Master
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
@jocke4u

Vad är det för låda du använt?
 
@jocke4u, tack för tipset. Ska kolla in den lådan imon i affären..

@hek,

Om man vill köra en Arduino mini på batteri så den håller länge, den ska inte vara uppkopplad mera än nödvändigt (när den skickar data t.ex)..

Jag kopplade i en 9V batteri, men då lös dioden och den laddades ur på någon vecka ca.. Jag vill att den går ner i sleepmode när den inte "jobbar".. Hur löser man detta, och hur mycket ska de spänningsmatas med för att de ska fungera optimalt?
 
De flesta av mina exempel går ner i sovläge (väcks antingen av interrupt på en av digitala pinnnarna eller via timerinterrupt).
9V är inte så bra.. med mesta brinner bort i regulatorn.. Men jag kan inte ge så mycket mer tips än det jag skrivit på wikins förstasida. Har fortfarande inte hunnit kolla så mycket på batteridrift.
 
Men om man använder denna Arduino, då måste man väll spänningssätta den med minst 5V ?
http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardMini

Ska man koppla via VCC + GNDför att slippa diod att lysa och regulator ska användas, klarar den ingången bara precis 5V då?
 
@zuper
Tror inte du kan släcka dioden (utan att göra avancerade ingrepp). Men som du säger kan man bypassa regulatorn om man redan har en regulerad spänningskälla på 5V (VCC).

Fick äntligen en ny antenn-radio idag (den första var trasig). Så nu är gatewaylådan hopsatt "på riktigt".

20131216_162815.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kpeson och 1 till
  • Laddar…
Kopplade in GWn och första sensorn igår men inte fan fungerade den. Obducerade GWn nu och fan att spänningsmatningen till RF modulen hade lossnat. Blir att prova på nytt när jag kommer hem.
 
  • Gilla
hek
  • Laddar…
@hek
Sitter och pular med pulsräknaren.Försöker få till en vattenmätare.
Vattenmätaren ger 1puls per liter,och energiräknaren i ditt exempel ger 1puls per wh (1000p/kwh).

Jag kan sedan få flöde (l/min) genom att ändra lite i din watt beräkning.(tror den visar l/h om man inte ändrar något)

Problemet jag upptäckt är att när det inte kommer några pulser går inte wattmätaren ner till noll.Den ligger kvar på senaste värdet tills att en ny puls kommer.
Detta märks väll tydligare vid vattenmätning,men borde även gälla vid energimätning.
Hoppas du förstår vad jag menar.
Jag har inte tillräckliga programmerings kunskaper för att lista ut vad som kan göras.

Har även kvar att få Arduinon att skapa min nya vatten mätare automatiskt,men det löser sig nog.

1.png 2.png
 
Redigerat:
  • Gilla
hek
  • Laddar…
Jag beräknar ett medelförbrukning mellan pulserna (för att arduinon skall kunna sova för det mesta och ha interruptstyrd väckning). Du kan ju alltid vända på beräkningen och räkna hur många pulser som inkommit per X tid. Med då måste du lösa väckningen med timer-interrupt (eller alltid vara vaken).
 
Ok..tack...alltid vaken är inga problem då den inte kommer att ha batteridrift.Får se om jag lyckas få till beräkningen,förstår hur du menar,nu återstår att få Arduinon att förstå mig..;-)
 
Äntligen har jag också igång arduino med veran. Har bara en EnergyMeterPulseSensor ännu men mycket annat på g. Btw, är det ngt knix med att updatera Variable1? Matade in 237170000 men när jag kollade en stund senare stod det 8000 någonting. Har prövat flera gånger men det verkar som om den vägrar ta emot mit värde.
 
Har du startat om pulsmätaren efter att du ändrade variable1?
 
kpeson har rätt.

Du måste stänga av din sensor under tiden du uppdaterar variablen på vera-sidan. Eftersom sensorn bara hämta värdet vid uppstart så kommer skriva över ditt nya värde annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.