Berkelus Berkelus skrev:
Ok då blir det nog en sådan.

Ja visst är det märkligt, står med stor svar text: [länk]

Du menar att bygga snedtak i stolparna? Hade ju varit hemskt enkelt men jag ska ju bygga A-stolpar och jag vill inte frångå bygglovet.

Det blir likande denna:
C14 är konstruktionsvirke men där man tillåter ganska stora deformationer av virket vilket gör det olämpligt att använda till bärande delar.
Används istället oftast till innerväggar mm, så ska du ha det som stomme borde du använda något stabilare. Men det håller säkert, bara att det böjs ner och lättare sviktar.
Så använd gärna grövre lr skruvlimma 2 reglar som du nämnde
 
Eller så väljer man bort sektionen med kvistar. Byggmax har 70x70 C24 tryckimpregnerad men inte obehandlad
 
Om jag förstår dig rätt ska du ha stolparna för att få ditt bjälklag i våg eftersom att lecabloclen är o olika höjd?
Tänk på att inte bara skruva din stomme i stolparna när det är rakt, utan att du också har stöd under stommen så inte vikten tas upp av skruven.

Hur mycket skiljer det i höjdled? Ett enkelt sätt är att bara lägga bitar av reglar eller halva trädgårdsplattor på lecan för att jämna av. Det blir stabilt utan risk för att bli vingligt
 
Berkelus
holmberg87 holmberg87 skrev:
Om jag förstår dig rätt ska du ha stolparna för att få ditt bjälklag i våg eftersom att lecabloclen är o olika höjd?
Tänk på att inte bara skruva din stomme i stolparna när det är rakt, utan att du också har stöd under stommen så inte vikten tas upp av skruven.

Hur mycket skiljer det i höjdled? Ett enkelt sätt är att bara lägga bitar av reglar eller halva trädgårdsplattor på lecan för att jämna av. Det blir stabilt utan risk för att bli vingligt
Ja precis, det var min första tanke som du kan läsa några inlägg bak. Det skiljer sig runt 10 cm som mest. Så antingen så kan höja de låga blocken med träbitar eller så skulle man ju kunna köra denna:

https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stolpskor/terrassfot-justerbar-2000036566
 
Då skulle jag definitivt palla upp med träbitar, 45x145 i tryckt exempelvis.
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Berkelus
holmberg87 holmberg87 skrev:
Då skulle jag definitivt palla upp med träbitar, 45x145 i tryckt exempelvis.
Ska man verkligen ha tryckt? Ska visserligen bara vara ett litet fritidshus men har hört att man ska undvika tryckt virke i boenden?
 
På utsidan funkar det. Och modernt tryckt virke är inte lika hemskt som det var förr
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Berkelus Berkelus skrev:
Ska man verkligen ha tryckt? Ska visserligen bara vara ett litet fritidshus men har hört att man ska undvika tryckt virke i boenden?
Det har du gelt rätt i, men precis som tidigare skrivit så går det bra utomhus men man ska aldrig bygga in det lr använda till syll. I ditt fall går det bra men vanlig regel skulle också funka, men eftersom du inte kommer täcka in med panel så håller nog det tryckta längre om det blir utsatt.
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Berkelus
Jag var inne på att bygga hela stommen i 45x70, men jag känner att det förmodligen är för klent? Tittar man på exempelvis "Enkelboden" från Svenskt Trä så kör dem 45x145 för golvstommen.

Är det värt att växla upp och köra hela stommen i 45x145 istället för 45x70? Taket kommer ju inte ha någon snölast att tala om men det tar ju däremot mer vind än ett "vanligt" tak.
 
Det tycker jag absolut att du ska göra. Golvstommen ska vara stabil och speciellt om du ska ha en tung kamin där så det inte sviktar lr känns att det gungar när du rör dig där inne.
Kostar inte många kr extra heller och du kan ha cc60
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Golvet kan du gå upp i för att minska svikt, du får lite mer isolering också. Men det kommer hålla i 45x70 även om det kanske blir vingligt. 45x120 är annars en medelväg att gå.
 
  • Gilla
oskhe och 1 till
  • Laddar…
Berkelus
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Golvet kan du gå upp i för att minska svikt, du får lite mer isolering också. Men det kommer hålla i 45x70 även om det kanske blir vingligt. 45x120 är annars en medelväg att gå.
Då kör jag grövre golvstomme. Vad säger du om A-stolparna då? Med 60 CC, (blir fem då på var sida) tänkte köra 45x90 men det kanske blir för klent?
 
Det håller nog med 45x45 där då du inte får någon snölast att tala om
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Berkelus
Ok uppdatering, är nästan klar med golvstommen nu. Det blev 45x95 i storlek. Nästa steg är att isolera och spika på golvet.
 
  • Golvstomme av träbjälkar 45x95 i skogsmiljö under konstruktion med material och verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av en nybyggd golvstomme med 45x95 virke, förstärkt med metallvinklar på en grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvstomme av 45x95 träbjälkar nästan färdig på betongplintar i skogsmiljö, redo för isolering och golvläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nästan färdigställd golvstomme av 45x95 dimensioner i en skogsmiljö, verktyg och träbitar syns på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör/måste lägga tjärpapp under stommen mot lecan annars kommer det suga fukt och trät blir dåligt.
Finns på rulle
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.