Hej,
Bor i BRF som har nyligen installerat laddstolpar i föreningen för oss medlemmar. De har nyligen kommunicerat ut priset - ett pris som jag anser vara för högt för en BRF (på gränsen till kommersiella priser). 400kr/månad + 2 kr/kWh. Det är inte månadskostnaden jag reagerar på utan det är kWh-kostnaden jag reagerar på. Jag har därför bett föreningen om motivering till att man har ett högt påslag på kWh med nästan 30-40% gentemot andra jämförbara föreningar med laddstolpar. Jag har även försökt komma med förslag som att höja månadskostnaden till 500kr men sänka kWh-priset till vad vi annars betalar för normalt (1,3-1,5kr/kWh). Det är galet att det ska kosta 2kr/kWh att ladda hemma.
I mailkonversation med styrelsen så har jag bett om deras kalkyl och underlag för vad som motiverar denna kostnad men får bara som svar att det är dyrt och att beslutet är taget; ingen som helst transparens överhuvudtaget. Nu har de slutat svara. Vad kan jag göra mer? Jag vet inte heller vem det är som har skrivit mailen då de signerar mailet med bara "styrelsen".
Har styrelsen rätt att neka mig denna information?
Bor i BRF som har nyligen installerat laddstolpar i föreningen för oss medlemmar. De har nyligen kommunicerat ut priset - ett pris som jag anser vara för högt för en BRF (på gränsen till kommersiella priser). 400kr/månad + 2 kr/kWh. Det är inte månadskostnaden jag reagerar på utan det är kWh-kostnaden jag reagerar på. Jag har därför bett föreningen om motivering till att man har ett högt påslag på kWh med nästan 30-40% gentemot andra jämförbara föreningar med laddstolpar. Jag har även försökt komma med förslag som att höja månadskostnaden till 500kr men sänka kWh-priset till vad vi annars betalar för normalt (1,3-1,5kr/kWh). Det är galet att det ska kosta 2kr/kWh att ladda hemma.
I mailkonversation med styrelsen så har jag bett om deras kalkyl och underlag för vad som motiverar denna kostnad men får bara som svar att det är dyrt och att beslutet är taget; ingen som helst transparens överhuvudtaget. Nu har de slutat svara. Vad kan jag göra mer? Jag vet inte heller vem det är som har skrivit mailen då de signerar mailet med bara "styrelsen".
Har styrelsen rätt att neka mig denna information?
Redigerat:
Ja, du har ingen rätt att ta del av någon information från styrelsen.
Det är så klart lämpligt att informera medlemmar men att börja lämna ut beslutsunderlag till alla tyckare skulle leda till en orimlig arbetsmiljö för styrelsen.
Försök att gå med i styrelsen så får du full insyn.
Det är så klart lämpligt att informera medlemmar men att börja lämna ut beslutsunderlag till alla tyckare skulle leda till en orimlig arbetsmiljö för styrelsen.
Försök att gå med i styrelsen så får du full insyn.
Styrelsen väljs av medlemmarna för att fatta beslut om denna typ av frågor. Det finns inga krav att lämna ut beslutsunderlag. Många anser nog att detta är olämpligt, styrelsearbetet blir tungt om detaljer i beslut ska diskuteras. Den som har synpunkter av olika slag kan själv försöka att gå in som medlem i styrelsen, gärna i samverkan med andra som har liknande inställning.
Tycker 400kr i månaden för att hyra stolpen är dyrt också.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Jag tycker inte priset är orimligt (även om det är ganska högt). Om du räknar på investeringskostnaden per plats (10-20tkr?) plus att de vill ha en viss marginal på elen för att inte behöva subventionera elbilarna om priser går upp så hamnar man väl i storleksordningen 1,5-2kr/kWh!?
Bor du i en villa eller i en bostadsrätt/lägenhet?Zixten skrev:
Känner tyvärr inte någon som betalar ett så högt pris för el. Min faktura ligger på 1.3kr/kWh.
Har du med den fasta avgiften i det priset?A Abraham_E skrev:
https://www.energimarknadsbyran.se/...mal-elforbrukning-och-elkostnad-for-lagenhet/
För Sthlm-Täby känns det ju faktiskt som helt rimligt.A Abraham_E skrev:
Platsen kostade säkert en hel del att bygga och den som hyr den ska inte subventioneras av övriga medlemmar.
Visst är elpriset lågt nu men det är inte för givet. Under vintermånaderna är det ofta högre och då ser jag itne 2 kr/kwh som orimligt (Att administrera priser upp och ner kostar ju med).
Annars är det väl bara gå med i styrelsen för att få underlag. Det brukar dock sällan gå att påverka sina egna kostnader.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Elpriser har varit ovanligt lågt i år, föregående år har det legat på 50-70öre/kWh. Hur stora elnätskostnaderna blir per plats och kWh beror såklart på vilket avtal föreningen har osv, men räkna på 100öre/kWh. Det ger ett totalpris på ca 1,5kr/kWh i snitt över tid.
Och så lägger man kostnad för underhåll/installation med mera på det och så är 2 kr/kwh rimligtPasjostrom skrev:
De laddstationer som är märkersoberoende verkar hamna långt över 2 kr/kwh
Moderator
· Stockholm
· 52 434 inlägg
Fast unerhåll osv. Kanske borde ligga i den fasta månadskostnaden?
Men det är ju bara att skriva en motion till nästa årsstämma, och föreslå en annan prismodell.
Men det är ju bara att skriva en motion till nästa årsstämma, och föreslå en annan prismodell.
H hempularen skrev:
Om det upplevs som viktigt kan man föreslå en extra stämma för frågan. I stadgarna anges hur många medlemmar som behövs för detta , brukar inte vara så mångaH hempularen skrev: