I
halvproffset skrev:
Har läst och begrunnat detta grundliga inlägg och tänker troligtvis bygga en dörr till frigebodens grovförrådsdel med byggarens spec. Funderar dock lite på hur jag gör en vettig karm och hur man gör med gångjärn och hur stort mellanrum som behövs mellan dörr och karm för att den ska gå att öppna

En karm kan du göra på många olika vis, alltifrån det enklaste (en hyvlad planka + en hyvlad list som anslag) till det lite jobbigare (en tjockare planka med urtag för anslag genom fräsning eller sågning från två håll).

Gångjärnen bör vara tre till antalet (så att de klarar vertikal kraft = dörrbladets tyngd) och sättas med det övre cirka 20 cm från ök dörrbladets överkant, det andra cirka 20-30 cm under det (så att båda dessa klarar det moment som uppstår av att dörrbladet vill vrida sig utåt eftersom tyngdpukten ligger i diagonalernas korsningspunkt) och det tredje cirka 20 cm från dörrbladets nederkant.

För att sen kunna stänga och öppna dörren tar du av en bit på dörrbladets framkant i insidan som motsvarar svängningsradiens inverkan på bågen. Det brukar bli några millimeter max. Därtill max 3mm mindre bredd på dörrbladet än på innermått dörrfals.
_____________________
Byggaren
 
  • Gilla
Cpt-Keso och 1 till
  • Laddar…
Hej

Jag behöver skaffa en skjut-dörr som är ca 220 hög och 140 cm bred.
Den kommer sällan att vara stängd men behövs för att skärma av hallen mot vardagsrummet vid kall väderlek och festliga tillfällen.
Tyvärr så kan jag inte ändra måtten. Det finns inga andra väggar att köra in den i.

Fundera på att slöjda själv. Har bra tillgång till verktyg och är händig.
Har tyvärr (ännu) bara gjort en slät MDF skjutdörr som funkar bara bra.

Funderar på att bygga en spegeldörr med 2 omgångar speglar (pga bredden).
Funderar på att använda en MFD i mitten, över hela ytan och montera fackverket lika på båda sidorna. Speglarna tänkte jag fräsa i tunn MDF och limma på innan fackverket sätts på plats.

Är orolig att dörren slår sig om jag bara snickrar i homogent trä.
Funderar även på att förstärka med stål längs kanterna typ plattjärn eller T-järn.
Beijers har en proffsavdelning med 'snickartorrt virke'
Hoppas att det duger.


Tacksam för tips.

Mvh

Peter
 
GSM-Peter skrev:
Hej

Jag behöver skaffa en skjut-dörr som är ca 220 hög och 140 cm bred.
Den kommer sällan att vara stängd men behövs för att skärma av hallen mot vardagsrummet vid kall väderlek och festliga tillfällen.
Tyvärr så kan jag inte ändra måtten. Det finns inga andra väggar att köra in den i.

Fundera på att slöjda själv. Har bra tillgång till verktyg och är händig.
Har tyvärr (ännu) bara gjort en slät MDF skjutdörr som funkar bara bra.

Funderar på att bygga en spegeldörr med 2 omgångar speglar (pga bredden).
Funderar på att använda en MFD i mitten, över hela ytan och montera fackverket lika på båda sidorna. Speglarna tänkte jag fräsa i tunn MDF och limma på innan fackverket sätts på plats.

Är orolig att dörren slår sig om jag bara snickrar i homogent trä.
Funderar även på att förstärka med stål längs kanterna typ plattjärn eller T-järn.
Beijers har en proffsavdelning med 'snickartorrt virke'
Hoppas att det duger.


Tacksam för tips.

Mvh

Peter
Är du inte sugen på att snickra en ram och sen två speglar (ej fastlimmade utan lösa) i riktigt trä? Kunde nog bli ett trevligt projekt.
 
Hej Daniel

Jodå, det kan var ett kul projekt att bygga helt i homogent virke.
Dock så vet jag inte vad som blir bäst. Är orolig att den slår sig, speciellt då den blir stor.
Lösa speglar kan gå bra då jag inte behöver diagonalstyrkan (överkantshängd skjutdörr).
Vi får se, Dörren behöver inte göras klar förrens till sommaren.

Peter
 
imported_Byggaren skrev:
Förstår inte nriktigt hur du menar med att förskjuta en regelbredd. Kan du visa med en skiss?


Vitsen med att klyva, störta och vändlimma samma regel är att de spänningar som finns i virket blir lika stora när delarna är tagna ur samma bit. Det blir de inte om du tar två olika bitar och gör samma sak med, alltså inte rakt i långa loppet.
______________
Byggaren
Ursäkta ett sent svar. När jag skrev om halvt i halvt hade jag inte läst din beskrivning ordentligt. Jag hade i tanken klyvt reglarna till 21x70, dvs på andra ledden. Därav mitt förslag om halvt i halvt.
 
Hej
Frågan var : Förstår inte riktigt hur du menar med att förskjuta en regelbredd. Kan du visa med en skiss?

Svar: Ingen skiss just nu. Kommer förhoppningsvis med tiden. Lite tokigt beskrivet var det i alla fall. Försöker igen.

Vad jag menar är att en 135 cm bred dörr blir inte snygg om jag bara har tre speglar. Därav förslaget att jag bygger något som liknande två dörrar fast de sitter ihop.
Det blir då 6 speglar och förhoppningsvis lite vackrare (i helt öppet, helt stängt eller halvt stängt läge. Annars ser det tossigt ut)
Tanken var först att sätta dit en blind mittdelare (som om det fanns en öppning i mitten).
Min senaste tanke är att köpa 2 standard-dörrblad och limma ihop dem samt förstärka med en regel i under och en i överkant.
För att det skall bli harmoni får jag kapa bort lite i mitten först så att den ger ett smäckrare intryck.
Alla ideer motages varmt!

Godnatt för nu skall jag beställa nya kol till tvättmaskinen!

Mvh

Peter
 
Lyfter upp tråden med en fundering:
Skulle det funka med att skära ut remsor (t ex 70mm breda) ur 15mm K-plyfaskiva och limma ihop t ex 3st för att få vridstyva reglar för en dörr. Nån som provat?
 
Har nu byggt en dörr efter anvisningarna i tråden. Grymt stabil men sjukt tung. Fick använda traktorn för att hänga på den på gångjärnen.
Använde 45*90 reglar som klövs på mitten till ramen, 12mm vattenfast plywood till insidan (går inte att måla på och jag vill ju ha det snyggt på utsidan även om den bara ska va på ladan...), 45*45 reglar till "snepinnen" och för att fästa 22*100 plankorna på framsidan.
En extra regelbit som förstärkning där låskistan hamnade.
Fyllde ramen med isolering som var över efter badrumsrenoveringen och la sen på armerad plast (onödigt med armerat men det låg en rulle här...).
Karmen byggde jag på plats del för del av 45*90 reglar och 25*25 "pinnar" som oxå fanns i ladan.

Stort tack imported_Byggaren till för inspirationen och instruktionerna. Hade nog inte vågat mig att bygga en dörr annars. I vilket fall hade den garanterat inte blivit lika stabil.
XjwbioI0Dp1X9Rm2zb8Drg
Här är lite bilder som knäpptes under arbetet och när dörren kommit på plats.
DSC00222.JPG
DSC00223.JPG
DSC00225.JPG
DSC00226.JPG
DSC00229.JPG
DSC00230.JPG

Bonusbild på den "nya" (nån klåpare som inte kunde hantera den och trodde den var trasig...) klyvsågen, kanske inte ett under av kvalité men den är betydligt bättre än ingen klyvsåg alls...
DSC00232.JPG
XjwbioI0Dp1X9Rm2zb8Drg
 
Redigerat:
Inga tips på hur man bygger en innerdörr? På samma sätt fast med mindre dimensioner?
 
Skulle tro att det går lika bra att göra en innerdörr med klenare virke och tunnare skivor, typ masonit. Jag vet dock inte säkert eftersom jag inte är byggare (kör lastbil när konjunkturen tillåter det...) utan bara prövar mig fram och tänker "om man gör så här BORDE det funka". Sen läser jag mkt här och det hjälper ju en del...
Om du har tid och hyfsat med material "över" så är det ju bara att testa.

/Samuel
 
Ja masonit fungerar det har jag i min dörr.. men formplyfa står mot väder o vind bättre... Så jag rekommenderar nog att ta det.
 
Lysande tråd detta.
Har ni några synpunkter på att tillverka en ljudisolerande innerdörr till pannrummet där vi har en bullrande värmepump ståendes?
 
  • Gilla
Sara Skare
  • Laddar…
Ja vill man göra bullerdämpad så bör det nog vara tunga skivor på båda sidor om dörren och så lite reglar som möjligt som kopplar ihop sidorna ljudmässigt
sen fylla med tung dämpad isolering t.ex markskivor.


eller som det brukar se ut på gamla filmer.. en galon/skinn spännd över dörren fast spikad runt om och sen isolering bakom..
 
Vad andvänder man för virke till ramen på en slagport till ett garage?
Skall man vändlimma för att det inte skall slå sig?
Har sett någonstans att man sågar spår på yttersidan ( mot väggen).
Kan man använda tryckt virke till tröskeln?
Är ny på detta förträffliga forum.
 
Redigerat:
intruderbosse skrev:
Vad andvänder man för virke till ramen på en slagport till ett garage?
Skall man vändlimma för att det inte skall slå sig?
Har sett någonstans att man sågar spår på yttersidan ( mot väggen).
Kan man använda tryckt virke till tröskeln?
Är ny på detta förträffliga forum.
Välkommen till forumet.
Det går att använda vanliga reglar. Förslagsvis 45*95. Vändlimmade bör de vara.
Spår på yttersidan? Hänger inte med vad du menar. Inte falsen då?
Tyckt virke är nog inte att rekommendera, ser heller ingen fördel med att använda det.
Det skall väl målas oavsett?

BIfogar en bild på mina dörrar. Inte slagportar men 14*19.
 
  • IMG_1271.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1267.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Damaja och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.