Datan från GW ut på seriebussen ser ut typ såhär

0;0;4;11;Received: from=8, to=0, childId=0, mtype=1, type=13, crc=177, '182'
0;0;4;11;Message crc ok.
0;0;4;11;Message addressed for this node.
8;0;1;13;182

Läser Veran allt detta och sorterar ut sistaraden (vilket egentligen innehåller allt som behövs)? Eller om jag ställer frågan mer öppen: Vad gör Veran med ovanstående?

De första 3 raderna är debugutskrifter från din GW (går att stänga av). Veran kommer bara skriva ut dessa i sin logg. Den sista innehåller informationen som kommer processas.

Är inte så säker på att det är din GW som är instabil i mitt system, någonting har tagit ner min veralite på knäna de senaste dagarna.

veramem.JPG

Frigjorde minne i veran igår men det blev inte bättre. När det låser sig så måste jag starta om både puls sensorn och GWn för att få igång det igen. Är det verkligen bara jag som har problem eller?

axill har sett liknande problem och kollar på det.

tack för tipset, ska se om jag kan hjälpa axill med något. Jag är nu ganska säker på att det är GWn som bråkar, och det börjar fungera om jag trycker på GW nanons reset knapp. Återhämtningen är snabbare om jag dessutom startar om pulssensorn, därför trodde jag att det krävdes en omstart av båda.

@hek: Några planer på större ändra protokollet eller kan jag börja porta 1.2+ protokollet?

Protokollet mellan gateway och vera/rpi kommer inte ändra så mycket.

Inför 1.4 kommer eventuellt over-the-air protokollet mellan sensorerna förändras för att hantera ack från sensorer till gateway samt eventuell sändning av binär data. Om någon form av kryptering införs kommer även detta påverka protokollet.

@wannabee: Hur har du gjort med Verapluginen? Ditt python(?)-skript liknar Verapluginen. Har du helt enkelt kopierat, klistrat och modifierat till Python?

Borde ju funka att köra det på en Linuxdator istället för Rpi oxå?

Hawkai skrev:
@wannabee: Hur har du gjort med Verapluginen? Ditt python(?)-skript liknar Verapluginen. Har du helt enkelt kopierat, klistrat och modifierat till Python?

Borde ju funka att köra det på en Linuxdator istället för Rpi oxå?
Japp, enkelt så har jag kopierat arduino-sensor\VeraArduino\Vera\L_Arduino.lua och modifierat för att fungera i python och ja det fungerar på en "vanlig" linux hink (har kört delar på en windows dator också). Tilläggas bör väl att det är första gången som jag kodar python så inte den vackraste koden.

@hek, Fint då kan jag ge mig på att porta kod när jag får några timmar över.

Vilka funktioner ligger i Veran, plugin resp gw? Egentligen, vad är det mam missar om man kör wannabes lösning?

Veran är ju bara ett sätt att lagra och visualisera informationen från sensorerna.

Den funktionalitet som ligger på vera-sidan är:
1. Hålla reda på vilka radioIdn som är lediga samt dela ut nya.
2. Hålla konfiguration (idag endast metric/imperial)
3. Dela ut tid till se sensorer som efterfrågar detta.
4. Ta emot och sända ut värden på sensorers "variabler".

Vad händer om Vera/rpi inte är tillgänglig under en period? Tappas sensorvärdena dom rapporterat?

Japp.
Om du inte mellanlagrar värdena i sensorn. Men den har ju väldigt begränsat med minne. Men EEPORM:et på 1024 byte kan du använda för buffring om du har lust.

Eller kanske bygger på med SD kort om det är viktigt data.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.