244 382 läst · 1 010 svar
244k läst
1,0k svar
Bygga egna sensorer - Hemautomation
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 843 inlägg
Kan du löda eller behöver du något som är färdigbyggt?
Det kan vara svårt att hitta något som klarar av den låga spänningsdifferensen på 2 V för 5 V-fallet. Så det bästa är att bygga en egen krets som är anpassad för belastningen. Det kan räcka med två dioder i serie.
Det kan vara svårt att hitta något som klarar av den låga spänningsdifferensen på 2 V för 5 V-fallet. Så det bästa är att bygga en egen krets som är anpassad för belastningen. Det kan räcka med två dioder i serie.
Undrar om du inte borde beställa sådana 5VDC och 12VDC transformatorer som du behöver från AliExpress.com.zuper skrev:
Blir nog mycket enklare och fungerar garanterat. Kanske någon krona dyrare.
@hek
Försöker få till en Pulsräknare men får fel vid kompileringen "call of overloaded sendvariable(int......
Ser att du gjort en fix på Gitweb.
Jag kör ver1.2+
Har försökt ladda ner senaste "EnergyMeterPulseSensor.ino".men det hjälper ej.
Är det något jag missar..
Försöker få till en Pulsräknare men får fel vid kompileringen "call of overloaded sendvariable(int......
Ser att du gjort en fix på Gitweb.
Jag kör ver1.2+
Har försökt ladda ner senaste "EnergyMeterPulseSensor.ino".men det hjälper ej.
Är det något jag missar..
Se där ja...,fungerade direkt.Tack än en gång hek.
Försöker få till en loggning av min vattenmätare.Utgår från din pulsräknare,så får vi se hur det går.
Tänkte även simulera elförbrukningen på VVB,
Jag vet att den drar 3kw när termostaten är till.Termostaten får dra ett relä som kopplas till ProMinin.
"Power arithmetic" fixar resten.
Kanske inte helt exakt men man får ett hum om vad varmvattnet drar.
Försöker få till en loggning av min vattenmätare.Utgår från din pulsräknare,så får vi se hur det går.
Tänkte även simulera elförbrukningen på VVB,
Jag vet att den drar 3kw när termostaten är till.Termostaten får dra ett relä som kopplas till ProMinin.
"Power arithmetic" fixar resten.
Kanske inte helt exakt men man får ett hum om vad varmvattnet drar.
@tkortell
>Undrar om du inte borde beställa sådana 5VDC och 12VDC transformatorer som du behöver från AliExpress.com.
>Blir nog mycket enklare och fungerar garanterat. Kanske någon krona dyrare.
Är inte riktigt med, vilka du syftar på, kan du skicka en länk till Aliexpress på vilka du menar?
>Undrar om du inte borde beställa sådana 5VDC och 12VDC transformatorer som du behöver från AliExpress.com.
>Blir nog mycket enklare och fungerar garanterat. Kanske någon krona dyrare.
Är inte riktigt med, vilka du syftar på, kan du skicka en länk till Aliexpress på vilka du menar?
Skulle gärna söka upp transformatorer åt dig men nu vet ju inte jag vad du ska ha dom till, så då vet jag heller inte hur mycket ström dom behöver klara av att leverera. Men om du berättar lite mer vad du har planerat så hjälper jag gärna till.zuper skrev:
Jag vet varken in eller ut snart. Det verkar fungera för alla som nu testat detta med att smälla in sina Arduinos till Veran men jag kan inte få någon ordning hur jag än gör.
Till att börja med så fungerade det inte med min dator, en relativt ny med W7 64-bit. Nåja, det löste sig genom att jag tog en gammal avdankad lenovo med Win XP så det är nu OK.
Laddade arduinon med ArduinoGateway programmet utan problem och började att se ljuset i tunneln.
När jag sen laddade in Arduino pluginen i min Vera så får jag bara Lua Startup Failed på devicen och uppe i startfönstret står det bara Arduino Gateway Plugin [85] Running Lua Startup. Detta står kvar i flera dagar.
Jag tänkte att det kanske var på grund av att jag inte hade pluggat i arduinon i veran som ställde till med problemet, sagt och gjort, i med den för att sedan gå in och ställa in seriekommunikationen. Det står då bara där att jag inte har någon enhet tillgänglig på och att jag ska reloada luup. Gisa om jag har gjort det?!?
Har någon något bra förslag innan arduinosarna hamnar på blocket? :banghead:
//Emil
Till att börja med så fungerade det inte med min dator, en relativt ny med W7 64-bit. Nåja, det löste sig genom att jag tog en gammal avdankad lenovo med Win XP så det är nu OK.
Laddade arduinon med ArduinoGateway programmet utan problem och började att se ljuset i tunneln.
När jag sen laddade in Arduino pluginen i min Vera så får jag bara Lua Startup Failed på devicen och uppe i startfönstret står det bara Arduino Gateway Plugin [85] Running Lua Startup. Detta står kvar i flera dagar.
Jag tänkte att det kanske var på grund av att jag inte hade pluggat i arduinon i veran som ställde till med problemet, sagt och gjort, i med den för att sedan gå in och ställa in seriekommunikationen. Det står då bara där att jag inte har någon enhet tillgänglig på och att jag ska reloada luup. Gisa om jag har gjort det?!?
Har någon något bra förslag innan arduinosarna hamnar på blocket? :banghead:
//Emil
@swooch
Du kan ju inte ge upp så lätt. Ladda upp alla vera plugin filer en gång till. Sätt i arduinon i usb-porten och starta om veran (inte bara reload) genom Setup->Net Wifi->Reboot. Nu bör den dyka upp under Apps->Develop App->Serial Port Configuration. Följ instruktionen på wikin.
Om den inte dyker upp.... Kör du verkligen Arduino Nano? Var får du på serial output:en när du har arduinon inpluggad till datorn?
Du kan ju inte ge upp så lätt. Ladda upp alla vera plugin filer en gång till. Sätt i arduinon i usb-porten och starta om veran (inte bara reload) genom Setup->Net Wifi->Reboot. Nu bör den dyka upp under Apps->Develop App->Serial Port Configuration. Följ instruktionen på wikin.
Om den inte dyker upp.... Kör du verkligen Arduino Nano? Var får du på serial output:en när du har arduinon inpluggad till datorn?
Nä, jag är inte känd för att ge upp lätt. Men det kändes bra för stunden att gorma lite. Jag ska ladda några bärs och göra en sittning ikväll, så får vi se om det inte kommer igång.
Jag anar att jag har något problem med veran också då den idag är kraftigt seg och beter sig konstigt. T.ex så tar det ibland 2min från att jag släcker en lampa tills den fysiskt släcks. Kanske kan vara nåt på gång där som ställer till det allmänt?
Nåja, friskt knappat, hälften fungerar.
/Emil
Jag anar att jag har något problem med veran också då den idag är kraftigt seg och beter sig konstigt. T.ex så tar det ibland 2min från att jag släcker en lampa tills den fysiskt släcks. Kanske kan vara nåt på gång där som ställer till det allmänt?
Nåja, friskt knappat, hälften fungerar.
/Emil
Fick idag tummen ur och fixade in gateway'en i en låda samt nytt radio-kort med extern antenn.
Nästa steg blir att uppgradera till 1.3 och sen börja med en sensor för elmätaren och 2 st tempmätare.
@hek
Rekommenderar du Beta1 eller git master för 1.3?
Nästa steg blir att uppgradera till 1.3 och sen börja med en sensor för elmätaren och 2 st tempmätare.
@hek
Rekommenderar du Beta1 eller git master för 1.3?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder