Fjällstugan har ett lite annex som nuvarande ägare använder som förråd. Tidigare verkar rummet innanför fönstret använts som extra gästhus.
Kan detta utrymme konverteras till bastu? Och i så fall hur?
Ventilation?
Trätyp?
Vatten på golv - ut hur?
Uppskattad kostnad?
Är det fördel att ha elbastu eller vedeldad?
Huset har vad jag vet inte el i dagsläget men huvudlusen ligger bara 20 meter bort.
Eller bättre sätta upp en ny oisolerad friggebod och bygga bastu i med golvglipor som vertikal ventilation där vatten kan rinna ut?
Kan detta utrymme konverteras till bastu? Och i så fall hur?
Ventilation?
Trätyp?
Vatten på golv - ut hur?
Uppskattad kostnad?
Är det fördel att ha elbastu eller vedeldad?
Huset har vad jag vet inte el i dagsläget men huvudlusen ligger bara 20 meter bort.
Eller bättre sätta upp en ny oisolerad friggebod och bygga bastu i med golvglipor som vertikal ventilation där vatten kan rinna ut?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 950 inlägg
Jag skulle nog bygga nytt då det ser ut att vara för lågt i tak för att få till två vettiga lavar. Och så är ju en extra bod aldrig fel, vare sig det är som skidförvaring/vallabod, sommargäststuga eller något annat.
För egen del föredrar jag vedeldad bastu och har man inget annat skäl att dra fram el skulle jag se det som ett givet val att köra med ved.
För egen del föredrar jag vedeldad bastu och har man inget annat skäl att dra fram el skulle jag se det som ett givet val att köra med ved.
Jag skulle då vänta med mina funderingar gällande ombyggnad tills du vet förutsättningarna.Pippis hus skrev:
Du kan under tiden kolla på olika friggebodar som du får komplettera med det som behövs för en bastu som lavar, etc,
Även jämföra om du vill ha vedledat med skorsten eller el och gräva, vad det innebär.
Och sedan finns det färdiga bastuhus vad de kostar.
Tack!A AndersS skrev:Jag skulle då vänta med mina funderingar gällande ombyggnad tills du vet förutsättningarna.
Du kan under tiden kolla på olika friggebodar som du får komplettera med det som behövs för en bastu som lavar, etc,
Även jämföra om du vill ha vedledat med skorsten eller el och gräva, vad det innebär.
Och sedan finns det färdiga bastuhus vad de kostar.
Bra synpunkt. Det är tre dörrar så tänkt bastu i den delen som är fönster. Vedförråd bakom/bredvid. Skidförråd till höger. Större än det ser ut.Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle nog bygga nytt då det ser ut att vara för lågt i tak för att få till två vettiga lavar. Och så är ju en extra bod aldrig fel, vare sig det är som skidförvaring/vallabod, sommargäststuga eller något annat.
Klicka här för att svara