Klart du ska lägga upp bilder och posta här. Det är alltid roligt att se och du kan få tips under byggets gång.
På ytpappen du valt så ska det även vara underlagspapp har jag för mig
 
  • Gilla
vintersolen och 1 till
  • Laddar…
Berkelus
Ok uppdatering:

Bygglov har skickats in och startbesked erhållits.

Det blir en 9 m2 stuga med sk "A-frame". Tänker dokumentera bygget som troligtvis startar nu i april beroende på utvecklingen med Corona....

Alla husbyggen början ju med grunden, min tanke är att ställa nio stycken Lecablock. Dessa kommer stå direkt på berg. Att borra och gjuta skulle absolut gå men det finns ingen el och att hyra en batteridriven stenborr som är tillräckligt stark blir väldigt omständligt.

Min första undran är hur jag ska få blocken jämna? Att justera nivån med sand eller typ stenmjöl går ju inte om det regnar? Kanske kan man köra småstenar eller makadam? Observera att allt skall bäras för hand cirka 100 meter.

Min andra undran är om jag nu löser grunden med Lecablock, räcker det att förankra syllen med rejäla lättbetong-skruvar? Vill inte att stugan ska blåsa iväg i första hand. Allt är berg så jordankare är ej aktuellt. Måste ändå förankra syllen så inte byggnaden kan glida av blocken.

Stugan kommer vara 3x3 meter och 3 meter hög.

Vidare så funderade jag på om en nockbräda är att föredra för att knyta ihop bättre, annars skulle ju bara råsponten göra detta jobb och det blir nog för klent?
 
Du kanske kan ta lite överstora lecablock och såga till dom på rätt höjd?
Skruva fast huset i blocken är väl ok, men dom väger så lite att det gör nästan ingen skillnad.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Berkelus
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du kanske kan ta lite överstora lecablock och såga till dom på rätt höjd?
Skruva fast huset i blocken är väl ok, men dom väger så lite att det gör nästan ingen skillnad.
Smart! Finns det egentligen någon risk tror du att en sådan stuga blåser omkull under normala förutsättningar?
 
Nä, egentligen inte. Har sett en del busskurer som blåst omkull men alla dom är rätt höga, smala och lätta
 
Borra hål o tryck i armeringsjärn i hålen o limma
Borde hålla bra vet ej hur länge batteriet håller bara?
Eller snickra ihop lådor o fyll med cement direkt på berget
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Berkelus
J jannebmw skrev:
Borra hål o tryck i armeringsjärn i hålen o limma
Borde hålla bra vet ej hur länge batteriet håller bara?
Eller snickra ihop lådor o fyll med cement direkt på berget
Menar du att borra i berg? Finns ju borrskruvdragare som är drivna av batteri men pallar denna verkligen att borra i berg?

Lådor med cement är ingen dum idé, bara att bära upp säckar och blanda för hand med vatten?
 
Hyr en Cobra, bensindriven och det är som att borra i smör. Inte alltför bökigt att bära med sig heller.
Då kan du vara lugn att det verkligen sitter kvar sen kanske du kan beroende på höjderna fästa skor direkt i berget lr förankra lecan
 
  • Gilla
Lennart123 och 1 till
  • Laddar…
Vi har fyra småstugor på landet som alla står direkt på lecablock på backen, inte förankrade i något alls. De har stått igenom Gudrun och en massa andra stormar som jag inte minns namnen på. De har inte rört sig en millimeter. Halva skogen har däremot blåst ner sedan Gudrun och ligger som ett plockepinnspel.

Men visst, de står ju inte på toppen av ett berg direkt, de ligger väl rimligt skyddade.
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
En borrskruvdragare kan du glömma att borra i berg med. Men Hilti har några rejäla batteridrivna som borde gå att hyra. Annars är det generator/kompressor man får ta till
 
Finns Berg skulle jag nog hyra/låna ett elverk för att borra och dubba med kemankare i berget för att få en grund som står och håller.
En stuga på 9 kvadrat skulle jag bygga i platta paket på annan plats och bära in.
Jag byggde större delen av mitt 12kvm uthus på stugan i platta paket (iofs på plats) för resning på kort tid.
Planering helt enkelt - Kanske borra in två bärlinor på plats som riktas in mot varandra i lod, slangvattenpass eller batteridriven laser.
Dina A-frame bygger du som kompletta trianglar på annan plats där el finnes, släpar dem på plats och använder nedre sidan av triangeln som golvregel. Läkt och övrig panel handspikas och sågas på plats för hand men bulken och basen är redan tillverkat och kommer upp fort.
Smidigt, snabbt och blir garanterat bättre...

Jag har släpat otaliga mängder skrot genom skog och mark innan 4-hjulningen kom till sommarstugan. 14 glaspaneler på 28kg vardera genom 100m skogsmark utan stig så allt går med vilja och pannben....
 
  • Gilla
vintersolen och 2 till
  • Laddar…
En bild säger mer än tusen ord - Jag tänka så här alltså.
Två bärlinor som borras och dubbas i berg - Eller kanske tre för den delen för att minska dimensionen på golvregeln.
Bygga färdiga A-ramar och släpa på plats för montage.

Ursäkta perspektivet och vinklar - Principskiss mitt i middagsbestyren...

Det är väl banne mig ingen dum ide!?
Skissad handritning av två bärlinor och en A-ram för byggprojekt, markerade med mått och dubbning, på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Kan bli väldigt nätt och läckert med bara stolpskor direkt i berget
 
Berkelus
slacker slacker skrev:
En bild säger mer än tusen ord - Jag tänka så här alltså.
Två bärlinor som borras och dubbas i berg - Eller kanske tre för den delen för att minska dimensionen på golvregeln.
Bygga färdiga A-ramar och släpa på plats för montage.

Ursäkta perspektivet och vinklar - Principskiss mitt i middagsbestyren...

Det är väl banne mig ingen dum ide!?
[bild]
Mycket intressant, får fundera lite på detta! Tack för tipset.
 
Borra i berg går ju med nästan vad som helst om det inte ska vara för stora hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.