av min tid med sådant här, så det blir kanske ett nytt komplett badrum per år i snitt, så jag samlar inte så snabbt ihop bred erfarenhet.
Imponerande arbete som vanligt, Gabbe!
Gillar dina lättbalkar till taket. Hur utsatta för fukt blir dom då du har diffusionsöppen takduk? OSB anses inte vara så tåligt för fukt men det finns olika klasser har jag läst. Masonite Beams skriver att deras spånskiva/OSB har fuktbeständighet klass P5.
Har du valt fuktbeständig eller "vanlig" OSB?
Gillar dina lättbalkar till taket. Hur utsatta för fukt blir dom då du har diffusionsöppen takduk? OSB anses inte vara så tåligt för fukt men det finns olika klasser har jag läst. Masonite Beams skriver att deras spånskiva/OSB har fuktbeständighet klass P5.
Har du valt fuktbeständig eller "vanlig" OSB?
Det är "vanlig" 12mm OSB från bygghandeln. En diffusiosnöppen duk ska inte släppa igenom någon mer fukt utifrån jämfört med en vanlig underlagsduk. I praktiken tror jag inte att duken får uppleva någon direkt fukt öht, plåten är så pass tät. Möjligen någon kondens eller yrsnö vig ogynnsam väderlek.V vanpire skrev:Imponerande arbete som vanligt, Gabbe!
Gillar dina lättbalkar till taket. Hur utsatta för fukt blir dom då du har diffusionsöppen takduk? OSB anses inte vara så tåligt för fukt men det finns olika klasser har jag läst. Masonite Beams skriver att deras spånskiva/OSB har fuktbeständighet klass P5.
Har du valt fuktbeständig eller "vanlig" OSB?
Jag läste mig till nu att klass P5 och P7 är för över 80% RF
(Hur mycket över, verkar däremot vara lite hemligt)
klass P6, max 80% RF.
Vid 80% RF är man i gränsområdet för mögelpåväxt. Så samtidigt som de i enklare fuktbeständighetsklasser börjar ge vika så kommer också möglet.
Så jag framhärdar, så fuktigt får det helt enkelt inte bli, man måste bygga huset tätt och sen ha ventilation, typ
(Hur mycket över, verkar däremot vara lite hemligt)
klass P6, max 80% RF.
Vid 80% RF är man i gränsområdet för mögelpåväxt. Så samtidigt som de i enklare fuktbeständighetsklasser börjar ge vika så kommer också möglet.
Så jag framhärdar, så fuktigt får det helt enkelt inte bli, man måste bygga huset tätt och sen ha ventilation, typ
Bygghelg igen.
Jag har bara kört 17 kWh per dygn i värme de senaste två veckorna. Samtidigt har det vart -10 de senaste dygnen, ändå var det 10 grader varmt i huset när vi kom hit torsdag kväll. Det bådar gott när det gäller energihushållning.
Idag har jag monterat spegelskåp, dusch och ett par underskåp i badrummet.
I köket är nästan alla lådor monterade och idag satte vi in diskmaskinen.
Riktigt skönt att ha kaminen godkänd och klar nu när det är sträng kyla ute.
Jag har bara kört 17 kWh per dygn i värme de senaste två veckorna. Samtidigt har det vart -10 de senaste dygnen, ändå var det 10 grader varmt i huset när vi kom hit torsdag kväll. Det bådar gott när det gäller energihushållning.
Idag har jag monterat spegelskåp, dusch och ett par underskåp i badrummet.
I köket är nästan alla lådor monterade och idag satte vi in diskmaskinen.
Riktigt skönt att ha kaminen godkänd och klar nu när det är sträng kyla ute.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder