Nissens Nissens skrev:
Och hur vet du att de inte sänker avgiften när installationen är avskriven?
Det är ju fullt möjligt, men för vilken annan investering skulle man kräva en så kort återbetalning, och varför?

/fth
 
Det är väl iofs. fullt rimligt att räkna med en avskrivningstid på ca 5 år. Det utvecklas hela tiden nya krav/behov för elbilsladdning. Så det som installeras idag, kommer man troligen att vilja byta ut inom 5 år. Visserligen kanske en del av investeringen överlever längre, men själva laddstolparna kommer inte att överleva mer än typ 5 år.

Sedan måste man också räkna med risken att hela konceptet med elbilar blir föråldrat. Det är inte så många år sedan alla sveriges besinstationer tvingades installera pumpar för E85, många fick slå igen pga. det kravet. Hur många tankar E85 idag? Personligen tror jag iofs. att eldrift är lite mer hållbart, men spåren förskräcker. Så om du räknar med ex 20 års avskrivning är risken stor att du har noll i intäkt de sista 10 åren.

Nu vet vi ju inte vad kostanden för installation osv. är i den aktuella föreningen, men man har ju fört talas om summor på 20 - 30 000 per plats. Om vi antar 25 000. Så behöver du alltså dra in en fast avgift på 5 000 / år, för 5 års avskrivning. Till det kommer en räntekostnad.

Dessutom är det rimligt att man i den fasta avgiften lägger in laddplatsernas "andel" av den fasta elnätsavgiften. Så om platserna står för ex. 20% av föreningens elförbrukning (gäller då alltså inte lägenheternas förbrukning, utan bara själva föreningens elnätskostnad), så bör 20% av den fasta nätkostnaden ligga på laddplatserna. Även om man inte behövt öka abbonemanget.

Så en månadskostnad på 400 kr låter helt rimlig. Förbrukningskostnaden kan man ha lite synpunkter på, Å ena sidan kan man ju inte hålla på och räkna spotpris på elen, med några öres skillnad varje dag. Men det låter som man kanske har tagit i 20-30 öre i överkant.
 
  • Gilla
Meriwether och 5 till
  • Laddar…
Nissens
F fth skrev:
Det är ju fullt möjligt, men för vilken annan investering skulle man kräva en så kort återbetalning, och varför?

/fth
På grund av att BRF inte är någon vinstdrivande verksamhet kanske? När det är avskrivet har de inte incitament att hålla uppe avgiften längre. As simple as that!
 
  • Gilla
Meriwether
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är väl iofs. fullt rimligt att räkna med en avskrivningstid på ca 5 år. Det utvecklas hela tiden nya krav/behov för elbilsladdning. Så det som installeras idag, kommer man troligen att vilja byta ut inom 5 år. Visserligen kanske en del av investeringen överlever längre, men själva laddstolparna kommer inte att överleva mer än typ 5 år.
En avskrivningstid på 5 år anser jag är för kort, själva boxen kanske har en livslängd i praktiken på 5 år som du skriver, men övrig installation, som sannolikt utgör merparten av investeringen, dvs själva elinstallationen med kablar, säkringsskåp , jordfelsbrytare tyb B etc, har en väsentligt längre livslängd. Någonstans mellan 5 och 10 år tror jag är rimligt, men med nuvarande prisstruktur så är återbetalningstiden sannolikt 2-3 år.

H hempularen skrev:
Så en månadskostnad på 400 kr låter helt rimlig
För att sätta den kostnaden i relation så har Bee en abonemangsform dom kallar "Around", för 399:-/månad får man obegränsad laddning i hela deras nätverk, både snabb- och destinationsladdning. Det är alltså från en kommersiell aktör som räknar med att göra vinst på detta.

/fth
 
Diskussionen här om kostnaden är korrekt eller ej visar vilka skillnader som finns i bedömning. Frågar du några olika får du säkert olika svar. Det är därför som man i föreningen väljer en styrelse som avgör frågan. Om synpunkter finns på styrelsens agerande får man föreslå att andra pérsoner väljs till styrelse vid kommande val. Diskussionen här visar för mig att styrelsen gjort ett klokt val som inte lägger ut alla underlag och detaljer kring hur kostnaderna beräknats. Det skulle kunna leda till omfattande diskussioner och konflikter i föreningen. Att kräva att allt lämnas ut kan leda till att styrelsen blir handlingsförlamad och inte vågar göra något som leder till att medlemmar drar sig för att gå in i en styrelse.
 
  • Gilla
Meriwether och 1 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Diskussionen här om kostnaden är korrekt eller ej visar vilka skillnader som finns i bedömning. Frågar du några olika får du säkert olika svar. Det är därför som man i föreningen väljer en styrelse som avgör frågan. Om synpunkter finns på styrelsens agerande får man föreslå att andra pérsoner väljs till styrelse vid kommande val. Diskussionen här visar för mig att styrelsen gjort ett klokt val som inte lägger ut alla underlag och detaljer kring hur kostnaderna beräknats. Det skulle kunna leda till omfattande diskussioner och konflikter i föreningen. Att kräva att allt lämnas ut kan leda till att styrelsen blir handlingsförlamad och inte vågar göra något som leder till att medlemmar drar sig för att gå in i en styrelse.
Instämmer helt, det står nog klart att det i det här fallet inte finns några elbilister i styrelsen. Vill man ha en bra lösning i en fråga man brinner för så får man helt enkelt engagera sig i föreningen, bli invald i styrelsen, och argumentera för sin lösning.

För elbilister innebär det i dagsläget att man måste engagera sig, i förväg. Annars får man dras med den här typen av lösningar, som troligen valdes för att överlåta allt ansvar på "någon annan", en "någon annan" som sannolikt tjänar en bra hacka på elbilisternas bekostnad.

Detta är dock ett övergående problem tror jag, inom några år kommer det att vara självklart, och reglerat i lag, att alla parkerings- och garageplatser skall utrustas med laddmöjlighet.

/fth
 
Nissens
F fth skrev:
En avskrivningstid på 5 år anser jag är för kort, själva boxen kanske har en livslängd i praktiken på 5 år som du skriver, men övrig installation, som sannolikt utgör merparten av investeringen, dvs själva elinstallationen med kablar, säkringsskåp , jordfelsbrytare tyb B etc, har en väsentligt längre livslängd. Någonstans mellan 5 och 10 år tror jag är rimligt, men med nuvarande prisstruktur så är återbetalningstiden sannolikt 2-3 år.


För att sätta den kostnaden i relation så har Bee en abonemangsform dom kallar "Around", för 399:-/månad får man obegränsad laddning i hela deras nätverk, både snabb- och destinationsladdning. Det är alltså från en kommersiell aktör som räknar med att göra vinst på detta.

/fth
Ni förväxlar livslängd och avskrivningstid. Livslängden kan vara betydligt längre än avskrivningstiden.
En dator tex har ofta en avskrivningstid på tre år... livslängden kan vara 10 år eller mer...
 
  • Gilla
Meriwether
  • Laddar…
S
Kan tycka att man får väl betala det som föreningen vill att du betalar annars låter du bli att ladda bilen o skaffar bensinbil.
 
F fth skrev:
Läs mitt svar ovan igen, investeringen kommer med nuvarande pris sannolikt vara betald på kanske 2-3 år, sedan är det en pengamaskin, varför skall elbilisterna finansiera föreningens övriga kostnader?
Men vad säger att den fasta avgiften inte sänks om 2-3 år då?

Huruvida elbilisterna finansierar övriga kostnader styrs av föreningens budget, den röstar man om på stämman, och redovisas av resultaträkningen, så där finns full transparens.
 
  • Gilla
Meriwether
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Kan tycka att man får väl betala det som föreningen vill att du betalar annars låter du bli att ladda bilen o skaffar bensinbil.
Styrelsens uppgift är att tillvarata medlemmarnas intressen.

Det kan aldrig vara i någon medlems intresse att föreningen gör dåliga affärer, oavsett vilket drivmedel man nyttjar i sin bil.

I det här fallet har styrelsen gjort en dålig affär, som i första hand drabbar elbilister, men i förlängningen samtliga medlemmar.

/fth
 
  • Gilla
kardborren
  • Laddar…
F fth skrev:
Styrelsens uppgift är att tillvarata medlemmarnas intressen.
Nej. Styrelns uppgift är att sköta den löpande förvaltningen, verkställa stämmans beslut och verksamhetsplan inom den budget som stämman beslutat.

Om styrelsen gör en dålig upphandling så är det i förlängningen stämmans fel, för stämman har valt en dålig styrelse.

Min erfarenhet är att de flesta som sitter i en styrelse i en förening mer eller mindre gör med motvilligt, för ingen annan ställde upp. Att då sen bli anklagad för att göra ett dåligt jobb lär ju inte motivera fler att ta sig an styrelsearbetet.

Det du kan göra är att kandidera själv.
 
  • Gilla
Biff Tannen och 8 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det du kan göra är att kandidera själv.
Som jag skrev ovan så håller jag helt med, inte minst som elbilist så måste man i dagsläget engagera sig själv, annars blir det sannolikt dåliga och/eller dyra lösningar, om det blir något öht.

/fth
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
F fth skrev:
Observera att priset per kWh som blir resultatet av fast + rörlig avgift i det här fallet är väsentligt högre än det pris som kommersiella aktörer som InCharge, e-on, Bee, etc för laddning "på stan".

Jag roade mig också med att ta fram priser för brf-installation från några operatörer, InCharge har t.ex. en färdig lösning som kostar 12,990:-/stolpe i installation, 37.5:-/stolpe i fast avgift, och ett påslag på 0.25:-/kWh, då ingår allt, installation, fakturering, underhåll etc. Om TS förening hade valt den lösningen istället, och satt en månadsavgift på 200:- för att finansiera installationen på 5 år, hade TS haft ett pris på c:a 2.30:-/kWh totalt, inklusive fast avgift.

Igen: detta är hutlöst, styrelsen har inte gjort en bra upphandling.

/fth
Nu tar du inte hänsyn till att om man ska installera laddboxar så bör man ta hänsyn till kostnader som utbyte/uppgradering av föreningens-elstammar, utdragning av el till samtliga parkeringsplatser i föreningen eftersom detta är en service som bör kunna erbjudas till alla medlemmar.

Detta är kostnader som är oerhört svårt att beräkna och i min erfarenhet så fallerar folk ofta i att beräkna denna kostnad då de bortser från massor av kostnader.

När vi titta på detta till föreningen jag satt i tidigare så sprang pengarna iväg fort som attan.

Och installationspriset du skrev baserar sig på 50% åter från Naturvårdsverket vilket inte alltid blir verklighet eftersom bidragspengarna tar slut väldigt fort.

Men mitt förslag till TS. Aktivera dig i styrelsearbetet. Och ofta bästa sättet att få insyn.
 
Nissens Nissens skrev:
På grund av att BRF inte är någon vinstdrivande verksamhet kanske? När det är avskrivet har de inte incitament att hålla uppe avgiften längre. As simple as that!
Nja, nu förstår jag nog inte, föreningar brukar ju använda normala avskrivningstider för investeringar och underhåll. Ingen skulle väl t.ex. tycka det var normalt att ta in hela kostnaden för stambyte, maskinbyte i tvättstugan, fasadrenovering, etc. på 2-3 år av medlemmarna?

/fth
 
Niklasloow Niklasloow skrev:
Nu tar du inte hänsyn till att om man ska installera laddboxar så bör man ta hänsyn till kostnader som utbyte/uppgradering av föreningens-elstammar, utdragning av el till samtliga parkeringsplatser i föreningen eftersom detta är en service som bör kunna erbjudas till alla medlemmar.
Jag tar egenligen inga andra hänsyn än att en kommersiell aktör uppenbarligen kan göra vinst på ett väsentligt lägre pris än i TS förening, den aktören har förstås också kostnader liknande de du räknar upp.

Niklasloow Niklasloow skrev:
Men mitt förslag till TS. Aktivera dig i styrelsearbetet. Och ofta bästa sättet att få insyn.
Instämmer helt, i TS fall är det nog försent dock, man måste engagera sig tidigt om man skall ha en möjlighet att påverka, för TS är det en "done deal".

/fth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.