pb76 skrev:
Fick låna ett par wireless-moduler av pixipixiL och tänkte leka igår. Men nu hittar inte Arduino-programvaran längre min USB. Jag gissar att det har med Mavericks-uppdateringen att göra.
Är det någon som har uppgraderat till Mavericks och fått det att fungera? Även efter installation av FTDIUSBSerialDriver så dyker ingen USB upp i Arduino-programvaran.
Jag uppgraderar min till mavericks å jag har inga problem. Å det funkar

• Gilla
pb76
  • Laddar…
Hmm... ok.. då kanske man vågar ändå.. mystiskt.

• Gilla
Hoffan
  • Laddar…
Nu har jag också beställt ett kit från aliexpress. Kul att bygga eget! Jag kör domoticz på en raspberry med en RFXCOM till mina nexabrytare. Jag funderar fortfarande på om jag vill ha en veralite eller razberry när jag tar steget mot zwave. Jag inser att sensorerna redan funkar mot vera... undrar hur svårt det är att få in dom i domoticz?

Både wannabe och min brorsa labbar med en klient för rasberry (som tar emot datan från arduino-gatewayen). Huruvida det går att koppla in nya grejer i domotic vet jag tyvärr inte...

Jag får ställa mig i skämshörnan :surprised:
Det var jag som hade kopplat in wireless-modulen fel.
Efter att jag tagit bort alla kopplingar till Arduinon, så fungerar det även i Mavericks.
Satte mig sedan i lugn och ro (med en god öl som sällskap) och kopplade in wireless-modulen på nytt. Så nu lirar det. Tyvärr är jag inte hemma och kan testa att allt fungerar i kommunikationen Arduino-Gateway och sensor. Men nu börjar jag komma nära :)

• Gilla
hek
  • Laddar…
Nu har grejerna börjat vakna. Har nu fått ihop gateway (ska förhoppningsvis kopplas in i Veran ikväll). Satt igår sen kväll och började koppla ihop en Soil Sensor. Men gick bet när jag skulle koppla in både Soil Sensor och Wireless-module på strömmen. Jag har bara en pin ut från min Funduino Mini Pro som levererar ström ut.
Någon som har ett tips på hur man enklast kopplar in en eller flera moduler till sin Arduino?

När jag testar har jag bara tryckt ihop sladdarna med lite våld. Annars får du löda.

koppla.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pb76
  • Laddar…
Screenshot 2013-11-10 17.42.35.png
Hey Presto!
Dock är det en SoilSensor. Så något stämmer inte, eller hur?
Men de kommunicerar iaf :)
Får kanske försöka att koppla på en temperaturmodul på Arduinon istället.

En fråga kring strömförsörjning på Arduino Nano och Pro Mini (5V varianten)
Det finns ju lite olika möjligheter till strömförsörjning men de delar på möjligheten att köra regulated (stabiliserad) 5V så det kan ju vara käckt i och med att jag har båda modellerna.
Kollade på Aliexpress efter lämplig adapter AC 230V => DC 5V och det är lite snårigt :)

Har ni hittat någon bra strömförsörjning?

http://www.aliexpress.com/item/Free...Power-Supply-3-5mm-1-35mm-Tip/1056319440.html

pb76 skrev:
[bild]
Hey Presto!
Dock är det en SoilSensor. Så något stämmer inte, eller hur?
Men de kommunicerar iaf :)
Får kanske försöka att koppla på en temperaturmodul på Arduinon istället.
Ser helt rätt ut. Finns ju ingen "soil sensor" i veran. Så jag använde en vanlig security sensor för att representera den.

• Gilla
pb76
  • Laddar…
hek skrev:
Ser helt rätt ut. Finns ju ingen "soil sensor" i veran. Så jag använde en vanlig security sensor för att representera den.
Ok.

I Arduinon, Serial Monitor. Så får jag detta:
"Relaying message back to gateway.Sending message: from=1, to=0, childId=0, mtype=1, type=16, crc=163, payload='1', sent via 0
Sen"

payload = 0 när jag tar upp den ur glaset och 1 när den ligger i vattnet.
Men ingen reaktion i Veran. Trodde Arm och Bypass skulle ändra sig, men jag kanske är ute och cyklar?

Redigerat 20:05,

och där vaknade Veran. Nu reagerar den direkt i Veran när jag tar ur sensorn ur vattenglaset.

Hek, det finns inte ord hur coolt detta är :)

Redigerat:
jocke4u skrev:
Har ni hittat någon bra strömförsörjning?

[länk]
Jag hade ett batteripack hemma. Ett där man stoppar i 4st AA batterier. Ut från den fanns sedan en USB. Den var tänkt att kunna nödladda mobilen med. Men det har jag aldrig försökt.
Men den fungerade fint att köra min Arduino på. Så flera sådana letar jag nu efter, då många av mina sensorer inte kommer ha närhet till vägguttag.

Kul att det funkar @pb76 och visst är det häftigt!

Har under kvällen installerat Mavericks på min dator och allt verkar fungera som vanligt (var dock tvungen att installera om java). Provat att ladda arduino uno och pro mini utan problem.

Tänkte leka lite med min 433Mhz receiver/sender ikväll. Vore kul om man kunde ta emot temperaturer och grejs och styra el-cheapo nexa saker (utan att behöva köpa en dyr rfxtrx pryl).

Jag inhandlade dessa:
http://www.aliexpress.com/item/Free...tter-and-receiver-link-kit-for/949044654.html

433.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pb76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.