58 251 läst · 618 svar
58k läst
618 svar
BRF vägrar redovisa kostnader
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
Det är väl iofs. fullt rimligt att räkna med en avskrivningstid på ca 5 år. Det utvecklas hela tiden nya krav/behov för elbilsladdning. Så det som installeras idag, kommer man troligen att vilja byta ut inom 5 år. Visserligen kanske en del av investeringen överlever längre, men själva laddstolparna kommer inte att överleva mer än typ 5 år.
Sedan måste man också räkna med risken att hela konceptet med elbilar blir föråldrat. Det är inte så många år sedan alla sveriges besinstationer tvingades installera pumpar för E85, många fick slå igen pga. det kravet. Hur många tankar E85 idag? Personligen tror jag iofs. att eldrift är lite mer hållbart, men spåren förskräcker. Så om du räknar med ex 20 års avskrivning är risken stor att du har noll i intäkt de sista 10 åren.
Nu vet vi ju inte vad kostanden för installation osv. är i den aktuella föreningen, men man har ju fört talas om summor på 20 - 30 000 per plats. Om vi antar 25 000. Så behöver du alltså dra in en fast avgift på 5 000 / år, för 5 års avskrivning. Till det kommer en räntekostnad.
Dessutom är det rimligt att man i den fasta avgiften lägger in laddplatsernas "andel" av den fasta elnätsavgiften. Så om platserna står för ex. 20% av föreningens elförbrukning (gäller då alltså inte lägenheternas förbrukning, utan bara själva föreningens elnätskostnad), så bör 20% av den fasta nätkostnaden ligga på laddplatserna. Även om man inte behövt öka abbonemanget.
Så en månadskostnad på 400 kr låter helt rimlig. Förbrukningskostnaden kan man ha lite synpunkter på, Å ena sidan kan man ju inte hålla på och räkna spotpris på elen, med några öres skillnad varje dag. Men det låter som man kanske har tagit i 20-30 öre i överkant.
Sedan måste man också räkna med risken att hela konceptet med elbilar blir föråldrat. Det är inte så många år sedan alla sveriges besinstationer tvingades installera pumpar för E85, många fick slå igen pga. det kravet. Hur många tankar E85 idag? Personligen tror jag iofs. att eldrift är lite mer hållbart, men spåren förskräcker. Så om du räknar med ex 20 års avskrivning är risken stor att du har noll i intäkt de sista 10 åren.
Nu vet vi ju inte vad kostanden för installation osv. är i den aktuella föreningen, men man har ju fört talas om summor på 20 - 30 000 per plats. Om vi antar 25 000. Så behöver du alltså dra in en fast avgift på 5 000 / år, för 5 års avskrivning. Till det kommer en räntekostnad.
Dessutom är det rimligt att man i den fasta avgiften lägger in laddplatsernas "andel" av den fasta elnätsavgiften. Så om platserna står för ex. 20% av föreningens elförbrukning (gäller då alltså inte lägenheternas förbrukning, utan bara själva föreningens elnätskostnad), så bör 20% av den fasta nätkostnaden ligga på laddplatserna. Även om man inte behövt öka abbonemanget.
Så en månadskostnad på 400 kr låter helt rimlig. Förbrukningskostnaden kan man ha lite synpunkter på, Å ena sidan kan man ju inte hålla på och räkna spotpris på elen, med några öres skillnad varje dag. Men det låter som man kanske har tagit i 20-30 öre i överkant.
En avskrivningstid på 5 år anser jag är för kort, själva boxen kanske har en livslängd i praktiken på 5 år som du skriver, men övrig installation, som sannolikt utgör merparten av investeringen, dvs själva elinstallationen med kablar, säkringsskåp , jordfelsbrytare tyb B etc, har en väsentligt längre livslängd. Någonstans mellan 5 och 10 år tror jag är rimligt, men med nuvarande prisstruktur så är återbetalningstiden sannolikt 2-3 år.H hempularen skrev:Det är väl iofs. fullt rimligt att räkna med en avskrivningstid på ca 5 år. Det utvecklas hela tiden nya krav/behov för elbilsladdning. Så det som installeras idag, kommer man troligen att vilja byta ut inom 5 år. Visserligen kanske en del av investeringen överlever längre, men själva laddstolparna kommer inte att överleva mer än typ 5 år.
För att sätta den kostnaden i relation så har Bee en abonemangsform dom kallar "Around", för 399:-/månad får man obegränsad laddning i hela deras nätverk, både snabb- och destinationsladdning. Det är alltså från en kommersiell aktör som räknar med att göra vinst på detta.H hempularen skrev:
/fth
Diskussionen här om kostnaden är korrekt eller ej visar vilka skillnader som finns i bedömning. Frågar du några olika får du säkert olika svar. Det är därför som man i föreningen väljer en styrelse som avgör frågan. Om synpunkter finns på styrelsens agerande får man föreslå att andra pérsoner väljs till styrelse vid kommande val. Diskussionen här visar för mig att styrelsen gjort ett klokt val som inte lägger ut alla underlag och detaljer kring hur kostnaderna beräknats. Det skulle kunna leda till omfattande diskussioner och konflikter i föreningen. Att kräva att allt lämnas ut kan leda till att styrelsen blir handlingsförlamad och inte vågar göra något som leder till att medlemmar drar sig för att gå in i en styrelse.
Instämmer helt, det står nog klart att det i det här fallet inte finns några elbilister i styrelsen. Vill man ha en bra lösning i en fråga man brinner för så får man helt enkelt engagera sig i föreningen, bli invald i styrelsen, och argumentera för sin lösning.K klimt skrev:Diskussionen här om kostnaden är korrekt eller ej visar vilka skillnader som finns i bedömning. Frågar du några olika får du säkert olika svar. Det är därför som man i föreningen väljer en styrelse som avgör frågan. Om synpunkter finns på styrelsens agerande får man föreslå att andra pérsoner väljs till styrelse vid kommande val. Diskussionen här visar för mig att styrelsen gjort ett klokt val som inte lägger ut alla underlag och detaljer kring hur kostnaderna beräknats. Det skulle kunna leda till omfattande diskussioner och konflikter i föreningen. Att kräva att allt lämnas ut kan leda till att styrelsen blir handlingsförlamad och inte vågar göra något som leder till att medlemmar drar sig för att gå in i en styrelse.
För elbilister innebär det i dagsläget att man måste engagera sig, i förväg. Annars får man dras med den här typen av lösningar, som troligen valdes för att överlåta allt ansvar på "någon annan", en "någon annan" som sannolikt tjänar en bra hacka på elbilisternas bekostnad.
Detta är dock ett övergående problem tror jag, inom några år kommer det att vara självklart, och reglerat i lag, att alla parkerings- och garageplatser skall utrustas med laddmöjlighet.
/fth
Ni förväxlar livslängd och avskrivningstid. Livslängden kan vara betydligt längre än avskrivningstiden.F fth skrev:En avskrivningstid på 5 år anser jag är för kort, själva boxen kanske har en livslängd i praktiken på 5 år som du skriver, men övrig installation, som sannolikt utgör merparten av investeringen, dvs själva elinstallationen med kablar, säkringsskåp , jordfelsbrytare tyb B etc, har en väsentligt längre livslängd. Någonstans mellan 5 och 10 år tror jag är rimligt, men med nuvarande prisstruktur så är återbetalningstiden sannolikt 2-3 år.
För att sätta den kostnaden i relation så har Bee en abonemangsform dom kallar "Around", för 399:-/månad får man obegränsad laddning i hela deras nätverk, både snabb- och destinationsladdning. Det är alltså från en kommersiell aktör som räknar med att göra vinst på detta.
/fth
En dator tex har ofta en avskrivningstid på tre år... livslängden kan vara 10 år eller mer...
Men vad säger att den fasta avgiften inte sänks om 2-3 år då?F fth skrev:
Huruvida elbilisterna finansierar övriga kostnader styrs av föreningens budget, den röstar man om på stämman, och redovisas av resultaträkningen, så där finns full transparens.
Styrelsens uppgift är att tillvarata medlemmarnas intressen.S SueCia skrev:
Det kan aldrig vara i någon medlems intresse att föreningen gör dåliga affärer, oavsett vilket drivmedel man nyttjar i sin bil.
I det här fallet har styrelsen gjort en dålig affär, som i första hand drabbar elbilister, men i förlängningen samtliga medlemmar.
/fth
Nej. Styrelns uppgift är att sköta den löpande förvaltningen, verkställa stämmans beslut och verksamhetsplan inom den budget som stämman beslutat.F fth skrev:
Om styrelsen gör en dålig upphandling så är det i förlängningen stämmans fel, för stämman har valt en dålig styrelse.
Min erfarenhet är att de flesta som sitter i en styrelse i en förening mer eller mindre gör med motvilligt, för ingen annan ställde upp. Att då sen bli anklagad för att göra ett dåligt jobb lär ju inte motivera fler att ta sig an styrelsearbetet.
Det du kan göra är att kandidera själv.
Nu tar du inte hänsyn till att om man ska installera laddboxar så bör man ta hänsyn till kostnader som utbyte/uppgradering av föreningens-elstammar, utdragning av el till samtliga parkeringsplatser i föreningen eftersom detta är en service som bör kunna erbjudas till alla medlemmar.F fth skrev:Observera att priset per kWh som blir resultatet av fast + rörlig avgift i det här fallet är väsentligt högre än det pris som kommersiella aktörer som InCharge, e-on, Bee, etc för laddning "på stan".
Jag roade mig också med att ta fram priser för brf-installation från några operatörer, InCharge har t.ex. en färdig lösning som kostar 12,990:-/stolpe i installation, 37.5:-/stolpe i fast avgift, och ett påslag på 0.25:-/kWh, då ingår allt, installation, fakturering, underhåll etc. Om TS förening hade valt den lösningen istället, och satt en månadsavgift på 200:- för att finansiera installationen på 5 år, hade TS haft ett pris på c:a 2.30:-/kWh totalt, inklusive fast avgift.
Igen: detta är hutlöst, styrelsen har inte gjort en bra upphandling.
/fth
Detta är kostnader som är oerhört svårt att beräkna och i min erfarenhet så fallerar folk ofta i att beräkna denna kostnad då de bortser från massor av kostnader.
När vi titta på detta till föreningen jag satt i tidigare så sprang pengarna iväg fort som attan.
Och installationspriset du skrev baserar sig på 50% åter från Naturvårdsverket vilket inte alltid blir verklighet eftersom bidragspengarna tar slut väldigt fort.
Men mitt förslag till TS. Aktivera dig i styrelsearbetet. Och ofta bästa sättet att få insyn.
Nja, nu förstår jag nog inte, föreningar brukar ju använda normala avskrivningstider för investeringar och underhåll. Ingen skulle väl t.ex. tycka det var normalt att ta in hela kostnaden för stambyte, maskinbyte i tvättstugan, fasadrenovering, etc. på 2-3 år av medlemmarna?Nissens skrev:
/fth
Jag tar egenligen inga andra hänsyn än att en kommersiell aktör uppenbarligen kan göra vinst på ett väsentligt lägre pris än i TS förening, den aktören har förstås också kostnader liknande de du räknar upp.Niklasloow skrev:
Instämmer helt, i TS fall är det nog försent dock, man måste engagera sig tidigt om man skall ha en möjlighet att påverka, för TS är det en "done deal".Niklasloow skrev:
/fth