58 251 läst · 618 svar
58k läst
618 svar
BRF vägrar redovisa kostnader
Ok, blev det laddstolpar på alla platser eller bara för dem som visat intresse?A Abraham_E skrev:
Har du en Tesla och gnäller om typ 10öre per KWH för att finansiera din laddstolpe?
Stolpen kommer kosta i underhåll utöver kostnaden att bygga stolpen.
Det är rimligt att de som nyttjar stolpen står för denna kostnad.
När stolparna är avbetalda kommer troligen priset justeras, det var i alla fall planen i min förra förening. Annars får du väl lägga en motion om att förtydliga finansieringsplanen för stolpen.
Stolpen kommer kosta i underhåll utöver kostnaden att bygga stolpen.
Det är rimligt att de som nyttjar stolpen står för denna kostnad.
När stolparna är avbetalda kommer troligen priset justeras, det var i alla fall planen i min förra förening. Annars får du väl lägga en motion om att förtydliga finansieringsplanen för stolpen.
Det är sannolikt som du skriver. Men varför kan de inte säga det då?
Bästa svaret
@Abraham_E föreningen har troligtvis ett effektabonnemang för fastighetselen. Detta innebär att det finns en kostnadsparameter som beror på det maximala effektuttaget per månad. Under sommarhalvåret kanske den kostnaden är 50kr/kW. En elbil ansluten till laddbox kan ladda med 3kW utan problem. Så om man lyckas ladda sin bil så man höjer effekttoppen kan de kWh man laddar då bli väldigt kostsamma för föreningen. Så med tanke på det är det rimligt med en rörlig kostnad på 2kr / kWh.
Den fasta kostnaden på 400kr per månad betalar troligtvis investering, underhåll och Cacharges inblandning gällande administration. Iom att man valt Cacharge som leverantör har man troligtvis nyttjat deras riktkostnader också. Styrelsen har nog bara rakt av köpt Cacharges koncept, en enkel underskrift på ett papper och medlemmarna kan ladda sina elbilar.
I min föreningen kommer vi försöka använda de befintliga bilvärmarna så långt det går. Då vi har gemensamhetsel och sköter det administrativa själva så har vi större flexibilitet gällande debiteringen. Om man som boende lyckas med att ladda bilen under perioder med låg last kommer priset hamna mellan 1,5-1,8 kr / kWh. Men eftersom ingen ännu har skaffat elbil så får vi se hur det slutar i praktiken,
Den fasta kostnaden på 400kr per månad betalar troligtvis investering, underhåll och Cacharges inblandning gällande administration. Iom att man valt Cacharge som leverantör har man troligtvis nyttjat deras riktkostnader också. Styrelsen har nog bara rakt av köpt Cacharges koncept, en enkel underskrift på ett papper och medlemmarna kan ladda sina elbilar.
I min föreningen kommer vi försöka använda de befintliga bilvärmarna så långt det går. Då vi har gemensamhetsel och sköter det administrativa själva så har vi större flexibilitet gällande debiteringen. Om man som boende lyckas med att ladda bilen under perioder med låg last kommer priset hamna mellan 1,5-1,8 kr / kWh. Men eftersom ingen ännu har skaffat elbil så får vi se hur det slutar i praktiken,
Det har såvitt jag kan se inte sagts något om det i tråden, så det kan vara värt att nämna att föreningen enligt likabehandlingsprincipen också måste se upp så att det inte uppstår en situation där man subventionerar laddstolparna. Och då lägger man rimligtvis på en marginal för att vara på den säkra sidan. Det handlar säkert också om att man inte vill hålla på att justera priset hela tiden om de underliggande kostnaderna varierar.A Abraham_E skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 666 inlägg
Fast likabehandlingsprincipen går ju år båda håll, så man kan knappast heller låta laddstolpar man tillhandahåller till medlemmar finansiera annat i föreningen.
Lite säkerhetsmarginal kan man förstås ha, men en kraftig överdebitering är inte heller ok.
Lite säkerhetsmarginal kan man förstås ha, men en kraftig överdebitering är inte heller ok.
Detta stämmer. Det ingår i revisorns uppgifter att göra en bedömning så att inte en grupp medlemmar gynnas. I kostnaden bör man även lägga in merarbete för styrelse och förvaltare. Det kan noteras att TS ursprungliga fråga var om styrelsen kan fatta beslut i frågan utan att redovisa alla detaljer, på den frågan är svaret ja. De flesta inläggen har kommenterat om kostnaden är rimlig eller ej.C cpalm skrev:Det har såvitt jag kan se inte sagts något om det i tråden, så det kan vara värt att nämna att föreningen enligt likabehandlingsprincipen också måste se upp så att det inte uppstår en situation där man subventionerar laddstolparna. Och då lägger man rimligtvis på en marginal för att vara på den säkra sidan. Det handlar säkert också om att man inte vill hålla på att justera priset hela tiden om de underliggande kostnaderna varierar.
Jag ser inte något hinder för det om laddstolparna är ett "frivilligt" erbjudande som ligger utanför bostadsrätten. Det handlar ju inte om huruvida det finns ett ekonomiskt överskott eller inte, utan om någon medlem missgynnas i relation till de andra. Och jag kan inte riktigt se att det blir fallet. Jämför med t.ex. parkeringsplatser och förråd som i bland hyrs ut till medlemmar till marknadsmässiga priser. I detta fallet är ju faktiskt ändå erbjudandet bättre än marknadspris, om än sämre än självkostnadspris.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 666 inlägg
Tänkvärt. Jag försöker tänka ut en argumentationslinje emot det du säger, men känner att jag famlar efter lagstöd. Kommer mest fram till en allmän vilja att en sidoverksamhet riktad till medlemmar inte borde vara vinstdrivande i sig, men då är jag inne i tyckandets snömos.
Lagen om ekonomiska föreningar och delen att man skall främja medlemmarnas ekonomiska intressen kan användas till det mesta. Om vi tar fallet med att hyra ut något så bör man göra det till marknadspris annars blir ju någon part förfördelad och då går man ju emot andra delar i lagen. I teorin låter det ju enkelt men att i praktiken få fram detta marknadspris är inte så lätt.
Jag kan dela med mig lite av mina erfarenheter.
Jag är med i styrelsen för en bostadsrättsförening som ganska nyligen installerat laddstolpar.
Vi gör precis som er förening att vi har en fast tillägskostnad per månad, plus vad förbrukad el kostar.
För att få fram den fasta summan per månad har vi tagit investeringskostnaden, delat i antal platser och 120 månader. Det blev 150kr per månad per plats då, men då fick vi klimatklivsbidrag till hälften, så annars hade det blivit 300kr i månaden. Detta var för 11 laddplatser och vi behövde inte utöka föreningens elaboonemang.
För kostnaden för elen så tar vi varje kvartal och räknar ut vad föreningen betalar per kWh. Senast jag kollade var det ca 1,7kr, så inte så långt ifrån dina 2kr.
Tänk också på att det nyligen skedde en regeländring som betyder att du måste betala moms på elen som föreningen säljer till dig. Om 2kr är inklusive moms är det ganska bra.
Jag är med i styrelsen för en bostadsrättsförening som ganska nyligen installerat laddstolpar.
Vi gör precis som er förening att vi har en fast tillägskostnad per månad, plus vad förbrukad el kostar.
För att få fram den fasta summan per månad har vi tagit investeringskostnaden, delat i antal platser och 120 månader. Det blev 150kr per månad per plats då, men då fick vi klimatklivsbidrag till hälften, så annars hade det blivit 300kr i månaden. Detta var för 11 laddplatser och vi behövde inte utöka föreningens elaboonemang.
För kostnaden för elen så tar vi varje kvartal och räknar ut vad föreningen betalar per kWh. Senast jag kollade var det ca 1,7kr, så inte så långt ifrån dina 2kr.
Tänk också på att det nyligen skedde en regeländring som betyder att du måste betala moms på elen som föreningen säljer till dig. Om 2kr är inklusive moms är det ganska bra.
När jag bodde i lägenhet satt jag med i styrelsen i några år och det första jag gjorde när jag gick med var att se till att hela styrelsearbetet blev helt transparent. Allt som vi gjorde la vi ut på nätet och jag kan säga att vi hade ytterst få problem med missnöjda lägenhetsinnehavare. Vi fick mycket beröm för vårt arbete. Jag är övertygad om att det var mindre arbete för oss att vara öppna än att inte vara det. Dessutom behövde vi inte gömma oss när vi gick runt i området som den tidigare styrelsen fick göra. Vågar man inte bli granskad när man har en sådan post ska man nog överväga att inte sitta med i en styrelse.
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
Fast det där beror nog lite på vilken storlek det är på föreningen, och även i mindre föreningar kan det vara lite slump, om det finns medlemmar som helt kör ett race i egenintresse.T tompajo skrev:När jag bodde i lägenhet satt jag med i styrelsen i några år och det första jag gjorde när jag gick med var att se till att hela styrelsearbetet blev helt transparent. Allt som vi gjorde la vi ut på nätet och jag kan säga att vi hade ytterst få problem med missnöjda lägenhetsinnehavare. Vi fick mycket beröm för vårt arbete. Jag är övertygad om att det var mindre arbete för oss att vara öppna än att inte vara det. Dessutom behövde vi inte gömma oss när vi gick runt i området som den tidigare styrelsen fick göra. Vågar man inte bli granskad när man har en sådan post ska man nog överväga att inte sitta med i en styrelse.
Då för 30 år sedan när jag var ordförande, så kan jag med säkerhet säga att en fullständig tranparens hade varit katastrof. Bland de 800 medlemmarna fanns det flera smågrupper med en egen agenda. Vi hade ex. en medlem som skickade rena utpressarbrev, betala XXX kronor till mig, annars skall jag sabotera stämman om stammbytet, när hon senare dessutom försökte verkställa hotet genom att agitera inom den väldigt stora pensionärsklubben i föreningen. Ja då valde vi att vara transparenta och publicerade hennes utpressningshot för alla medlemmar att läsa.
Men vi hade fler liknande problem.