42 607 läst · 202 svar
43k läst
202 svar
Bygga en bastant fraktkärra till cykel
slipa ner svetsarna lite tycker jag. Lägg upp en närbild på hur svetsarna ser ut.A arasmus skrev:Idag har jag svetsat på efter förmåga. Det blir rätt fult och dåligt, men jag tror hela konstruktionen är överdimensionerad så jag tänker att det nog håller ihop ändå. Däremot är jag lite orolig att alla porer och ojämnheter kommer göra att det rostar snabbt. Jag har kört ”punktmetoden” så det finns mycket ingjutet slagg med. Jag ska måla kärran sen. Finns det något klet man kan ta på skarvarna för att fylla igen innan målning? Eller är det onödigt?
Funkade det bättre med mycket spänning och punkter?
klart att det rostar om du inte målar, det där kommer att rosta första gången det är ute men hög luftfuktighet så det måste absolut målas. Tänk på att rören är blanka och rätt ”kletiga” med. Jag antar att du drar av dom med lite T-röd innan svetsning? Innan målning så skulle jag absolut dra ett tag med lamellslipstrissa 120 överallt på alla rör för att bli av med det blanka så att färgen fäster. Alternativt lacka med en etsande lack men då känns det lättare att slipa över och tvätta med T-röd.
Redigerat:
Japp, det blev lättare för jag kan se till att det inte bränner hål. Däremot gjuter man nog in rätt mycket slagg. Vet inte hur mycket det gör. Jag har slipat till en del fogar, men jag tänker att det påverkar hållfastheten med eftersom jag tror jag har dålig sammansmältning. Men det räcker med färg alltså? Jag tänkte om man skulle ha på nåt slags spackel innan.
Det är för att få bättre sammansmältning som jag rekommenderade högre spänning och punkta. Det ser väl inte superbra ut men jag tror det sitter ihop. På med färg bara... skit i spackel är mitt förslag. Slipa ner topparna, det är inte nåt som sänker hållfastheten, snarare tvärt om faktiskt.A arasmus skrev:Japp, det blev lättare för jag kan se till att det inte bränner hål. Däremot gjuter man nog in rätt mycket slagg. Vet inte hur mycket det gör. Jag har slipat till en del fogar, men jag tänker att det påverkar hållfastheten med eftersom jag tror jag har dålig sammansmältning. Men det räcker med färg alltså? Jag tänkte om man skulle ha på nåt slags spackel innan.
Jag har sett avsevärt sämre också.
A arasmus skrev:Japp, det blev lättare för jag kan se till att det inte bränner hål. Däremot gjuter man nog in rätt mycket slagg. Vet inte hur mycket det gör. Jag har slipat till en del fogar, men jag tänker att det påverkar hållfastheten med eftersom jag tror jag har dålig sammansmältning. Men det räcker med färg alltså? Jag tänkte om man skulle ha på nåt slags spackel innan.
Den där svetsen tycker jag ser riktigt bra ut för att vara gjord med flusstråd! Den håller garanterat!
Skit i spackel och lacka bara direkt över
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Mitt otränade amatöröga säger att det är siktet som behöver tränas mest, ser ut som att större delen sitter i det nedre röret Började också med flusstråd, bytte svets i första hand för att få bättre justermöjligheter då det var svårt att hitta rätt läge för tunt material!
Det ser faktiskt lite värre ut på bilden än i verkligheten Sen är det lilla röret där 16x16 och bara 1 mm tjockt så jag siktade lite mer på det stora för att inte bränna hål. Är det lättare att svetsa tunn plåt med gas?K_arlstrom skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Sannerligen inte illa svetsat för en nybörjare!!
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Enligt min begränsade erfarenhet? Nej, men en bättre svets har bättre justermöjligheter, så det finns ett läge mellan bränna hål och inte smälta/svetsa ordentligt Köpte med gas i första hand för att jag nu kan svetsa inomhus, och det enligt min erfarenhet stänker mindre.A arasmus skrev:
Med mer träning lär du dig att styra smältan, så kämpa på! (min gamla svets hade två brytare, min/max & 1/2)
Rätt tänkt att sikta på det med mest gods.A arasmus skrev:
Du får ett bättre resultat med MAG med gas än med FCAW. Sen gör väl en maskin med steglös inställning och lite finesser skillnad med men dom som kan svetsa fixar tunnplåt med den typen av maskin du har med. Men ingen vill svetsa med sån tråd som du har mer än till nöds.
Jag tänker mig en sån här koppling för jag tycker kulkoppling känns lite osäkert. Jag har iaf inte hittat någon som ser rejäl ut och som passar till cykel.
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...MI4Kb4kpjF6gIViemyCh0XtgyGEAQYGCABEgJQafD_BwE
Tyvärr är den irriterande dyr och har lång leveranstid. Vet någon var man kan få tag på något liknande?
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...MI4Kb4kpjF6gIViemyCh0XtgyGEAQYGCABEgJQafD_BwE
Tyvärr är den irriterande dyr och har lång leveranstid. Vet någon var man kan få tag på något liknande?