Sätt vindskydd på väggarna, det blir så mycket trevligare och upplevs varmare när det inte blåser och drar.
Ska bli intressant att se hur det ser ut när du är färdig och eldar.
Blir det skorsten genom taket lr vägg?
 
Berkelus
holmberg87 holmberg87 skrev:
Sätt vindskydd på väggarna, det blir så mycket trevligare och upplevs varmare när det inte blåser och drar.
Ska bli intressant att se hur det ser ut när du är färdig och eldar.
Blir det skorsten genom taket lr vägg?
Behövs det om jag kör råspont + underlagspapp + plåttak? Lägger jag vindskydd efter isolering invändigt då?

Väggar och tak blir ju samma sak för denna stuga. Fortsätter uppdatera!
 
Berkelus Berkelus skrev:
Behövs det om jag kör råspont + underlagspapp + plåttak? Lägger jag vindskydd efter isolering invändigt då?

Väggar och tak blir ju samma sak för denna stuga. Fortsätter uppdatera!
Jag hade gjort det för det blir mkt trevligare och isoleringen gör i princip ingen nytta då det blåser igen den.
Vindskyddet sätter du före isoleringen och sätt det på utsidan så går det lätt.

Har du tänkt på luftspalt ?
 
Beroende på vad du hade tänkt dig för kamin skulle du också kunna förbereda för tilluft från undersidan av stugan, via genomförning i golvet.
 
Intressant att du lagt golvet parallellt med bjälklaget, normalt sett så lägger man det vinkelrätt. Det känns fö som du tar lite väl många genvägar på något som är väldigt svårt att åtgärda i efterhand, om du inte redan gjort det så rekommenderar jag att du kikar lite på Träguiden.
 
Berkelus
holmberg87 holmberg87 skrev:
Jag hade gjort det för det blir mkt trevligare och isoleringen gör i princip ingen nytta då det blåser igen den.
Vindskyddet sätter du före isoleringen och sätt det på utsidan så går det lätt.

Har du tänkt på luftspalt ?
Ok så vindpapp innan råsponten spikas på då?

Hur går man enklast tillväga för att få till en luftspalt på detta bygge? Det är ju inte någon traditionell vägg direkt, behövs verkligen luftspalt i detta fall?
 
Berkelus
vcx vcx skrev:
Intressant att du lagt golvet parallellt med bjälklaget, normalt sett så lägger man det vinkelrätt. Det känns fö som du tar lite väl många genvägar på något som är väldigt svårt att åtgärda i efterhand, om du inte redan gjort det så rekommenderar jag att du kikar lite på Träguiden.
Jo jag vet, var en miss. Lägger nog ett lager laminat och då blir det i så fall vinkelrätt mot råsponten.
 
Berkelus
Uppdatering:

Nu är hela stommen klar. Ska dock förstärkas lite vid nockbrädan. Nästa steg blir att spika på råspont, klä denna med underlagspapp och sedan montera plåttak.

Sen ska kortsidorna reglas och även de kläs med råspont.
 
  • Nybyggd hustomme i trä på en plattform i en skogsmiljö, material och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trästomme för hus på ett trädäck med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stomme till byggnation klar i skogsmiljö, ska förstärkas vid nockbrädan, nästa steg är råspont och plåttak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Berkelus Berkelus skrev:
Ok så vindpapp innan råsponten spikas på då?

Hur går man enklast tillväga för att få till en luftspalt på detta bygge? Det är ju inte någon traditionell vägg direkt, behövs verkligen luftspalt i detta fall?
Iofs har du ju underlagspapp och plåt så det kan nog ersätta vindduken.
Men luftspalt tycker jag du borde ha, det är ju som ett vanligt tak.
Antar du ska ha 70mm isolering som motsvarar virket.
Enklast är att sätta lister på insidan reglerna och en masonite så di får ett par cm luft.
Finns bra bilder om du googlar
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Med diffusionsöppen takduk så slipper man göra luftspalt. Men eftersom det är så lite isolering funkar det säkert hyggligt utan luftspalt

Blir inte balkskorna ivägen för råsponten där nere? Där kunde du gjort samma som vid nockbalken
 
Kul tråd!
Man vill väl i allafall att plåttaket ska sticka ner så långt som möjligt, jag menar ner under golvets nivå en bit!? Då skyddas och döljs golvkonstruktionen.
 
Berkelus Berkelus skrev:
Jo jag vet, var en miss. Lägger nog ett lager laminat och då blir det i så fall vinkelrätt mot råsponten.
Jag rekommenderar naturmaterial till det där bygget. Ett ekonomisorterat furugolv hade blivit snyggt och betydligt varmare om fötterna, speciellt efter golvisoleringen försvunnit.

Berkelus Berkelus skrev:
Sen ska kortsidorna reglas och även de kläs med råspont.
Du ska väl inte ha råspont på utsidan av reglarna? En annan fråga, vad ska du med stödbenen till i sista bilden? När du reglar upp väggen fäster du ju den i takreglarna.

3D-modell av en trästomme för ett byggprojekt med stödben och reglar
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Berkelus
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Med diffusionsöppen takduk så slipper man göra luftspalt. Men eftersom det är så lite isolering funkar det säkert hyggligt utan luftspalt

Blir inte balkskorna ivägen för råsponten där nere? Där kunde du gjort samma som vid nockbalken
Ja precis jag tänker samma, det ska bara vara 45mm isolering så det blir rätt luftigt ändå.

Balkskorna kommer helt klart vara lite besvärliga men jag tror jag kan pussla ihop det bra och det sitter verkligen som berget nu. Hade inte litat lika mycket på vinkeljärnen.
 
Berkelus
M Musikläraren skrev:
Kul tråd!
Man vill väl i allafall att plåttaket ska sticka ner så långt som möjligt, jag menar ner under golvets nivå en bit!? Då skyddas och döljs golvkonstruktionen.
Exakt! Plåten ska gå ned ända till marken!
 
Berkelus
vcx vcx skrev:
Jag rekommenderar naturmaterial till det där bygget. Ett ekonomisorterat furugolv hade blivit snyggt och betydligt varmare om fötterna, speciellt efter golvisoleringen försvunnit.



Du ska väl inte ha råspont på utsidan av reglarna? En annan fråga, vad ska du med stödbenen till i sista bilden? När du reglar upp väggen fäster du ju den i takreglarna.

[bild]
Ja det blir något rustikt, hade gärna bara haft råspont men jag tänker att det kan minska svikten något och även göra det mera tätt för vind och insekter...

Jo jag lutar åt att köra råspont som fasad, målad med tjära. Min första tanke var fjällpanel men jag vill hålla nere kostnaden så mycket som möjligt.

Stödbenen var tänkt att vara tillfälliga tills jag reglat upp kortsidorna. Möjligtvis kan dessa få vara kvar som en del av väggen eftersom det är samma bredd (45 mm).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.