194 048 läst · 381 svar
194k läst
381 svar
Budar vi mot bulvaner?
Kanske någon här på forumet som blev varse ett intressant objekt för relativt små pengar?T Tessebubblan80 skrev:
Det är ju inte små pengar längre när huset gått upp till över 50% av utgångspriset. Husen i omgivningarna är inte värt så mycket. Massor att göra osv. Men jag skall ändå inte ha huset. Det finns alltid någon som är rikare än en själv….och blir nästan lite glad om ettan inte får det på nåt konstigt vis.B b8q skrev:
Redigerat:
Om ni har höjt så högt ni kan och budgivningen har gått vidare, släpp det. Sluta titta.
Skulle det bli någon förändring som påverkar er kan jag garantera er att mäklaren kommer att höra av sig. Att fortsätta titta och följa det hela blir bara självplågeri och kostar bara energi.
Skulle det bli någon förändring som påverkar er kan jag garantera er att mäklaren kommer att höra av sig. Att fortsätta titta och följa det hela blir bara självplågeri och kostar bara energi.
Du har rätt. Men jag kommer nog tyvärr inte kunna sluta självplåga mig avseende detta.tveksamt skrev:
Blir mer och mer övertygad om att budgivare 1 är bulvan. Han som i måndags bara kastade in bud efter bud är plötsligt knäpp tyst nu när 4:an gav sig in i leken. Det var ju väldigt lägligt för säljarna om budgivare 1 är bulvan för nu får dom ju sin köpare och slipper skylla på sjukdom. Slår vad om att kontakt skrivs imorn och att säljarna plötsligt är kärnfriska. Tråkigt för budgivare 4 om han blir lurad! Men man vet ju ingenting i detta. Om ettan inte är bulvan måste han ju vara jättesur över att säljarna förhalar köpet genom att skylla på magsjuka och nu blir han överbjuden. Herregud vilken oväntad vändning.
Måste inte mäklaren redovisa vilka som har lagt bud?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 766 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 766 inlägg
Jo till köpare och säljare, inte till alla som lagt bud. Dock kan redovisningen vara "Kalle <telefonnummer> . Kalle behöver ju inte svara när du ringer för att höra om han lagt bud, eller så är Kalle med på ser hela och bekräftar alla bud.J Johan Sahlin skrev:
Med andra ord, man kan aldrig veta med säkerhet, så för sin egen skull är det nog bäst att lägga sina bud som man vill och strunta i funderingar om andra är bulvaner eller inte. Det mår man mest dåligt över själv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 766 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 766 inlägg
MathiasS skrev:.fan också, jag kunde inte låta bli att protestera mot detta. Jag vet att jag borde knipa kakhålet.
Det här låter ju som att man 1. inte styr över livet själv utan det är några högre makter som bestämt hur det ska gå samt 2 nästan ännu värre, överallt där det tar emot lite så är det bara att lägga ner för det var inte meningen att det skulle hända.
Jag vet inte om det bara är jag, men är inte själva poängen med livet att ta sig an saker som INTE bara är en räkmacka hela vägen till mål?
MathiasS skrev:.fan också, jag kunde inte låta bli att protestera mot detta. Jag vet att jag borde knipa kakhålet.
Det här låter ju som att man 1. inte styr över livet själv utan det är några högre makter som bestämt hur det ska gå samt 2 nästan ännu värre, överallt där det tar emot lite så är det bara att lägga ner för det var inte meningen att det skulle hända.
Jag vet inte om det bara är jag, men är inte själva poängen med livet att ta sig an saker som INTE bara är en räkmacka hela vägen till mål?
Det här låter ju som
att man 1. inte styr över livet själv utan det är några högre makter som bestämt hur det ska gå samt 2 nästan ännu värre, överallt där det tar emot lite så är det bara att lägga ner för det var inte meningen att det skulle hända.
M Mseli skrev:
Jag förstår precis vad du menar, håller med dig och inser att jag borde förtydligat att för mig gäller denna filosofi i princip bara vid fastighetsaffärer. Att när det blir för många turer, priser som trissas upp, bud som tas tillbaka, bud som dyker upp igen, säljare som verkar förhala etc så blir det oftast inte alls bra. Har man i det läget dessutom budat högre än planerat är min erfarenhet att det - oftast - är bättre att backa.MathiasS skrev:.fan också, jag kunde inte låta bli att protestera mot detta. Jag vet att jag borde knipa kakhålet.
I det vardagliga livet är jag dock betydligt mer ”hands on”, envis nästan till dumhet och agerar ofta efter devisen ”det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert” (därav mitt användarnamn )
Då bjuder du 250 000T Tessebubblan80 skrev:Ja det har ju faktiskt varit så för oss. Han som trissade upp priset från 250 000:- till 380 000:- har plötsligt inte lånelöfte…
-”Men ni kan få erbjudandet om att köpa huset för 375 000:- innan jag kontaktar budgivare 1 för jag har en känsla av att det kommer sluta på samma nivå om vi tar om budgivningen”, säger mäklaren. Tycker det är mycket märkligt. Men nu har vi ju lagt oss och budgivningen är över. Budet slutade på 360 000:- av budgivaren som för en vecka sedan inte ville lägga över 270 000. Får väl se här om man får ett erbjudande om att köpa för att 1:an oxå dragit sig ur…
Om det är så mycket skumt i budgivningen och varje budgivare har ursäkter för att inte komma till avslut, då hade jag endast hållit fast i utgångsbudet. Om man lyckas få huset men till ett upptrissat pris där det finns flera tveksamheter med budgivningen och säljarna då kommer det inte kännas bra att bo där heller. Positiv energi är viktigt speciellt när man flyttar till nåt nytt. Svårt att höra när man gillar ett objekt, men det finns fler hus. Släpp det.
Att vara meningen innebär för mig att det mycket väl kan vara en kamp för att uppnå det man vill och en kamp för det som känns rätt. Inte att det handlar om att vinna en budgivning bara för att man kan. Börjar det skava på vägen, ja då känns det fel och då var det heller inte meningen.MathiasS skrev:.fan också, jag kunde inte låta bli att protestera mot detta. Jag vet att jag borde knipa kakhålet.
T Tessebubblan80 skrev:Jag undrar om vi budar mot bulvaner och om ”det får gå till så här” som det har gjort, från mäklarens sida. Antagligen får det väl det…
Vi hittade ett litet torp för 250 000:- i somras. Ett normalt pris i området, kanske något åt det lägre hållet. Vi ringde mäklaren och erbjöd 275 000:- på förhandsbud. Säljarna tackade nej och ville avvakta budgivning. För en vecka sedan drog budgivningen igång. Budgivare 1 startade med bud på 250 000:- raskt kom budgivare 2 in i bilden och kontrade med 260 000:- Budgivare 1 la då 270 000:- men när denne blev överbuden så stannade han på 270 000:- Då gav vi oss in i leken som budgivare 3. Priset trissades upp mellan oss och budgivare 2 till 380 000:-och vi valde att stanna då så han vann. Idag efter en vecka blir vi uppringa av mäklaren som säger att budgivare 2 inte har lånelöfte på mer än 300 000:- Han har alltså suttit och budat på falska premisser. Vi sa att då vill vi lägga ett bud på 300 000:- men det hade redan budgivare 2 gjort fick vi veta via sms med en ny budgivning som startat. Varför fick han chansen först när han har ljugit sig igenom en hel budgivning, kan man ju undra. Vi hann inte ens reagera på detta sms fören det plingade till i telefonen och vi fick sms om att budgivare 1 nu är med i leken igen. Nu trissades priset upp mellan oss och budgivare 1 istället. Han som för en vecka sedan la sig på 270 000:-budade nu upp huset till 360 000:- bara sådär. Vi stannade på 350 000:- då huset inte är värt mer. Hur kan någon som för en vecka sedan la sig på 270 000:- plötsligt få för sig att buda 90 tusen kronor mer idag? Det känns onekligen som en bulvan. Han var väl säker på att vi skulle hänga med upp till samma bud igen, dvs 375 000:- Det visar sig ju snart här om budgivare 1 existerar eller ej. Men det som stör mig är att om inte budgivare 2 hade trissat upp priset så hade ju vi fått huset eftersom budgivare 1 då stannade på 270 000:- Får det gå till så här är min fråga. Vi känner oss lurade och irriterade.
Har varit med om liknande situation 2ggr faktiskt. Båda var renoveringsprojekt som jag skulle göra i ordning och sälja. I det ena fallet var det väldigt likt det du beskrev och i det andra fallet så fanns det ingen budgivare alls efter att visningarna hade varit, då la jag strax under utgångspriset men det tog knappt 1h så fanns det helt plötsligt en budgivare till.
T.o.m mäklaren sa till mig att ingen har hört av sig om objektet och plötsligt när mitt första bud ramlade in så fanns det visst någon annan. Jag budade över honom. Mäklaren säger vilket lånetak han har. Dvs den andra budgivaren kan inte lägga över en viss summa. Jag lägger då det budet och efter en halv dag så lägger han över det också. Då hade han, enligt mäklaren, lagt in en båt som säkerhet.
Jag gav upp och gick därifrån, i båda fallen, och tittar aldrig tillbaka.
som någon annan skrev, om du verkligen vill ha detta objekt. Lägg över och köp. Sen får du se vilka dessa budgivare är. Eller så släpper du det hela och går därifrån. Inte sista objektet som kommer vara till salu.
Lycka till