194 048 läst · 381 svar
194k läst
381 svar
Budar vi mot bulvaner?
Det är alltid spännande men människor som har kristallkula att kolla i.harry73 skrev:Du skriver själv att huset inte är mer värd än 350 tkr, då ska ni inte buda över det.
Sedan håller jag med om att hela förloppet känns lite skumt, och även då kan det vara bra att lite på sin magkänsla.
Kommande året kommer huspriserna att falla med upp till 20%, så det är inte längre säljarens marknad och hus som går upp med mer än 50% i en budgivning, kommer att bli sällsynta närmsta tiden.
Stickan
Det finns alla möjliga konstiga anledningar till att budgivningar går som de gör ibland.
Väldigt oseriöst skulle jag säga att mäklaren ej undersökt om alla budgivare har finansiering redo eller inte. Om nu budgivaren inte ljugit för mäklaren.
En viktig detalj när man ej vill buda mer är att antingen stannar man och står kvar på sitt sista bud, alt så kan man dra sig ur. Dvs att alla sina bud blir ogiltiga vilket mäklaren enl fastighetsmäklarlagen måste framföra till övriga budgivare. Detta finns det prejudikat på från FMI (fastighetsmäklarinspektionen), så görs det ej och uppdagas så kommer FMI göra lämplig diciplinåtgärd mot mäklaren.
Hade ni viljat ”jävlas” ytterligare så hade ni kunnat försöka vinna budgivningen och ha med en besiktningsklausul i kontraktet, för att efter genomförd besiktning pruta på huset.
Tex ”Oj, detta var mycket mer jobb att få ordning på huset än vi räknat med. Vi vill dra av 50,000kr på köpeskillingen!”
Har själv jobbat som mäklare i flertalet år och aldrig stött på några bulvaner, (vad jag vet iaf), ej heller har jag ljugit om bud etc, däremot fått mycket skit från spekulanter pga att säljaren valt att acceptera ett dolt bud tex, eller att nån lägger ett bud 5 minuter innan man ska skriva på kontraktet och säljaren väljer det budet istället.
Är ni övertygade att det är nått fuffens från mäklarens sida så är det fritt fram anmäla det till FMI.
Är säljaren i maskopi med en budgivare blir det svårare få till en utredning av det.
Väldigt oseriöst skulle jag säga att mäklaren ej undersökt om alla budgivare har finansiering redo eller inte. Om nu budgivaren inte ljugit för mäklaren.
En viktig detalj när man ej vill buda mer är att antingen stannar man och står kvar på sitt sista bud, alt så kan man dra sig ur. Dvs att alla sina bud blir ogiltiga vilket mäklaren enl fastighetsmäklarlagen måste framföra till övriga budgivare. Detta finns det prejudikat på från FMI (fastighetsmäklarinspektionen), så görs det ej och uppdagas så kommer FMI göra lämplig diciplinåtgärd mot mäklaren.
Hade ni viljat ”jävlas” ytterligare så hade ni kunnat försöka vinna budgivningen och ha med en besiktningsklausul i kontraktet, för att efter genomförd besiktning pruta på huset.
Tex ”Oj, detta var mycket mer jobb att få ordning på huset än vi räknat med. Vi vill dra av 50,000kr på köpeskillingen!”
Har själv jobbat som mäklare i flertalet år och aldrig stött på några bulvaner, (vad jag vet iaf), ej heller har jag ljugit om bud etc, däremot fått mycket skit från spekulanter pga att säljaren valt att acceptera ett dolt bud tex, eller att nån lägger ett bud 5 minuter innan man ska skriva på kontraktet och säljaren väljer det budet istället.
Är ni övertygade att det är nått fuffens från mäklarens sida så är det fritt fram anmäla det till FMI.
Är säljaren i maskopi med en budgivare blir det svårare få till en utredning av det.
Låt oss starta en insamling till @Tessebubblan80 på forumet så de får sitt drömhus! Jag kan gå in med 100kr
Den ena budgivaren drog sig ur men den andre fick ingen chans att skriva då säljarna verkar förhala det. Försöker verkligen släppa huset men det går inte. Detta är galet men både jag och mannen är så deppiga. Tror det hade känts bättre om det fanns fler objekt till buds men det gör det inte. Och man vet ju aldrig när något i vår prisklass dyker uppTedSprague skrev:Om det är så mycket skumt i budgivningen och varje budgivare har ursäkter för att inte komma till avslut, då hade jag endast hållit fast i utgångsbudet. Om man lyckas få huset men till ett upptrissat pris där det finns flera tveksamheter med budgivningen och säljarna då kommer det inte kännas bra att bo där heller. Positiv energi är viktigt speciellt när man flyttar till nåt nytt. Svårt att höra när man gillar ett objekt, men det finns fler hus. Släpp det.
Just det finner inte jag så konstigt, han aknske bara råkade kolla nu, såg nåt han gillade och bjöd ?T Tessebubblan80 skrev:
Då är det annat i detta som känns konstigare.
Fast å andra sidan säljer ägaren när han vill till vem han vill, visst om ägarna inte ÄR magsjuka så är det lite fult, men tekniskt sätt skulle dom ju kunna säga at "nej, vi vill inte nu, kanske nästa vecka", säljaren bestämmer.
Njae, om man bara kikar på hemnet och ser ett objekt man gillar, med pågående budgivning som man tycker är ett bra pris, varför inte ge sig in i den då ?
Det märkligaste i det hela tycker jag däremot är att det blivit omtag flera gånger, det klart att det kan hända men sannolikheten att det är nåt fuffens ökar ju för varje gång.
Och fuffens ja, som andra skrivit är det HELT omöjligt att veta om det är luft/bulvanbud.. ingen ide att ens begära ut listor om man vinner.
Jag var med om en liknande sak, att en budgivare trissade upp priset, vi gav oss, och nästan ögonblickligen ringde mäklaren och sa att vi fick huset till vårat bud, eftersom den andra budgivaren inte hade några pengar, det blev mycket tjafs då vi drog tillbaka vårat bud och lade oss på nivån där den tredje budgivaren hade hoppat av..
Har nog beskrivit hela soppan i nån annan tråd, men det slutade iaf med ett köp för ett pris något högre än när tidigare budgivare hoppat av, men betydligt lägre än när budgivaren utan pengar hoppade av.
När vi tillslut gav oss i budgivningen följde jag min magkänsla, min dåvarande sambo var dock jätteledsen att vi just förlorat huset som vi gillade så mycket, jag kände däremot mer att "de var ju synd, men uppenbarligen var det inte menat så" ..Hon tyckte att vi skulle ringa tillbaka och säga att vi bjöd över, jag ville inte det, men ungefär där ringde ju mäklaren tillbaka och meddelade det om att dom inte hade pengar så allt startade igen.
Spännande att få lite råd av en mäklare. Huset säljs med friskrivningsklausul så det går inte att begära besiktning tyvärr. Jag tror inte att mäklaren är i maskopi med säljaren och tror inte att han är medveten om att det är bulvaner inblandat. Om det nu är det… Jag känner mig mycket misstänksam kring hela den här grejen men kan ju givetvis inte veta att det är fulspel.S Spookies skrev:Det finns alla möjliga konstiga anledningar till att budgivningar går som de gör ibland.
Redigerat:
Om säljarna är skumma figurer vill du inte ha med dem att göra, än mindre köpa ett hus av dem. Samma typ av människor som försöker mörka och ljuger om fler saker. Eller som två olika bekanta som drabbades av galna säljare där dessa före kontraktsskrivningen krävde ytterligare 100 000 respektive 300 000 (en av dem under bordet) för att skriva på. Precis som du var de upp över öronen förälskade i husen och gick med på det
Allt kan verkligen hända i en budgivning, det har jag lärt mig efter detta. Det är ju helt omöjligt att räkna ut innan hur det skall gå. Men kul att ni fick huset till ett bra pris!! Det gäller ju att ha tur, tajming och allt möjligt. Vi har inte haft något av det. Bara otur rakt igenom.GlennB skrev:Just det finner inte jag så konstigt, han aknske bara råkade kolla nu, såg nåt han gillade och bjöd ?
Då är det annat i detta som känns konstigare.
Fast å andra sidan säljer ägaren när han vill till vem han vill, visst om ägarna inte ÄR magsjuka så är det lite fult, men tekniskt sätt skulle dom ju kunna säga at "nej, vi vill inte nu, kanske nästa vecka", säljaren bestämmer.
Njae, om man bara kikar på hemnet och ser ett objekt man gillar, med pågående budgivning som man tycker är ett bra pris, varför inte ge sig in i den då ?
Det märkligaste i det hela tycker jag däremot är att det blivit omtag flera gånger, det klart att det kan hända men sannolikheten att det är nåt fuffens ökar ju för varje gång.
Och fuffens ja, som andra skrivit är det HELT omöjligt att veta om det är luft/bulvanbud.. ingen ide att ens begära ut listor om man vinner.
Jag var med om en liknande sak, att en budgivare trissade upp priset, vi gav oss, och ögonblickligen ringde mäklaren och sa att vi fick huset till vårat bud, eftersom den andra budgivaren inte hade några pengar, det blev mycket tjafs då vi drog tillbaka vårat bud och lade oss på nivån där den tredje budgivaren hade hoppat av..
Har nog besirivit hela soppan i nån annan tråd, men det slutade iaf med ett köp för ett pris något högre än när tidigare budgivare hoppat av, men betydligt lägre än när budgivaren utan pengar hoppade av.
När vi tillslut gav oss i budgivningen följde jag min magkänsla, min dåvarande sambo var dock jätteledsen att vi just förlorat huset som vi gillade så mycket, jag kände däremot mer att "de var ju synd, men uppenbarligen var det inte menat så" ..Hon tyckte att vi skulle ringa tillbaka och säga att vi bjöd över, jag ville inte det, men ungefär där ringde ju mäklaren tillbaka och meddelade det om att dom inte hade pengar så allt startade igen.
Det är helt omöjligt att veta om det är bulvaner eller seriösa husköpare som budar.. det enda man kan göra är att buda det man tycker huset är värt för just dig och inte en krona mer.. och nåt annat som är viktigt är att själv verka seriös..
Dagens budgivningar är ju ofta kraftigt urspårade för många letat hus länge och är beredda att betala extra för att äntligen få köpa , och många resonerar så att några 50-100 tusen inte är så mycket pengar att betala ränta på så många budar på utan att egentligen stå för sina bud..
Även många banker är ovanligt nervösa och krångliga just nu sen alla hot om högre räntor och fall på priser så har man lånelöfte som banken gett men sen inte godkänner objektet eller tycker budgivningen spårat ur och att det inte värt dom pengar som man nu vunnit på.. så att folk tror att man har lånelöfte till xxx pengar men sen vinner man och plötsligt säger banken att nej du får inte låna den pengen på det huset..Så alla som får krångel med banken idag är inte oseriösa bulvaner..
Egentligen är allt ett spel tills man har ett pris på ett påskrivet kontrakt innan dess är det upp till alla att ångra sig eller hitta nåt annat bättre osv osv
Känns ofta som dom här billiga husen innebär mer strul vid affärerna då det är mer folk med väldigt begränsad ekonomi och en liten omräkning från banken gör att dom hamnar på fel sida och plötsligt vill inte banken låna ut nå pengar = mycket krångel
Att folk hoppa in och ut ur budgivningar kan ju bero på många orsaker och olika taktiker eller olika saker som händer i livet eller att ändringar sker som plötsligt ger andra förutsättningar så att folk plötsligt budar mer eller hoppar in senare och lägger bud när man tror att dom gett upp kan absolut vara legitima seriösa bud..
Man måste idag betala det säljaren vill ha för att få köpa och så länge det finns fler köpare än objekt så lär man dansa efter säljarens pipa för att få köpa annars får man skita i det och leta vidare
eller blanda in andra saker som kanske är en fördel för säljaren . lämna allt skit i huset. vi städar själva . friskrivningsklassul tillträde när det passar säljaren osv vill man verkligen ha det kan ett bud med vissa förutsättningar vara mer värt än 20-30 000 kr . har själv sålt till ett sånt bud för några år sen där villkoren och en bekymmersfri affär var viktigare för mig och mer värt än högsta budet.
Dagens budgivningar är ju ofta kraftigt urspårade för många letat hus länge och är beredda att betala extra för att äntligen få köpa , och många resonerar så att några 50-100 tusen inte är så mycket pengar att betala ränta på så många budar på utan att egentligen stå för sina bud..
Även många banker är ovanligt nervösa och krångliga just nu sen alla hot om högre räntor och fall på priser så har man lånelöfte som banken gett men sen inte godkänner objektet eller tycker budgivningen spårat ur och att det inte värt dom pengar som man nu vunnit på.. så att folk tror att man har lånelöfte till xxx pengar men sen vinner man och plötsligt säger banken att nej du får inte låna den pengen på det huset..Så alla som får krångel med banken idag är inte oseriösa bulvaner..
Egentligen är allt ett spel tills man har ett pris på ett påskrivet kontrakt innan dess är det upp till alla att ångra sig eller hitta nåt annat bättre osv osv
Känns ofta som dom här billiga husen innebär mer strul vid affärerna då det är mer folk med väldigt begränsad ekonomi och en liten omräkning från banken gör att dom hamnar på fel sida och plötsligt vill inte banken låna ut nå pengar = mycket krångel
Att folk hoppa in och ut ur budgivningar kan ju bero på många orsaker och olika taktiker eller olika saker som händer i livet eller att ändringar sker som plötsligt ger andra förutsättningar så att folk plötsligt budar mer eller hoppar in senare och lägger bud när man tror att dom gett upp kan absolut vara legitima seriösa bud..
Man måste idag betala det säljaren vill ha för att få köpa och så länge det finns fler köpare än objekt så lär man dansa efter säljarens pipa för att få köpa annars får man skita i det och leta vidare
eller blanda in andra saker som kanske är en fördel för säljaren . lämna allt skit i huset. vi städar själva . friskrivningsklassul tillträde när det passar säljaren osv vill man verkligen ha det kan ett bud med vissa förutsättningar vara mer värt än 20-30 000 kr . har själv sålt till ett sånt bud för några år sen där villkoren och en bekymmersfri affär var viktigare för mig och mer värt än högsta budet.
Det behöver inte vara bulvaner. Det händer att någon lägger ett bud för att "vara med i leken" och sedan avvaktar medan andra bjuder över varandra. När budgivningen sedan börjar avstanna kan de välja om de vill haka på igen eller om det landade för högt. Jag tror att er budgivare 1 kan ha gjort så, och har haft kontakt med mäklaren under budgivningen och sagt att dom fortfarande är intresserade men avvaktar med att lägga bud. Därför kan mäklaren mycket väl ha haft ett hum om vilken nivå de kan tänka sig.
Vi letade hus i tre år och följde en hel del budgivningar. Man såg väldigt många underliga "strategier".
Vi letade hus i tre år och följde en hel del budgivningar. Man såg väldigt många underliga "strategier".
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 766 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 766 inlägg
Ja det är ju en variant, men vad är poängen?M MrDizzy skrev:
Jag är med i en budgivning och hoppar av för jag misstänker att jag bjuder mot bulvaner. Efter att en av dessa "bulvaner" skrivit kontrakt med säljaren så ska jag så veta alla andra budgivaren namn och telefonnummer? Vad är tanken?
Medlem
· Blekinge
· 10 464 inlägg
Helt otroligt hur mycket tid forumet slösar bort för att hantera en pratglads TS att hantera löjliga 50 papp upp och med i en fastighetsaffär.
Det är egentligen inte så konstigt eftersom banker endast lånar ut till utropspriset. Inte alla känner till att de måste ta överskjutande del från ev. besparingar, privatlån eller liknande. Många tror att lånelöfte betyder att de får låna hela summan oavsett fastighetens värde. Det är inte enbart vid fritidshus som budgivare har fått ta tillbaka sitt bud av den anledningen de senaste åren med tanke på hur mycket budgivningarna skenat iväg.M MrsForest skrev:
Vill bara säga att jag känner med dig ts! Vet hur besatt man blir. Vi letade och budade i två år, ett par mkt märkliga budgivningar. Nu köpte vi vårt hus mitt i brinnande ras på marknaden. Såklart har jag lite ångest att vi i för mkt. Har man kanske alltid lite ångest vid husköp oavsett hur det går?