42 630 läst · 202 svar
43k läst
202 svar
Bygga en bastant fraktkärra till cykel
Allvetare
· Västra götaland
· 9 114 inlägg
Snyggt!
Jag har fått förfrågningar av grannar och vänner om jag kunnat bygga kärror till dem också. Först tänkte jag att det lät som en bra idé. Det borde gå snabbt nu när jag vet hur man gör, särskilt om jag kan få in en slant för att köpa en metallkap och färgspruta. Sen räknade jag lite på det. Bara i material har detta kostat 600 kr för metallrör, 500 kr för hjul, 300 kr för färg, 150 kr för skivor och 50 kr för skruvar och beslag. Totalt 1600 kr. Jag har tidigare skapat en enskild firma för småjobb, så jag tänkte man kunde göra samma sak här. Men när jag kollade runt på handlare för företag så är det fortfarande så att ett fyrkantsrör på två meter ligger på kring 100 kr. Letar jag på fel ställe eller är det så illa? Hur kan en kinakärra kosta kring 1000 kr?! Jo, jag förstår att det är lite annan skala, men jag trodde nog att jag betalade hutlösa konsumentpriser för bekvämligheten att kunna svänga förbi Biltema och hämta vad jag ville.
Var det inte det vi sa till dig i början? Att just Biltemas tråd var kass.A arasmus skrev:
Jag tror jag testar att lämna det som det är. Jag ska köra ut ett helt badrum med denna kärran så det kommer bli massor med repor ändå. Jag har kvar en halv skiva plywood och det tar tio minuter att såga till och byta om de blir fula snabbt. Stödet är ett 16x16 rör som går in i 20x20 röret. Man fäster med en sprint efter man höjt/sänkt.Dheri skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 114 inlägg
Economy of scale. Kolla på Montano.se vad de tar om du köper mycket rör..... Köper du 74 rör 25x25x1,5 eller mer så blir det 160 spänn per rör, dvs 26 kr/meter.. Men då har du nästan en halv kilometer rör...A arasmus skrev:Jag har fått förfrågningar av grannar och vänner om jag kunnat bygga kärror till dem också. Först tänkte jag att det lät som en bra idé. Det borde gå snabbt nu när jag vet hur man gör, särskilt om jag kan få in en slant för att köpa en metallkap och färgspruta. Sen räknade jag lite på det. Bara i material har detta kostat 600 kr för metallrör, 500 kr för hjul, 300 kr för färg, 150 kr för skivor och 50 kr för skruvar och beslag. Totalt 1600 kr. Jag har tidigare skapat en enskild firma för småjobb, så jag tänkte man kunde göra samma sak här. Men när jag kollade runt på handlare för företag så är det fortfarande så att ett fyrkantsrör på två meter ligger på kring 100 kr. Letar jag på fel ställe eller är det så illa? Hur kan en kinakärra kosta kring 1000 kr?! Jo, jag förstår att det är lite annan skala, men jag trodde nog att jag betalade hutlösa konsumentpriser för bekvämligheten att kunna svänga förbi Biltema och hämta vad jag ville.
Mycket bra jobbat!
Det var där jag kollade och jag hade trott att skillnaden skulle vara större. Även vid en halv kilometer rör så är priset bara lite drygt hälften jämfört med ett rör på Biltema. Jag hade väl fel bild av var metallgrejer kostar antar jag. Det är nog lättare att spara in på färgen. Fyra spraytuber gick det åt här (två grund, två färg). Nästa gång blir det rollerDan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 114 inlägg
Jo, men om du tänker att det är rimligt kapa priset på hälften när man köper över en mellanhand, vad skulle det inte göra om man köper direkt från tillverkaren?A arasmus skrev:Det var där jag kollade och jag hade trott att skillnaden skulle vara större. Även vid en halv kilometer rör så är priset bara lite drygt hälften jämfört med ett rör på Biltema. Jag hade väl fel bild av var metallgrejer kostar antar jag. Det är nog lättare att spara in på färgen. Fyra spraytuber gick det åt här (två grund, två färg). Nästa gång blir det roller
Så dina 1600 kronor blir 800, med mellanhänder som ska tjäna pengar... Säkert hälften på det om man köper mycket, direkt från alla olika tillverkare...
Japp, men det var ändå så att stål var betydligt dyrare än jag trodde. Googlade runt lite och råvarupriserna ligger på kring 5500 kr per ton. Det ger 18 kr för ett 25x25x1.5 tvåmetersrör bara i stålkostnader. Det var nog snarare så att Biltema var väldigt billigt för att vara i konsumentledet på just detta.Dan_Johansson skrev:Jo, men om du tänker att det är rimligt kapa priset på hälften när man köper över en mellanhand, vad skulle det inte göra om man köper direkt från tillverkaren?
Så dina 1600 kronor blir 800, med mellanhänder som ska tjäna pengar... Säkert hälften på det om man köper mycket, direkt från alla olika tillverkare...
Faktum är att Montanos priser är inte riktigt lika illa som Ahlsells prislista på elprylar men det är åt samma håll. Bara genom att säga hej och var jag jobbar men att jag köper privat så har jag fått 25%. Andra som köper mer volym har riktigt bra rabatter på deras redan ”reducerade” volymspriser. Montano är lättilgängligt och säljer direkt till privatperson, för den tillgängligheten betalar man en hel del.Dan_Johansson skrev:Jo, men om du tänker att det är rimligt kapa priset på hälften när man köper över en mellanhand, vad skulle det inte göra om man köper direkt från tillverkaren?
Jag beställde lite större grejer i profilrör men fortfarande enstyckstillverkning. Ett proffsigt ritningsunderlag och det rådde ingen tvekan om hur det skulle se ut och det var ingen kund som sprang och ändrade under tillverkningen. Det var mycket svets. Räknar man in varmgalvning så blev priset exakt samma som om jag skulle ha köpt stålet själv (med mina 25% rabatt) och sen lämnat in det själv på varmgalv. Jag hade både ambitionen och intresset att svets det själv men det gick inte att motivera.