Jag har en VW Passat E-Hybrid 2024 köpt i slutet av oktober 2024 och den laddas i den laddbox, som jag lät sätta upp i garaget när jag köpte en VW Passat GTE i maj 2020. Boxen matas från en undercentral som sattes upp i garaget så att ev fel som löser ut skydd inte skall åstadkomma avbrott inne i huset.
Nu har jag alltså en nyare Passat 2024 och den laddar 3-fas, vilket inte DEFA-laddboxen har.
Men nu till det jag undrar över:
Man skall ju införa effekttaxa så småningom och då är det extra viktigt att ladda på natten (mellan 22 och 06) för att inte dra upp kostnaden.
Så jag tänkte låta installera en SHELLY-PRO-2PM alt. en SHELLY-PRO-2 så att jag kan styra på/frånslag från min dator via WiFi. Men jag har några undringar:
1) Vad är skillnaden mellan dessa två brytare-typer?
Jag ser inget uppenbart när jag skummar data.
2) Kan jag montera den själv eller måste en elektriker anlitas?
3) Finns det någon bättre lösning på problemet?
Notera att pga hur kablarna är dragna i vårt kedjehus från 1977 så gick det inte att installera lastbalansering när boxen sattes upp. Så jag har ingen ingång för styrning av laddningen att tillgå. Därför denna brytarlösning.
Nu har jag alltså en nyare Passat 2024 och den laddar 3-fas, vilket inte DEFA-laddboxen har.
Man skall ju införa effekttaxa så småningom och då är det extra viktigt att ladda på natten (mellan 22 och 06) för att inte dra upp kostnaden.
Så jag tänkte låta installera en SHELLY-PRO-2PM alt. en SHELLY-PRO-2 så att jag kan styra på/frånslag från min dator via WiFi. Men jag har några undringar:
Notera att pga hur kablarna är dragna i vårt kedjehus från 1977 så gick det inte att installera lastbalansering när boxen sattes upp. Så jag har ingen ingång för styrning av laddningen att tillgå. Därför denna brytarlösning.
Har inte DEFA-laddboxen uppkopppling och styrning ?B Bo Berglund skrev:Jag har en VW Passat E-Hybrid 2024 köpt i slutet av oktober 2024 och den laddas i den laddbox, som jag lät sätta upp i garaget när jag köpte en VW Passat GTE i maj 2020. Boxen matas från en undercentral som sattes upp i garaget så att ev fel som löser ut skydd inte skall åstadkomma avbrott inne i huset.
Vår DEFA har det iaf (även om jag i nuläget inte använder det)
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Bilen i sig lär också ha någon kalenderfunktion, det hade den Passat GTE 2016 vi hade innan.
Och det har vår VW ID4 vi har idag.
Och det har vår VW ID4 vi har idag.
Det är mycket som saknas i den nya Passat E-Hybrid...
En hel mängd inställningar för laddning tex...
En hel mängd inställningar för laddning tex...
Min DEFA är en med denna apparatskylt:klaskarlsson skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en 1-fasladdare som kan ge upp till 20A på den enda fasen. Det går ju inte hos oss förstås som har 20A huvudsäkring.
Någon uppkoppling nämndes inte av elektrikern som levererade och monterade systemet, men vi diskuterade balansering men det var inte möjligt för då måste man montera grejor i huvudcentralen och den sitter i ett annat hus än garaget.
Den är nerskruvad till 13A max för att inte knäcka säkringar om man skulle laga mat samtidigt. Men om man kan slå på strömmen till den efter 22 på kvällen och stänga vid 6 på morgonen så skulle den knappast kollidera med andra strömslukare och dessutom lägga förbrukningen på natten då effekt-taxan blir lindrigare.
Därför efterfrågas detta med styrd strömbrytare i undercentralen.
Jag frågade i starten av denna tråd om skillnaden mellan två Shelly-kontakter, som var avsedda att monteras i ett elskåp på DIN-skena. Båda kan anslutas/styras med signaltråd, nätverkskabel eller WiFi. Jag avser köra WiFi. Ser ut så här:P pbh.e skrev:

Den har två brytare så man kan hantera 2 faser separat (jag har bara enfas så det blir ju överkurs med denna då. Men uppvägs av att jag kan styra dem redan, har flera från samma tillverkare. Fast inte för DIN-skena förstås.
Varför då blanda in Clas-Olle-produkter som Plejd som dessutom inte har WiFi utan bara Bluetooth?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Googlade lite snabbt igår och det verkar som att den funktionen saknas i din bil, undrar hur de tänkte där.B Bo Berglund skrev:
Jag är osäker på vad laddboxen tycker om att man slår av och på nätspänningen till den, speciellt om laddning skulle pågå.
Exakt! Ännu värre är att instruktionsmanualen i Infotainment i själva bilen och on-line beskriver ladd-inställningar som de facto INTE FINNS!13th Marine skrev:
Se denna tråd på Byggahus
Med tanke på effekt tarifferna så skulle jag rekommendera dig att byta ut den laddboxen mot en 3-fas box istället.
Inte bara kommer bilen ladda snabbare men kan även dra ner effekten.
Minimum brukar vara 6A och på tre-fas blir det ju 18A utan att belasta effekten mer.
En zaptec go ligger med installation på ca 5000kr, en klart bättre investering än att köpa en shelly och låta en elektriker installera den (resa+2 arbetstimmar blir väl typ 4000kr?)
jag tror att vi kommer att se fler och fler bilar ladda med 3-fas och batterierna blir inte mindre med åren.
Inte bara kommer bilen ladda snabbare men kan även dra ner effekten.
Minimum brukar vara 6A och på tre-fas blir det ju 18A utan att belasta effekten mer.
En zaptec go ligger med installation på ca 5000kr, en klart bättre investering än att köpa en shelly och låta en elektriker installera den (resa+2 arbetstimmar blir väl typ 4000kr?)
jag tror att vi kommer att se fler och fler bilar ladda med 3-fas och batterierna blir inte mindre med åren.
Nej detta tror jag du fått om bakfoten....Q Qaniel skrev:
Med effekt-tariffer så är det inte de enskilda fasernas effekt det handlar om utan totaleffekten in i huset från EON på alla faserna tillsammans.
Dvs varje timmes totalförbrukning mäts och (hos Ellevio i alla fall) letar man rätt på den timme under dygnet som har höst energiförbrukning med bivillkoret att alla timmar mellan 22 och 06 halveras vid beräkningen.
Så kör man 11 kW under timmen 23-00 så blir det 5,5 kWh i jämförelsen med de andra timmarna under dygnet.
Sen tar de och räknar medelvärdet på de tre högsta dygns-tim-förbrukningarna under månaden och multiplicerar med sin tariff (c:a 80 SEK).
Vattenfall och EON, som vi har, vill ännu inte offentliggöra sin beräkningsmetod, skyller på att det inte skall införas än på något år.
När det gäller laddboxen så har du rätt att det kan vara väl så ekonomiskt att skrota befintlig och installera en nyare som har WiFi-styrning.
En Shelly-switch kostar mellan 800-1200 beroende på modell och butik (kan vara dyrare om elektrikern skall tillhandahålla den dessutom) och monteringen är ju inte gratis heller...
Vet dock inget om Zaptec, är den en OK laddare?
Kan själv!
· Trelleborg
· 17 191 inlägg
Jag har en CTEK Njord, den kan du schemalägga laddning med.
Har du wifitäckning och en elmätare med HAN-port så kan du komplettera med lastbalansering också.
Har du wifitäckning och en elmätare med HAN-port så kan du komplettera med lastbalansering också.
Där ser man! Jag har nog fel, har för mig att jag läst att det är effekttopparna på varje enskild fas men du ser ut att ha rätt!B Bo Berglund skrev:Nej detta tror jag du fått om bakfoten....
Med effekt-tariffer så är det inte de enskilda fasernas effekt det handlar om utan totaleffekten in i huset från EON på alla faserna tillsammans.
Dvs varje timmes totalförbrukning mäts och (hos Ellevio i alla fall) letar man rätt på den timme under dygnet som har höst energiförbrukning med bivillkoret att alla timmar mellan 22 och 06 halveras vid beräkningen.
Så kör man 11 kW under timmen 23-00 så blir det 5,5 kWh i jämförelsen med de andra timmarna under dygnet.
Sen tar de och räknar medelvärdet på de tre högsta dygns-tim-förbrukningarna under månaden och multiplicerar med sin tariff (c:a 80 SEK).
Vattenfall och EON, som vi har, vill ännu inte offentliggöra sin beräkningsmetod, skyller på att det inte skall införas än på något år.
När det gäller laddboxen så har du rätt att det kan vara väl så ekonomiskt att skrota befintlig och installera en nyare som har WiFi-styrning.
En Shelly-switch kostar mellan 800-1200 beroende på modell och butik (kan vara dyrare om elektrikern skall tillhandahålla den dessutom) och monteringen är ju inte gratis heller...
Vet dock inget om Zaptec, är den en OK laddare?
Gällande shelly så är jag en stark förespråkare att köra shelly och jag har ca 800 st PRO1pm installerade idag.
Jag tror dock att i det här fallet så är det bättre att försöka lösa problemet istället för att hitta en lösning till problemet.
Zaptec go är en helt ok lösning, stabil och enkel att installera, enda nackdelen som jag ser är att styrningen går genom deras cloud.
Intressant,13th Marine skrev:
jag har numera en ny elmätare som jag kopplat in en avläsare till och den skickar ett HAN-telegram per minut till en MQTT-broker på min Ubuntu server. Det går att ändra så att den skickar alla telegrammen också.
Den prenumererar jag på med en applikation som skriver mätarställningen till en databas varje timme. Så jag har timvis mätare lagrat i databasen för varje timme sedan start (några år).
När jag installerade laddboxen var det en gammal elmätare ute i EON:s plåtskåp och huvudsäkringarna sitter i entrén till huset i ett litet skåp med alla porslins-säkringarna också.
Det gick inte att dra ledningar från detta skåp till garaget och vidare till laddboxen på något vettigt sätt så lastbalansering var inte att tänka på.
För att isolera garaget från det övriga huset lät jag sätta upp en undercentral i garaget där 3-faskabeln från huset kommer in så det är i den jag tänkte stoppa brytaren. Och boxen har nedställd max ström för att inte knäcka säkringen.
Men nu blev jag intresserad av lastbalanseringen via WiFi som du nämner...
Finns det sådan som kör med HAN-rapporteringen i elmätaren i stället för med avkänningsspolar på fasledningarna?
I så fall kanske det också kan vara så att det kan hämta data via MQTT från min server genom Wifi?
Det vore förträffligt så att man inte skulle råka bränna huvudsäkringen när man lagar mat samtidigt som bilen laddar och varmvattenberedaren slår till (har hänt på landet).
På landet har jag en Norwesco Re-Fuel PM 16A och det var tänkt att ha lastbalansering där så boxen har nog det som krävs invändigt men återigen så gick det inte att koppla signalkabel från elmätaren (50 meter bort på elstolpen) eller huvudcentralen också c:a 40 m bort inne i stugan.
Jag har en likadan HAN-avläsare därute vid stugan så även där kan data hämtas via MQTT...