11 284 läst · 133 svar
11k läst
133 svar
Bus eller godis?
Nu vet jag inte hur det är nere hos dig men här uppe så är det barn som inte är så språkkunniga än så att dom har kontakter ute i omvärlden om dom ens förstår hur man sköter en internationell chat som springer runt så inte tror jag att det har något med den saken att göra, det är liksom inte tonåringar som i USA som "leker".Nimajneb skrev:Grejen är väl att barnen i detta årtusende inte har den starka lokala tillhörigheten. Idag så har ungarna vänner över hela världen som dom dagligen håller kontakt med och då är det klart att dom påverkas av andra kulturer.
Ska vi vara krassa så är ju dom mest uppskattade helgdagarna kopplade till att det är full fart på handeln...
Tänk jul, nyår, påsk o midsommar.
Vidare, får jag välja ramadan eller Halloween så väljer jag lite bus o godis alla dagar.
Visst är högtiderna kopplade till handeln men det finns två tillfällen som handeln mer eller mindre tryckt ner i halsen på oss genom att amerikanisera det och det är ju Valentines day och då halloween. Alla hjärtans dag har vi ju länge nyttjat genom att ge något kärleksfullt till någon men nu ska det ju vara så amerikaniserat och allt ska vara som i filmerna, lika så halloween, det skiljer sig ju markant mot våran tradionella alla helgona. Ramadan firas ju av troende som tagit med sig den kulturen hit och hur många "helsvenskar" firar det? hur många anglosaxiska invandrare har vi här i jämförelse som fått oss att fira helloween på det sättet?
Fråga barnen om de vet varför vi firar påsk och sen vad halloween är för något.....sen kan vi ju dra slutsatsen om det är något nödvändigt att engagera sig i.
Jag måste fråga....är det någon som uttryckligen visar ett "hat" mot barn eller tolkar du alla inlägg mot halloweenfirande och/eller annat otyg som barn kan ta sig för som barnhatande?BigGitt skrev:
Själv har jag två och jag uppmuntrar dom inte till att gå ut och tigga saker. Nu är dom egentligen för små ändå men när åldern kommer för att springa runt som påskkärring så ska dom vara på det klara att dom har ett ritat påskkort att lämna också samt att halloween kan man visst fira med maskerad eller liknande men något bus eller godis är det inte tal om för det är rent tiggeri med hämndaktion om man inget får.
Jag tänker då inte uppfostra mina barn till tiggeri eller en eventuell kunskap om att får man inget så gör man något busigt/elakt/dumt tillbaka. Då vi inte är inrotade i just denna tradition så förstår våra barn helt enkelt inte vad halloween är och vad betydelsen av det är heller, så....
Påskkärringarna är ju en annan sak, dom ger något för att önska glad påsk och då kan dom vara värda att få något tillbaka.
Redigerat:
Jag förstår inte alla negativa inlägg (även om de flesta är ironiska)? Är det så hemskt att bjuda grannbarnen på godis några gånger per år? För oss är det ett trevlig inslag i det höstmörka och kalla Sverige. Ser redan fram emot påsk med alla påskkärringar som springer runt och får godis.d^_^b
För att reta några ytterligare kan jag säga att vi mer än gärna köper allt som barn kommer förbi och försöker sälja till oss. Jag uppskattar att barn "jobbar" för att tjäna lite pengar och köper gärna strumpor, lotter, rabatthäften, matbröd, jultidningar o s v för att uppmuntra dem. Vuxna dörrknackare köper jag dock aldrig en endaste sak av då jag tycker att de ska ge f-n i att besöka mig i hemmet om jag inte bjudit in dem.:@
Slutligen - nej jag lämnar inte ut vår adress så att alla kan skicka sina säljande barn till oss
/K
För att reta några ytterligare kan jag säga att vi mer än gärna köper allt som barn kommer förbi och försöker sälja till oss. Jag uppskattar att barn "jobbar" för att tjäna lite pengar och köper gärna strumpor, lotter, rabatthäften, matbröd, jultidningar o s v för att uppmuntra dem. Vuxna dörrknackare köper jag dock aldrig en endaste sak av då jag tycker att de ska ge f-n i att besöka mig i hemmet om jag inte bjudit in dem.:@
Slutligen - nej jag lämnar inte ut vår adress så att alla kan skicka sina säljande barn till oss
/K
Men du ser inte skillnaden mellan att arbeta för att tjäna pengar till sig själv och/eller föreningar (typ jultidningar, strumpor, lotter osv) samt att tex lämna en egen ritad liten teckning med en glad påsk hälsning i utbyte mot godis eller en liten peng mot att bara tigga godis och i det fall dom inte får något så hittar man på något jäkelskap? Sen på köpet en högtid som handlarna prackat på oss för egen vinning.....jag skulle kunna köra ett föredrag om halloween, dess Irländska ursprung osv men det står enkelt och kortfattat på wikipedia och jämför gärna med påskkärringar den som vill det (om någon nu tycker att det är typ samma sak).Krille4 skrev:Jag förstår inte alla negativa inlägg (även om de flesta är ironiska)? Är det så hemskt att bjuda grannbarnen på godis några gånger per år? För oss är det ett trevlig inslag i det höstmörka och kalla Sverige. Ser redan fram emot påsk med alla påskkärringar som springer runt och får godis.d^_^b
/K
Du driver med mig va?:S Jag väljer att tolka det som att du driver med mig eftersom jag är på bra humör då vi fått besök av väluppfostrade, glada och utklädda barn som fick godis av ossGlufsglufs skrev:Men du ser inte skillnaden mellan att arbeta för att tjäna pengar till sig själv och/eller föreningar (typ jultidningar, strumpor, lotter osv) samt att tex lämna en egen ritad liten teckning med en glad påsk hälsning i utbyte mot godis eller en liten peng mot att bara tigga godis och i det fall dom inte får något så hittar man på något jäkelskap? Sen på köpet en högtid som handlarna prackat på oss för egen vinning.....jag skulle kunna köra ett föredrag om halloween, dess Irländska ursprung osv men det står enkelt och kortfattat på wikipedia och jämför gärna med påskkärringar den som vill det (om någon nu tycker att det är typ samma sak).
För det kan väl inte vara någon som på allvar tycker att det är så hemskt att utklädda barn en gång om året springer omkring och får godis?
/Krille
Att barnen är utklädda eller sysselsätter sig med något de tycker är kul säger jag inget om men tiggeriet är det jag iaf inte vill att mina barn ska börja med och därmed stöder jag heller inte andras barn. Jag ger gärna bort godis eller köper saker av barn men inte under "hotet" att de ska göra nått jäkelskap om de inte får något utan om dom tex till påsk kämpat med att göra fina påskkort eller liknande som man får så är det en helt annan sak. Ser du skillnaden?Krille4 skrev:Du driver med mig va?:S Jag väljer att tolka det som att du driver med mig eftersom jag är på bra humör då vi fått besök av väluppfostrade, glada och utklädda barn som fick godis av oss
För det kan väl inte vara någon som på allvar tycker att det är så hemskt att utklädda barn en gång om året springer omkring och får godis?
/Krille
Men, om det nu finns folk i detta land som till den mildra grad vill stödja ett påfund som till 90% drivs av handeln istället för barns egna fantasier och lokala/nationella traditioner så får man ju bara respektera det. jag personligen kommer då inte stödja mina barn i att tigga saker, jag försöker fostra dom till att åtgärder ger resultat, att man får betalt för mödan osv.
Men det betyder inte att jag är otrevlig mot barn som kommer och tigger utan jag förklarar bara att jag har inget godis och vill heller inte ha något bus.
Så....bara för att man är emot en anglosaxisk (keltisk) tradition som inte har något med sverige att göra samt inte ens i närheten av någon tradition vi har här och i ett utförande vi lärt oss genom amerikanske filmer samt att man som filosofi inte vill att barnen ska tigga åt sig pengar/godis/saker utan motprestation så tycker man inte om barn eller?BigGitt skrev:
Om det nu är på det viset att du drar den slutsatsen av allas kommentarer i denna tråden så tror jag att det säger mer om dig än de som har något emot halloween eller liknande.
Självklart förstår jag vad du menar och hade jag egna barn skulle jag nog antagligen låta dem gå och dela ut godis till halloween eller påsk precis som mina föräldrar lärde mig att göra.Glufsglufs skrev:Att barnen är utklädda eller sysselsätter sig med något de tycker är kul säger jag inget om men tiggeriet är det jag iaf inte vill att mina barn ska börja med och därmed stöder jag heller inte andras barn. Jag ger gärna bort godis eller köper saker av barn men inte under "hotet" att de ska göra nått jäkelskap om de inte får något utan om dom tex till påsk kämpat med att göra fina påskkort eller liknande som man får så är det en helt annan sak. Ser du skillnaden?
Men, om det nu finns folk i detta land som till den mildra grad vill stödja ett påfund som till 90% drivs av handeln istället för barns egna fantasier och lokala/nationella traditioner så får man ju bara respektera det. jag personligen kommer då inte stödja mina barn i att tigga saker, jag försöker fostra dom till att åtgärder ger resultat, att man får betalt för mödan osv.
Men det betyder inte att jag är otrevlig mot barn som kommer och tigger utan jag förklarar bara att jag har inget godis och vill heller inte ha något bus.
Barnen som kommer till oss har aldrig uttalat några hot och jag har aldrig hört någon granne som blivit utsatt för något p g a att de inte delat ut godis. Istället har de varit väluppfostrade, lite blyga och mycket glada även om de bara fått några godisar.
Hade de tiggt pengar och "förstört" huset om det inte fått något hade jag också varit upprörd. Men några godisbitar en gång per år till barn som är trevliga och har roligt har jag jättesvårt att se som ett påfund som är så otroligt upprörande. Då finns det många andra orättvisor och problem i världen som upprör mig mer.....
/Krille
Av mig får dom bus jag kastar ut godiset på dem,