11 285 läst · 133 svar
11k läst
133 svar
Bus eller godis?
Igår satt jag med 1.5 åriga sonen i knät å Telia TV-support i telefonen efter 30 minuters kö. Mao lite upptagen. Satt i vardagsrummet en bit från ytterdörren som är låst. Ingen kunde se att vi va hemma.
Det ringer på dörren å jag hör att det är 5-6 ungar som tjoar. Kul än så länge.
Har ju liksom ingen möjlighet att öppna å bjuda på godis så jag antar att de går väl snart.
De ringar 4-5 gånger till på dörren.
De bankar på dörren
De rycker i handtaget å som jag uppfattar det sparkar på dörren.
Nu blir jar arg!
Jag sätter ner sonen på golvet å tar med mig Telia till dörren å öppnar den varpå ungarna blir som galna.
De tror säkert de skall få godis....
Då ser jag 2st tillhörande mammor som står å väntar på sina barn vid min brevlåda 3 meter bort.
Jag blir helt paff över att de låter barnen banka å rycka i dörren å skäller ut mammorna istället för att ge barnen godis.
Sen stänger jag dörren.
Antar att barnen blev besvikna.....
Det ringer på dörren å jag hör att det är 5-6 ungar som tjoar. Kul än så länge.
Har ju liksom ingen möjlighet att öppna å bjuda på godis så jag antar att de går väl snart.
De ringar 4-5 gånger till på dörren.
De bankar på dörren
De rycker i handtaget å som jag uppfattar det sparkar på dörren.
Nu blir jar arg!
Jag sätter ner sonen på golvet å tar med mig Telia till dörren å öppnar den varpå ungarna blir som galna.
De tror säkert de skall få godis....
Då ser jag 2st tillhörande mammor som står å väntar på sina barn vid min brevlåda 3 meter bort.
Jag blir helt paff över att de låter barnen banka å rycka i dörren å skäller ut mammorna istället för att ge barnen godis.
Sen stänger jag dörren.
Antar att barnen blev besvikna.....
...Kanske de blev, Noseone, men jag skulle också bli irriterad som du om mammorna står och tittar när barnen beter sig så.
Annars blir jag litet förvånad över allt det här pratet om hot och skadegörelse. Som flera andra här har jag bara råkat ut för barn som är timida och artiga och inte gör någonting om man inte har godis åt dem. Nästan så att man skulle önska att de hade litet mer jävlaranamma i sig.
Och så det här med inhemskt och traditionellt kontra importerat...måste det vara fel att tiderna förändras? Där jag bor är det knappast någon som går påskkärring längre. Jag tror att Halloween tar över den rollen för att det tilltalar barnens fantasi mer. Man kan tycka vad man vill om det men spöken, monster och vampyrer är mer rotat i nutida barns "kultur" än vad tanter som flyger till Blåkulla för att partaja med djävulen är.
När jag var barn var väl det festligaste på våren smällarna kring påsk och valborg. De är borta nu och vem är ledsen för det med tanke på alla olyckor som skedde? Förmodligen var procenten ungar som stoppade en kinapuff i grannens brevlåda då större än procenten som verkligen utsätter någon för halloween-bus nu.
Däremot håller jag med dem som tycker att halloweenandet ska hållas borta från själva Alla Helgons Dag. Den bör få vara den allvarliga dag den är.
Annars blir jag litet förvånad över allt det här pratet om hot och skadegörelse. Som flera andra här har jag bara råkat ut för barn som är timida och artiga och inte gör någonting om man inte har godis åt dem. Nästan så att man skulle önska att de hade litet mer jävlaranamma i sig.
Och så det här med inhemskt och traditionellt kontra importerat...måste det vara fel att tiderna förändras? Där jag bor är det knappast någon som går påskkärring längre. Jag tror att Halloween tar över den rollen för att det tilltalar barnens fantasi mer. Man kan tycka vad man vill om det men spöken, monster och vampyrer är mer rotat i nutida barns "kultur" än vad tanter som flyger till Blåkulla för att partaja med djävulen är.
När jag var barn var väl det festligaste på våren smällarna kring påsk och valborg. De är borta nu och vem är ledsen för det med tanke på alla olyckor som skedde? Förmodligen var procenten ungar som stoppade en kinapuff i grannens brevlåda då större än procenten som verkligen utsätter någon för halloween-bus nu.
Däremot håller jag med dem som tycker att halloweenandet ska hållas borta från själva Alla Helgons Dag. Den bör få vara den allvarliga dag den är.
Det är inte tiggeri, det är önskningar......så vare sig du gjorde ett försök till ironi eller inte så är det upp till de vuxna att se skillnaden mellan gåvor utan förbehåll, önskningar och rent tiggeri....Nimajneb skrev:
Visst har du rätt i att julklappslistan är ett ännu större form av tiggeri än att klä ut sig o få lite traditionellt godis. Det finns så många familjer som inte har råd med dessa tiggarlistor men dom känner sig tvingade.
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Ha ha ha... tack för alla glada skratt man fick av att läsa denna tråden...
Ett speciellt stort tack till Skalman för dina härliga ideér och inlägg och GG, du har en vettig syn som jag delar som vanligt
...och jo, jag har barn... 3st väluppfostrade sådana som jag aldrig skulle uppmuntra till denna löjliga och importerade s.k tradition !!
Ett speciellt stort tack till Skalman för dina härliga ideér och inlägg och GG, du har en vettig syn som jag delar som vanligt
...och jo, jag har barn... 3st väluppfostrade sådana som jag aldrig skulle uppmuntra till denna löjliga och importerade s.k tradition !!
Hörde på radion inatt att det skulle vara kutym att sätta ut Halloween-symboler (USA o Kanada) som ett tecken på att man var vänligt instämd till traditionen. Fanns inte det så fick man inte heller besök. Låter som ett koncept som skulle släcka den här tråden?
Kjell G
Kjell G
d^_^bPaul-Staffanstorp skrev:Ha ha ha... tack för alla glada skratt man fick av att läsa denna tråden...