64 180 läst · 150 svar
64k läst
150 svar
BRF vill att jag ska ta ansvar för fel " någon gång i framtiden"
Ännu värre om det är så som du skriver!Demmpa skrev:
Som jag skrivit ovan, det vore minst lika trevligt om trådstartaren @SGustaf visade lika stort engagemang och tog sig tid att besvara våra frågor. Det är trots allt väldigt många medlemmar som har visat stort intresse och engagerat sig i frågan.
Han har ingen som helst skyldighet att besvara alla kommentarer. Dessutom verkar det mest vara en tävling om hur man "borde" ha gjort, hur hjälper det honom nu?nzsc skrev:
Gissningsvis har han tillräckligt att fundera över utan att behöva lägga tid att hänga på BH.
En bra sammanfattning. TS har förmodligen inget större problem. Det är föreningens ansvar att lösa de problem som uppstår, som kan bli allvarliga. Troligen resulterar det i så fall i att föreningen får bryta upp och göra om arbetet om några år, som kan bli dyrt. I värsta fall skadas även andra badrum. Det är därför föreningen måste agera nu och säga ifrån att detta inte är acceptabelt att skjuta över kostnaden för ett dåligt arbete på föreningsmedlemmarnaA asf skrev:Hej Jag har inte läst alla inlägg men min bedömning av bilderna är att arbetet inte är fackmässigt utfört. En fackman eller en auktoriserad installatör lägger aldrig rör på det sätt som bilden visar. Vad det gäller garantibeviset så kommer det inte gälla eventuella stopp utan endast material.eventuellt uppkomna stopp kommer med största sannorlighet bero på lödd från tvättmaskin, hud och hår från duschen som passerar vattenlås och blir kvar i böjarna när vattnet rinner undan. Jag har över 30 år i branschen och har inte sett en liknande rördragning. Jag vet inte hur du har upphandlat arbetet men jag skulle köpa in en separat besiktningsman och besiktiga av arbetet innan gjutning och då kommer det att få göras om. Lycka till.
Jodå, enligt 7 kap. 5 § lagen om elektronisk kommunikation på byggahus.se har en deltagare i forumet skyldighet att ...vcx skrev:
Ja, jag hoppas sannerligen att du inte missförstår ironin. Du verkar trots allt ha missförstått poängen i mitt inlägg. Det jag menar är att TS skulle kunna få betydligt mer konkreta tips och vägledande hjälp om hen försett oss med ytterligare information, bl.a. information om vad för slags certifieringar entreprenören innehar, m.m.
Mja, det kan faktiskt helt tvärtom vara väldigt klokt från TS sida att hålla lite tyst nu.nzsc skrev:
Om TS börjar inse att det kanske blir juridisk process av det hela, så kan det vara väldigt dumt att ösa ut information av alla de slag så här offentligt.
Helt uppenbara och ostridiga saker kan man alltid prata om, men mycket annat kan vara mycket bättre om man aldrig sagt något om, för det kan förenkla och förbättra juristens arbete.
Blir inte detta i det läget ett dolt fel som TS får stå för om han inte påtalar bristen vid försäljning?Stl skrev:Sorgligt att se att en så kallad yrkesman gjort en sådan fusklösning. Drar skam över en hel yrkeskår och befäster fördomar om hantverkare.
Tyvärr är enda rätta åtgärden att riva upp och göra om.
Om det inte görs nu kommer en intet ont anande ny köpare att får problemet på halsen.
BRF:s krav på livstids garanti från TS:s sida är för snällt, enligt min åsikt.
Fast jag lider med TS som litat på hantverkaren.
Med tanke på rördelar som inte är avsedda för ingjutning verkar ha gjutits in i golvet kan det ju bli även andra problem än stopp i avloppet.
”Det mesta kaklet är uppe” måste man ju tolka som att det är igengjutet, tätskiktat och kaklat.
Det är lite mer omständigt när man renoverar i en BRF. Att du inte fick ett ok på rördragningen av styrelsen innan du gjöt igen är tyvärr ditt ansvar.
Det är lite mer omständigt när man renoverar i en BRF. Att du inte fick ett ok på rördragningen av styrelsen innan du gjöt igen är tyvärr ditt ansvar.
Jobbar med relining (rörinfodring) för det första får jag ej in min utrustning i de böjarna så där förstår jag föreningen och för det andra så är en skjutmuff ej godkänd för ingjutning. Den ”grodan” skulle behövts bilas upp närmre stående stam för att slippa alla de märkliga nödlösningarna till omdragning.
Moderator
· Stockholm
· 52 316 inlägg
Det var intressant ny information, men vilken del är det som är en skjutmuff? Det jag ser är någon form av gumminippel (eller vad det kallas för) som sitter i gjutjärnsröret, och en vanligt plaströr instucket. Är det sådana gumminipplar som inte får gjutas in?
Plaströr finns ju iofs. i kvaliteter som är godkända eller inte för ingjutning.
Plaströr finns ju iofs. i kvaliteter som är godkända eller inte för ingjutning.
Gummi nippeln är skjutmuff och de får ej gjutas in utan det ska vara en så kallad jetkoppling alternativt fernco som skruvas på rören. Skulle en spoltekniker som i regel spolar ifrån golvbrunnen lyckas komma förbi 180 graders böjen så hade han skjutit bort hela böjen eftersom muff en håller fast något. Utan de är ju tänkta till att ha mellan v-lås och avlopp alltså tänkta att man ska dra i och ur rören. Plast rören i sig är godkända, grå för inomhus, orange för mark och vit är brandklassad. S
Moderator
· Stockholm
· 52 316 inlägg
Jag köper att den inte är godkänd, men förstår inte varför. En högtrycksspruta kan väl knappast skjuta bort ingjutna rör?
Redigerat:
Ja så länge gjutningen blivit korrekt utfört så bör det väll hålla. Men gör ej det i träbjälklag. Men så är ju som tur är ej fallet här. Men tror ej spelaren får ut sin spolslang genom dubbla 90 så nära på varandra så inget att oroa sig för mer än att det kommer begas igen utav schampoo, balsam och hår