Har den senaste versionen i gw och rätt rad är aktiv/bortkommenterad...

Ska testa att koppla ihop med knapp och led, men hinner nog inte förrän i helgen, om någon inte har nån annan lösning ;-)

Tack @hek för all hjälp så långt...

Tjohoo..!
Det fungerade.. Ändrade inclution time till 10 och startade om inkluderingsläget och sensorn massor gånger.. Helt plötsligt hittade den 1 enhet...!!!!

Nu blir det till att bygga sensorer, tyvärr har jag inte fått usb-grejen till mina mini så jag kan inte få in nån programvara i dem :(

Redigerat:
Hej, har letat igenom tråden men kan inte finna svar på två frågor som jag har. 1: hur driver man aurduinon nano eller pro? Batteri? Och fråga 2 är om någon vet något universalskal att ha sensorerna i? Som tål att vara ute och skyddar sensorn. Billigt men bra tack.

1. Har inte hunnit prova så mycket batteridrift. Men det lutar åt att köpa mig några 3.7V LiPo, step-up up (till 5V) och eventuellt laddarmodul när jag väl får tid. Nedan är bara exempel efter en snabbsökning. obs! Ej testat:

http://www.aliexpress.com/item/Hot-...ter-Step-Up-Boost-Module-Free/1359972360.html

http://www.aliexpress.com/item/5-pc...108-S105G-RC-Helicopter-Spare/1458918998.html

http://www.aliexpress.com/item/TP40...Y-Mini-USB-Port-Free-shipping/1084643386.html

Någon vänlig själ vet säker bättre och kan tipsa om hur man gör detta mer optimalt!

Annars kör jag bara nätdrift. Då räcker det ju att slakta/klippa sladden på nån gammal mobilladdare (eller annan wall-wart). Dom ger ofta 5v ut.

2. Har fortfarande inte monterat/byggt ihop mina ute-rörelsedeckare (hade tänkt en vanlig ute-dosa. Se bild tidigare i tråden). Vill gärna få både batteridrift och nätspänning på dessa då jag klipper strömmen till ute-transformatorerna dagtid. Så jag tänkte att dom laddas under kvällen och går på batteri dagtid (skall även rapportera temp/hum). 3D utskrifter blir nog inte särdeles vattentätt.

Hur är det med kylan då?
Klarar en arduino 20 minusgrader?

Arduinon borde ju klara det (om det inte blir massa kondens). Värre är det ju med batterier. Dom lär ju inte må så bra i -20.

Resistens mot kondens kan man ju alltid försöka förbättra med skyddslack på korten. Vanliga litium batterier klarar kylan ganska bra, vet inte hur det är med laddningsbara batterier.

Redigerat:
  • Gilla
pb76 och 3 till
  • Laddar…
Härligt hek, hade planer på att investera i en z-wave version av ovanstående mojäng men din lösning låter mycket billigare och roligare.

Jo. Om någon hittar en mer lättmonterad [på elmätaren] ljussensor på Aliexpress kan ni väl hojta till.

Jo, den ser onekligen betydligt smidigare ut att montera! Tack.

Min bror Johan har skapat en koppling till KNX för mitt bibliotek. Så nu kan man även få in billig sensordata i sitt KNX-hus!

Saxxat från knxforum:
Så nu finns lite lua-kod som sköter integrationen emellan sensor-nätverket (som Henrik skrivit) och ett KNX-nätverk via en linknx-server.

Källkoden (har licens GPL v2) och kan hämtas här:

[länk] ... /KNXgw.lua

(du behöver även filen: [länk] ... rduino.lua )

För att köra programmet måste man:

1) Ha en linknx-server körandes på någon maskin (ip-nummer och port-nummer konfigureras i KNXgw.lua)
2) Ha lua och luars232 installerat på maskinen: Om du kör raspberry pi eller ngn annan debian-baserad linux, kan du installera det med: sudo apt-get install luarocks; sudo luarocks install luars232
3) Du måste även skapa en fil som heter: KNXgw.cfg och innehåller en del konfiguration över vilka objektId och KNX-adresser som skall användas (om en sensor är ansluten finns även mer information här, mer dokumentation finns i filen KNXgw.lua)
4) Du måste ansluta en arduino (nano) som agerar Gateway i sensornätverket i en USB-port. Du skall även ha installerat ArduinoGateway.ino-sketchen på den, enligt Henriks instruktioner.

Sedan är det bara att stå en katalog ovanför och starta med:
sudo lua -l luars232 -l Vera/L_Arduino KNX/KNXgw.lua

(Har hittils prövat rörersedetektor, temperaturmätare och fuktighetsmätare)

//mvh: Johan

hek skrev:
Hej,

Har nu lagt till kod för en puls-sensor som kan användas till att mäta husets totala elförbrukning genom att montera en liten ljussensor på husets elmätare. Den har två lägen som beskrivs på wikin:

[länk]
Försökte skicka över sketchen till Arduino Mini Pro som jag än så länge bara testar med. Men får kompileringsfel.

Felmeddelande:
error: call of overloaded 'sendVariable(int, variableType, volatile long unsigned int&)' is ambiguous
Stannar på rad:
gw.sendVariable(CHILD_ID, V_WATT, watt); // Send watt value to gw
Är det något jag missat?
Något library jag behöver som jag inte har sedan tidigare eller något som behöver uppdateras i de Libraries jag har?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.