249 125 läst · 84 svar
249k läst
84 svar
Bygga dörr som inte slår sig?
Har använt mig av Byggarens råd och byggt fyra slagportar.
Spårad plywood på utsidan och masonit på insidan. Cellplastisolering.
Genom att använda plywooden som vinkel underlättades så att portarna blev rak och har inte vidat någon tendens att slå sig.
Spårad plywood på utsidan och masonit på insidan. Cellplastisolering.
Genom att använda plywooden som vinkel underlättades så att portarna blev rak och har inte vidat någon tendens att slå sig.
Om jag ska bygga en innerdörr och ha som skjutdörr hur bygger jag något massivt och ljuddämpat?
Dörren ska bara vara 40mm tjock.
Låt säga att jag tar regelvirket 28x70 för själva ramen och sedan 6mm plywood på varje sida så det blir en helt slät dörr.
Vanlig isolering i tomma utrymmet. Blir det en stadig och bra skjutdörr att ha inne?
Dörren ska bara vara 40mm tjock.
Låt säga att jag tar regelvirket 28x70 för själva ramen och sedan 6mm plywood på varje sida så det blir en helt slät dörr.
Vanlig isolering i tomma utrymmet. Blir det en stadig och bra skjutdörr att ha inne?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hum.... masonit är ju inte så väldigt stabilt så det blir inte så väldigt bra ljuddämpning.
Nu vet jag inte hur mycket dämpning det måste vara, men annars så är det ju ett vanligt sätt på hur innerdörrar brukar vara uppbyggda... Höga frekvenser dämpar det ju...
Nu vet jag inte hur mycket dämpning det måste vara, men annars så är det ju ett vanligt sätt på hur innerdörrar brukar vara uppbyggda... Höga frekvenser dämpar det ju...
Byggaren är helt fantastisk med sina utförliga beskrivningar! Stort tack Byggaren!
Jag undrar över en sak.
Kan man applicera exakt samma tillvägagångsätt och samma material om man skall bygga höga dörrblad med fönster samt spegel nertill? Just med tanke på att "hålet" där fönstret skall sitta försvagar hela konstruktionen.
Med höga dörrblad menar jag ca. 244-245 cm högt, och ca. 72 cm brett. Och det är meningen att de skall vara innerdörrar så de får inte bli för tjocka. Högst 5 cm tjockt får det vara.
Här är en skiss:
Jag undrar över en sak.
Kan man applicera exakt samma tillvägagångsätt och samma material om man skall bygga höga dörrblad med fönster samt spegel nertill? Just med tanke på att "hålet" där fönstret skall sitta försvagar hela konstruktionen.
Med höga dörrblad menar jag ca. 244-245 cm högt, och ca. 72 cm brett. Och det är meningen att de skall vara innerdörrar så de får inte bli för tjocka. Högst 5 cm tjockt får det vara.
Här är en skiss:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Verkligen ingen som har känner till om man kan applicera ovan, av Byggaren, nämnda teknik på stora dörrblad med glas enl. ritning i föregående inlägg?
Tänkte att jag skulle höra mig för innan jag ger mig på projektet så jag slipper misslykas med icke tillämplig teknik
Tänkte att jag skulle höra mig för innan jag ger mig på projektet så jag slipper misslykas med icke tillämplig teknik
Hej,Martin_B skrev:
Hur gick det med innerdörren? Intresserad av resultatet och om du fick till det med överdelen i glas...
Jag tänker göra fönster till ett hus vi ska bygga. Är det lämpligt att använda samma teknik (klyvning och vändlimning) när man gör fönsterkarmar eller är det överkurs? Vilken fuktkvot är lämplig vid fönstertillverkning?
Varför vändlimmar man inte bara utan vänder även runt virket tvärs träets växtriktning dvs störtningen? Blir inte klok på varför det skulle vara bra? Någon erfaren möbelsnickare som har svaret?
Svaren i tråden http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/209664-vandlimning-antal-vandningar-att-bast-motsta-att-en-ram-slar-sig.html konstaterar att desto fler limningar är bättre men jag är mest nyfiken på när störtning kan vara lämpligt.
Svaren i tråden http://www.byggahus.se/forum/fonster-dorrar/209664-vandlimning-antal-vandningar-att-bast-motsta-att-en-ram-slar-sig.html konstaterar att desto fler limningar är bättre men jag är mest nyfiken på när störtning kan vara lämpligt.
Intressant fråga. Jag har byggt enligt byggarens beskrivning och är väldigt nöjd. Ska nu bygga ytterdörrar och det hade varit trevligt att kunna använda remsor av plyfa istället så jag är också intresserad av att höra om någon provat det.vagabondo skrev:
Limträ kan defit vit slå sig, speciellt om du sågar/hyvlar upp det. Dessutom brukar det vara tillverkat av mindre bra virke, kanske inte så kul för dörrtillverkning, lite beroende på vad det är för dörr såklart.Saxpy skrev:
Det minska eventuellt spänning även i längsled, i tanken en god sak. Med det sagt råkar man då ofta ut för att halva biten ger utslag vid hyvling och andra halvan (som ligger åt rätt håll) blir bra.Solvskaftet skrev:Varför vändlimmar man inte bara utan vänder även runt virket tvärs träets växtriktning dvs störtningen? Blir inte klok på varför det skulle vara bra? Någon erfaren möbelsnickare som har svaret?
Svaren i tråden [länk] konstaterar att desto fler limningar är bättre men jag är mest nyfiken på när störtning kan vara lämpligt.
Det är nog definitivt bättre att använda stavlimmade hyllplan i så fall, då det ju är såpass smala bitar som används, att även om man klyver ner det i smalare bitar så blir det ju oftast minst en limfog kvar.
Klyver man upp en limträbalk som är 90mm bred exempelvis, i 40mm smala bitar ja, då får man ju hela 90x40 reglar av det ...så vida man inte klyver så man får limfogen mitt i. Men oavsett så låter det bökigt. Som Daniel_N skriver så är det nog ingen bra idé, då det är för stora bitar som används till limträbalkar.
Klyver man upp en limträbalk som är 90mm bred exempelvis, i 40mm smala bitar ja, då får man ju hela 90x40 reglar av det ...så vida man inte klyver så man får limfogen mitt i. Men oavsett så låter det bökigt. Som Daniel_N skriver så är det nog ingen bra idé, då det är för stora bitar som används till limträbalkar.