211 läst · 2 svar
211 läst
2 svar
Bygga förråd på berg
Jag tänkte bygga förråd 15kvm på ett berg. Kruxet är att det ligger jordlager 30cm där förrådet ska stå.
1.När jag grävt bort stora delar av jordlagret undrar jag om jag behöver lägga makadam på de delar under förrådet som fortfarande har ett jordlager?
2. Räcker det att strö ut och padda med "vanligt" grus man lägger på enskilda grusvägar?
2. Hur noga behöver underlaget vara om det är berg rakt under förrådet?
Vissa delar av bjälklaget kommer förankras i berget medan andra delar kommer ligga på jordlagret.
1.När jag grävt bort stora delar av jordlagret undrar jag om jag behöver lägga makadam på de delar under förrådet som fortfarande har ett jordlager?
2. Räcker det att strö ut och padda med "vanligt" grus man lägger på enskilda grusvägar?
2. Hur noga behöver underlaget vara om det är berg rakt under förrådet?
Vissa delar av bjälklaget kommer förankras i berget medan andra delar kommer ligga på jordlagret.
2. Väggrus dvs 0/18 innehåller noll fraktion och kan därför hålla fukt och är inte lämpligt
Generellt skulle jag föreslå att du gräver ner till berget, borrar i ett par armeringsjärn och gjuter plint, men till ett enkelt förråd kan man ju förståss skippa grävningen och ställa förrådet på tex lecasten
Generellt skulle jag föreslå att du gräver ner till berget, borrar i ett par armeringsjärn och gjuter plint, men till ett enkelt förråd kan man ju förståss skippa grävningen och ställa förrådet på tex lecasten
Går det bra att ställa lecablock på väggruset? Eller behöver vi makadam?F fribygg skrev:2. Väggrus dvs 0/18 innehåller noll fraktion och kan därför hålla fukt och är inte lämpligt
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga "garage" i större förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga frigga ut från ett berg.
Juridik -
Bygga plank, hur förankra stolpar i jord och berg
Grund & Markarbeten -
Bygga förråd, hur och vad bör vi göra/välja?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
kontrollplan vid bygganmälan mindre förråd
Bygglov
Tjänster
Populärt i forumet
-
Köpa tomt och bygga hus, frågor om tomten
Grund & Markarbeten -
Sprickor i nygjord betongplatta
Grund & Markarbeten -
Sätts inte dräneringen igen av bergskross med 0 fraktion?
Grund & Markarbeten -
Problem med hantverkare vid asfaltering
Grund & Markarbeten -
Byta tryckt blindbottenläkt - värt det?
Grund & Markarbeten