F
A arasmus skrev:
Jag tänker mig en sån här koppling för jag tycker kulkoppling känns lite osäkert. Jag har iaf inte hittat någon som ser rejäl ut och som passar till cykel.

[länk]

Tyvärr är den irriterande dyr och har lång leveranstid. Vet någon var man kan få tag på något liknande?

Du har ju svetsen. Skulle det gå att göra nåt eget med en vanlig polhemsknut?

https://www.wiberger.se/templates/din808-s.htm

A
A arasmus skrev:
Japp, samma fast ännu mer irriterande dyr :)
Den finns i lager iaf! vad är väl 400-500kr,som en fis i rymden :cool:

Hade du inte köpt en svets och rondell?
Vad som saknas är ju en avgasklämma, lite braåhajärn och några skruvar så kan du ju bygga din egen.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Lostmoose Lostmoose skrev:
Hade du inte köpt en svets och rondell?
Vad som saknas är ju en avgasklämma, lite braåhajärn och några skruvar så kan du ju bygga din egen.
Avgasklämma! Tack, jag har försökt hitta såna i 30 min utan att veta vad de kallas. Såhär tänkte jag bygga:

Röd avgasklämma monterad på rör med snabbkoppling i två olika lägen, en med och en utan snabbkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du har ju svetsen. Skulle det gå att göra nåt eget med en vanlig polhemsknut?

[länk]
Jag snokade runt, men jag hittade inga som såg ut att vara lätta att ansluta till min dragarm/sadelstång. Det hade säkert gått, men jag vill minimera chanserna att fucka upp :)

j.erkers
j.erkers j.erkers skrev:
[länk]
Art nr 1810 + 1811. 2*130 pengar kan kännas överkomligt. Har denna kopplingsanordning på min kanotvagn och den funkar, se mitt inlägg #61.
Intressant sidoverksamhet för Hedemora kommun :) Det var väldigt lågupplösta bilder. Du skulle inte kunna lägga upp en närbild på ditt fäste?

För en tvåhjulig kärra måste kopplingen vara ledad på tre håll. Några av förslagen funkar bara på enhjuliga kärror.

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För en tvåhjulig kärra måste kopplingen vara ledad på tre håll. Några av förslagen funkar bara på enhjuliga kärror.
Eller trehjuliga cyklar:rofl:

Du behöver ändå kunna vrida kärran längs horisontalaxeln.

Den fjädern tar upp alla vinkelrörelser. Men det är inte önskvärt att ha en fjäder som ryckupptagare. Det är helt enkelt en enkel och billig lösning. Jag har byggt en annan variant som passar på samma koppel. Det är en helt annan och mer komplicerad konstruktion. Men den gick bra att tillverka med de medel jag hade tillgång till.

F
D Daniel 109 skrev:
Den fjädern tar upp alla vinkelrörelser. Men det är inte önskvärt att ha en fjäder som ryckupptagare. Det är helt enkelt en enkel och billig lösning. Jag har byggt en annan variant som passar på samma koppel. Det är en helt annan och mer komplicerad konstruktion. Men den gick bra att tillverka med de medel jag hade tillgång till.
säger det igen, köp eller bygg en variant på en polhemsknut. Skulle vara intressant att se din lösning.

Om du benämner den kardanknut är det nog avsevärt fler som begriper. Men dom jag redan sagt. Den har en led för lite, den funkar till enhjuliga kärror.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.